خروج برندهای خارجی از ایران؛ فرصتی برای تولیدات داخلی

به گزارش دَبی بلاگ، خروج برندهای خارجی از یک سو، احتیاج بازار به تأمین لوازم خانگی از سوی دیگر باعث رشد صنعت فراوری این محصولات در کشور می گردد که لازمه آن افزایش کیفیت این محصولات از سوی فراوریکنندگان وبرطرف کردن احتیاجهاومشکلات آنهاازسوی وزارت صنعت و نهادهای متولی درکشوراست.

خروج برندهای خارجی از ایران؛ فرصتی برای تولیدات داخلی

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، اردیبهشت ماه سال جاری مطالبی مبنی بر خروج بعضی برندهای لوازم خانگی کره ای از ایران منتشر شد، ال جی و سامسونگ که در ایران مونتاژ می شدند اعلام کردند که دیگر قادر به ادامه همکاری و فراوری در ایران نیستند. اما بلافاصله یکی از مقامات مسئول این ادعا را تکذیب کرد.

با ادامه یافتن فشارها بر ایران از سوی غربی ها و همچنین قطع همکاری شرکت های فراوریی با ایران، زمزمه های خروج ایران توسط این شرکت ها هم بالا رفت. به همین دلیل مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز اعلام نموده بود که خطوط فراوری شرکت های سامسونگ و ال جی (در ایران) هم اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه ای ندارند.

این وعده کمتر از 9 ماه عمر داشت و روز گذشته اخباری مبنی بر جمع آوری تابلوهای این دو شرکت از سطح شهر و فروشگاه ها منتشر شد.

در این رابطه حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی فراورینمایندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت های کره ای نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم های آمریکا شرکت های ایرانی را تحریم نموده اند،گفت: در این مدت شرکت های کره ای مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت هایی که بر اساس قرارداد با شرکت های کره ای ال جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه گذاری نموده بودند، ندادند.

این در حالی بود که در سال های گذشته بارها شاهد تبلیغات گسترده محصولات این دو برند در کشور بودیم ولی غزنوی می گوید که طی دو سال اخیر محصولات شرکت های کره ای وارد نشده و فراورینمایندگان ایرانی که با برند آن ها کار می کردند هم فراوری نداشتند.

گارانتی هایی که همچنان فعالیت می نمایند

اما واقعیت تبلیغات دو ساله برندهای ال جی و سامسونگ در شرایط خروج از ایران چه بوده است که در این راستا سخنگوی انجمن صنفی فراورینمایندگان لوازم خانگی معتقد است که این شرکت ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به این که حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ سازی و برندسازی نموده بودند، به امیدی روزی که تحریم ها برداشته گردد و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می کردند.

خروج سامسونگ و ال جی نگرانی هایی را برای مردم در پی داشته است؛ اول اینکه بعد از گستردگی این محصولات در کشور و ارائه خدمات از سوی آنها به مشتریان ایرانی اکنون تکلیف گارانتی های طولانی مدت این دو شرکت که به مشتریان داده اند و به خاطر آن میلیون ها تومان هزینه اضافی دریافت نموده اند چه می گردد.

به همین دلیل سیدعلیرضا موسوی مجد رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری اعلام کرد: مشتریان محصولات سامسونگ نگرانی نداشته باشند، زیرا خدمت گارانتی را تا 18 ماه پس از تاریخ نصب و خدمات پس از فروش را تا 10 سال پس از خرید دریافت خواهند کرد.

کارگران به کار باز می گردند

در دو سال گذشته و با کاهش فراوری این محصولات در کشور، قیمت آنها یکباره افزایش پیدا نموده و از طرف دیگر کارگران زیادی از خط فراوری و مونتاژ این محصولات در کشور از کار بیکار شده اند اما نکته قابل توجه این است که موسوی مجد می گوید که در هفته های آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار می گردد.

به گفته این مقام صنفی، اکنون کارهای مقدماتی انجام و فراوریات آزمایشی شروع شده است و تا خاتمه سال تلویزیون و مانیتور و از سال 99 لباسشویی و یخچال فراوریی این شرکت به بازار عرضه خواهند شد.

وی بیان داشت: زیرساخت های فراوری محصولات جدید همان زیرساخت هایی است که در زمان همکاری با این شرکت کره ای به ایران آورده شده بود و اکنون حدود 30 درصد نیرویی که در پی تبعیت کره ای ها از تحریم های آمریکایی به ناچار تعدیل یا بیکار شده بودند به تدریج در حال بازگشت به کار هستند.

افزایش گرایش مردم به خرید کالاهای ایرانی

در سال های گذشته و با ورود برندهای خارجی به کشور، شرکت های فراوری لوازم خانگی ایرانی در یک رقابت نا برابر قرار گرفته و به خاطر عدم اقبال مردم به خرید این محصولات و تبلیغات سوء علیه آنها، تقریباً این شرکت ها تا مرز ورشکستگی پیش رفته بودند.

با این حساب خروج رقیب های خارجی محصولات لوازم خانگی ایرانی می تواند فرصت را برای آنها به وجود آورد که بتوانند بازار احتیاج مردم را به دست بگیرند که لازمه این اتفاق افزایش کیفیت محصولات داخلی در کنار ممانعت از ورود لواز خانگی قاچاق به کشور است؛

رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: شرکت های ایرانی با همه قدرت در راستای سیاست های کشور در حرکتند تا خلاهای بازار لوازم خانگی پوشش داده گردد.

وی تاکیدکرد: هرچند حرکت کره ای ها خوب نبود، اما برکت آن برای کشور حرکت در راستا خودکفایی و ارتقای داخلی سازی بود و محصولات یاد شده به وسیله منابع تامین خارجی جایگزین با بهترین کیفیت مواد اولیه ساخته می شوند.

به همین دلیل آنالیز آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از فراوری 848 هزار و 300 دستگاه یخچال و فریزر از ابتدای سال جاری تا خاتمه آذرماه و رشد 3.9 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

سید مرتصی میری رئیس اتحادیه صنف توزیع نمایندگان لوازم خانگی ایران در این خصوص می گوید: برپایه این آمارها، در این مدت 481 هزار و 300 دستگاه ماشین لباسشویی فراوری شد که رشد 24.2 درصدی در مقایسه با 9 ماهه پارسال داشته است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا خاتمه آذرماه 637 هزار و 700 دستگاه کولر آبی فراوری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 22.7 درصدی نشان می دهد و علاوه براین فراوری انواع تلویزیون در این مدت با افت 8.8 درصدی همراه شد و به 513 هزار و 100 دستگاه رسید.

خروج برندهای خارجی از یک سو، احتیاج بازار به تأمین لوازم خانگی از سوی دیگر باعث رشد صنعت فراوری این محصولات در کشور می گردد که لازمه آن افزایش کیفیت این محصولات از سوی فراورینمایندگان و رفع کردن احتیاجها و مسائل آنها از سوی وزارت صنعت و نهادهای متولی در کشور است.

منبع : دانا

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5234

به "خروج برندهای خارجی از ایران؛ فرصتی برای تولیدات داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج برندهای خارجی از ایران؛ فرصتی برای تولیدات داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید