درگیری های نیابتی امارات و سعودی در عدن، سازمان ملل طرفین درگیر را به مذاکره فراخواند

به گزارش دَبی بلاگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از تشدید درگیری ها در شهر عدن، میان نیروهای مورد حمایت امارات از یک سو و نیروهای تحت حمایت سعودی از سوی دیگر، ابراز نگرانی نموده است.

درگیری های نیابتی امارات و سعودی در عدن، سازمان ملل طرفین درگیر را به مذاکره فراخواند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، چهارشنبه شب از افزایش تنش در شهر عدن ابراز نگرانی کرد.

گریفیتس با انتشار توییتی، توقف درگیری ها در این شهر را خواهان شد و طرفین درگیر را به حل اختلافات به وسیله گفت وگو فراخواند.

وی در توییتر نوشته است: از درگیری های نظامی امروز در یمن، از جمله گزارش های منتشر شده مبنی بر درگیری در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری، نگران هستم. همچنین عمیقا از اظهار نظرهایی که خشونت علیه نهادهای یمنی را تشویق می نماید، نگرانم.

به گزارش رویترز، درگیری ها در عدن میان نیروهای مورد حمایت عربستان سعودی از یک سو و نیروهای تحت پشتیبانی امارات عربی متحده دیروز همزمان با برگزاری مراسم تشییع جنازه شبه نظامیانی که پنجشنبه گذشته در حملات پهپادی و موشکی یمن به پادگان الجلاء در این شهر کشته شده بودند، به وقوع پیوست.

هانی بن بریک معاون رئیس شورای تحت حمایت امارات موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن، روز چهارشنبه در یک گفت وگوی تلویزیونی حزب اخوانی الاصلاح- که تحت حمایت عربستان و دولت مستعفی یمن است- را مسئول تیراندازی و حمله به شرکت نمایندگان مراسم تشییع گفت و به هوادارانش دستور داد به کاخ المعاشیق پیشروی نمایند و آن جا را تحت کنترل خود درآورند و دولت منصور هادی را براندازند.. در نتیجه این دستور، میان نیروهای این شورا و گارد ریاست جمهوری یمن، درگیری نظامی اتفاق افتاده است.

بعضی ناظران این دستور بن بریک را اعلام جنگ نیروهای تحت حمایت امارات علیه دولت مستعفی یمن با پشتیبانی ریاض، توصیف نموده است.

امارات در اولین واکنش به درگیری ها در عدن، طرفین درگیر را به خویشتنداری دعوت کرد.

انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه، در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: حوادث کاخ ریاست جمهوری المعاشیق، نگران نماینده است و برقراری هر چه سریعتر آتش بس میان دو طرف درگیر در عدن ضرورت دارد.

قرقاش بر ادامه گفت وگوها و ایجاد راه چاره های سیاسی به جای درگیری و خشونت، تأکید کرد.

این در حالی است که موضع ضاحی خلفان رئیس پلیس سابق دبی درباره درگیری ها میان نیروهای هوادار امارات از یک سو و نیروهای مورد حمایت سعودی در سوی دیگر در عدن، برآورد ها درباره وقوع اختلافات جدی میان این دو شریک اصلی جنگ علیه یمن و کوشش طرف اماراتی برای تحت کنترل دریافت عدن را برملا کرد.

خلفان در پیامی توییتری نوشت: تضییع (حق) استقلال جنوب (یمن) تضییع امنیت ملی عربی و خلیج فارس است، او خواهان مشروعیت زدایی از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن نیز شده و آن را علاج واقعی برای استقلال جنوب یمن خوانده است.

پیشتر نیز عبدالخالق عبدالله کارشناس مطرح اماراتی گفته بود که یمن از امروز دیگر کشوری متحد نخواهد بود.

درگیری نیابتی میان ابوظبی و ریاض در عدن در حالی صورت می گیرد که امارات و عربستان از 25 مارس 2015 جنگ ویرانگری را علیه یمن با هدف بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به قدرت شروع نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 شهریور 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1965

به "درگیری های نیابتی امارات و سعودی در عدن، سازمان ملل طرفین درگیر را به مذاکره فراخواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگیری های نیابتی امارات و سعودی در عدن، سازمان ملل طرفین درگیر را به مذاکره فراخواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید