خشم آنکارا از موضع انتقادی کمیسیون اروپایی درباره مسئله عضویت ترکیه

به گزارش دَبی بلاگ، گزارش سالانه کمیسیون اروپایی که در آن شانس عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پایین ارزیابی شده است خشم دولت ترکیه را برانگیخته است.

خشم آنکارا از موضع انتقادی کمیسیون اروپایی درباره مسئله عضویت ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس شاو آلمان، با توجه به گزارشی که کمیسیون اتحادیه اروپا منتشر نموده است ترکیه دیگر به ندرت شانس عضویت در اتحادیه اروپا را دارد. به زعم کمیسیون اروپایی ترکیه همیشه از ارزش های این اتحادیه دور می گردد.

به این ترتیب کمیسیون اروپایی ترکیه را به ندرت درباره عضویت در اتحادیه اروپا امیدوار نموده است. کمیسیون اروپایی در گزارش پیشرفت های سالانه خود درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت که شرایط دادگستری و زندان ها و شرایط اقتصادی ترکیه بدتر شده است. مذاکرات عضویت این کشور به دلیل شکست های سخت در این راستا همچنین در زمینه حقوق بشر متوقف شده است. همه این موضوعات برای اتحادیه اروپا نقش مهمی دارند.

کمیسیون اروپایی با تاکید بر اینکه ترکیه همیشه از ارزش های اتحادیه اروپا دور می گردد همچنین گفت که این مذاکرات عملا به حال تعلیق درآمده است.

این گزارش کمیسیون اروپایی خشم ترکیه را برانگیخته است.

فاروق کایماکچی، معاون اتحادیه اروپای وزیر خارجه ترکیه گفت: آنکارا بخش هایی از گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا درباره ترکیه را قبول ندارد.

وی تاکید نمود که این گزارش اتحادیه اروپا شرایط واقعی در کشور ما را نمایان نمی کند. وی از یک انتقاد غیرمنصفانه که قابل تحمل نیست سخن گفت.

مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شده است. اما تا به حال پیشرفت های کمی داشته است. در گزارش کمیسیون اروپایی همچنین به مسئله اظهار نظرهای آزادانه و آزادی اعتراضات در ترکیه انتقاد وارد شده است. بر این اساس دموکراسی در این کشور در خطر بوده و رفتارهای دولت ترکیه تاثیرات منفی بر بازارهای اقتصادی دارند.

منفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم مجلس اروپا و نامزد مطرح برای عهده داری ریاست کمیسیون آینده اروپایی بارها خواهان خاتمه مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شده و اعلام نموده که اگر رئیس کمیسیون اروپایی گردد به این مذاکرات خاتمه می دهد.

کمیسیون اروپایی در گزارش خود همچنین عضویت آلبانی و مقدونیه شاقتصادی در اتحادیه اروپا را توصیه کرد. کمیسیون اروپایی خواهان آغاز مذاکرات عضویت با کشورهای بالکان آلبانی و مقدونیه شاقتصادی شده و در توجیه این درخواست خود به پیشرفت آشکار اصلاحات در این کشورها اشاره نمود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سال گذشته را سال دگرگونی های مثبت در سراسر این منطقه ارزیابی کرد. وی تاکید نمود که بخصوص آلبانی و مقدونیه شاقتصادی که به مناقشات طولانی مدت بر سر نام این کشور با یونان خاتمه دادند سهم مهمی را در این راستا داشتند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا با آغاز مذاکرات عضویت با آلبانی و مقدونیه شاقتصادی موافقت نموده اند اما آغاز واقعی این مذاکرات به پیشبرد بعضی اصلاحات گره زده شد که حالا این شرایط به زعم کمیسیون اروپایی برآورده شده است.

برای آغاز مذاکرات با این کشورها باید حالا کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک بار دیگر قطعا با این مسئله موافقت نمایند. این مسئله احتمالا در دیدار وزرای اروپایی در اواسط ژوئن مورد بحث قرا می گیرد.

پیش از آن باید این مسئله با رای اکثریت نمایندگان مجلس آلمان هم تصویب گردد که البته همچنان در این باره در بین احزاب آلمانی اختلاف نظرهایی وجود دارد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1198

به "خشم آنکارا از موضع انتقادی کمیسیون اروپایی درباره مسئله عضویت ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم آنکارا از موضع انتقادی کمیسیون اروپایی درباره مسئله عضویت ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید