درخواست عفو بین الملل برای تحویل 2 میلیارد دوز واکسن به کشورهای کم عایدی

به گزارش دَبی بلاگ، سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه خواهان اختصاص 2 میلیارد دوز واکسن کرونا برای کشور های کم عایدی تا سرانجام امسال میلادی شد.

درخواست عفو بین الملل برای تحویل 2 میلیارد دوز واکسن به کشورهای کم عایدی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اگنس کالامارد رئیس این سازمان گفت: ما به رهبرانی احتیاج داریم که میلیارد ها دوز واکسن را روی میز گذارند و کالا را تحویل دهند، در غیراین صورت این فقط یک ژست توخالی دیگر است و جان ها همچنان از دست خواهد رفت.

رئیس سازمان عفو بین الملل تاکید نمود که شرکت های آسترازنکا، بایو ان تک، جانسون اند جانسون، مدرنا، نواواکس و فایزر جملگی از به اشتراک گذاشتن دُزها یا فناوری ای که امکان واکسینه شدن تعداد بیشتری را در دنیا فراهم می نماید، خودداری کردند.

کالامارد اضافه نمود بیشتر مردم در دنیا ثروتمند واکسینه شده اند، اما بخش هایی از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا با ده ها هزار مرگ قابل پیشگیری در هفته، در بحران تازه ای فرو رفته اند.

سازمان مزبور اعلام نمود از 5.76 میلیارد دُز واکسن توزیع شده در سراسر دنیا، تنها 0.3 درصد به کشور های کم عایدی اختصاص یافته و بیش از 79 درصد از کشور هایی با عایدی بالا یا میانه رو به بالا سردرآورده است.

همه شرکت های یاد شده در نامه ای به عفو بین الملل متعهد به حمایت حقوق بشری شدند، اما در گزارش این سازمان قید شده که عمل این شرکت ها مغایر با تعهدشان است، به طوری که آسترازنکا و جانسون اند جانسون دُزهای واکسن های شان را به قیمت تمام شده می فروشند.

بعلاوه این 6 شرکت با درخواست هند و آفریقای جنوبی برای لغو مالکیت معنوی مربوط به واکسن در سازمان تجارت دنیای مخالفت کردند و این در حالی است که از حمایت دولت ها در این زمینه برخوردار بودند.

عفو بین الملل کارزار جدیدی را با حمایت سازمان دنیای بهداشت و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای مسئولیت خواهی از کشور ها و شرکت های داروسازی عظیم شروع نموده است.

این سازمان یادآور شد در حالی که 100 روز به انتها امسال زمان باقی است، هدف سازمان دنیای بهداشت برای واکسینه کردن 40 درصد از جمعیت کشور های کم عایدی و با عایدی پایین تا میانه در معرض خطر است.

این سازمان از کشور های ثروتمندتر خواست صد ها میلیون دُز اضافی از واکسن های بلااستفاده خود را توزیع نمایند و تولیدنمایندگان واکسن هم اطمینان دهند که دستکم نیمی از دُزهای تولیدی شان به کشور های فقیرتر اختصاص یابد.

کالامارد گفت: از کشور ها و شرکت های داروسازی می خواهیم تغییر رویه دهند و هر کار لازم را برای تحویل دادن دو میلیارد دُز واکسن به کشور هایی با عایدی پایین یا عایدی پایین تا میانه از همین حالا انجام دهند.

وی اضافه نمود: سود نباید بر جان انسان ها ارجح باشد و هیچ کس نباید یک سال دیگر را در رنج و ترس زندگی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20431

به "درخواست عفو بین الملل برای تحویل 2 میلیارد دوز واکسن به کشورهای کم عایدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست عفو بین الملل برای تحویل 2 میلیارد دوز واکسن به کشورهای کم عایدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید