تور ارزان دبی: پشت پرده خروج شبکه های سعودی از دبی، عربستان قطب مالی امارات را هدف گرفته است؟

به گزارش دَبی بلاگ، تصمیم عربستان برای انتقال شبکه های خود از دبی به ریاض در بحبوحه اختلافات این کشور با امارات در سطوح مختلف، علامت سوال هایی در مورد اهداف پشت پرده این اقدام به وجود می آورد.

تور ارزان دبی: پشت پرده خروج شبکه های سعودی از دبی، عربستان قطب مالی امارات را هدف گرفته است؟

با تور ارزان دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شاید اختلاف و رقابت مناسب ترین واژه هایی باشند که بتوان با آنها روابط میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی را طی دوره اخیر به ویژه یک سال گذشته توصیف کرد.

امارات و عربستان؛ از رقابت تا اختلاف

با وجود پیشینه رقابتی میان دو کشور به ویژه در سایه کوشش های محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی برای ارتقاء صندلی امارات در منطقه و معرفی این کشور به اسم یک بازیگر منطقه ای و حتی بین المللی در پرونده های مختلف از یک سو و جاه طلبی های محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان برای افزایش نفوذ این کشور در دنیا عربی-اسلامی از سوی دیگر، اما اختلافات سیاسی میان امارات و عربستان در جنگ یمن و بعد از اعلام تصمیم ابوظبی در ژوئن 2019 برای عقب نشینی از این جنگ نمایان شد.

البته اختلافات میان نیروهای نیابتی دو طرف در جنوب یمن هم به شکل فزاینده ای ادامه دارد. امارات از گذشته تا به امروز مبارزه با حزب یمنی الاصلاح (شاخه اخوان المسلمین یمن) را یکی از اهداف خود می داند؛ حزبی که ریاض میزبان سران آن است و با نیروهای نظامی آن ها برای یاری به عبد ربه منصور هادی رئیس دولت مستعفی یمن همکاری می نماید.

همگرایی ناگهانی ریاض با دوحه و آنکارا و خشم ابوظبی

با وجود کوشش ریاض و ابوظبی برای سرپوش گذاشتن بر این اختلافات اما همگرایی ناگهانی عربستان با قطر و ترکیه بلافاصله بعد از تغییر دولت در آمریکا ابعاد تازه ای از این اختلافات را به نمایش گذاشته و موجب نارضایتی اماراتی ها و موضع گیری تند بعضی شخصیت های این کشور علیه عربستان شد؛ چرا که امارات با پیروی از عربستان اقدام به محاصره قطر در سال 2017 کرد و روابط ابوظبی و آنکارا هم تحت تاثیر سیاست های ریاض تیره و تار شد. این درحالی است که سعودی ها بدون اطلاع امارات تصمیم به بهبود روابط با قطر و ترکیه گرفتند.

اکنون هم با وجود اینکه توافق برای شکست محاصره قطر میان چهار کشور محاصره نماینده یعنی عربستان و امارات و مصر و بحرین با دوحه بود؛ اما در حقیقت یک توافق دوجانبه میان عربستان و قطر محسوب می شود و تغییر قابل توجهی در مناسبات دوحه و ابوظبی مشاهده نشده است. به همین دلیل امارات کوشش کرد تا به روش دیپلماتیک و فرستادن طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی این کشور به قطر تا حدودی روابط با دوحه را اصلاح کند. طحنون بن زاید چند روز قبل از آن هم در سفری به ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور ملاقات نموده بود. بعضی کارشناسان معتقدند که همین اقدام امارات هم می تواند در قالب رقابت با عربستان در زمینه روابط با دوحه و آنکارا و توسعه همکاری ها در سطوح مختلف از جمله مالی با دو طرف ارزیابی شود که خوشایند سعودی ها نیست.

منشاء اختلافات مالی عربستان و امارات

اما اوج اختلافات عربستان و امارات به دور اخیر نشست های اوپک برمی شود که مقامات دو طرف شروع به موضع گیری تند ضد یکدیگر کردند. عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی ریاض در این خصوص گفت: پیشنهاد عربستان سعودی و روسیه درباره تمدید توافق کاهش فراوری مورد قبول همه واقع شد به جزء کشور امارات. اگر هر کشوری اعتراضی داشت، چرا تا پیش از این در قبال آن سکوت اختیار نموده بود.

در مقابل، سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات گفت که خواسته کشورش عدالت و انصاف است و امارات مانند دیگر کشورها خواستار مقابله به مثل است. وی در ادامه اضافه کرد: نمی توانیم پذیریم که ظلم و قربانی شدن ها بیش از این صبر و فداکاری های ما ادامه پیدا کند.

به رغم کوشش طرف های مختلف از جمله روسیه برای حل کامل اختلافات ریاض و ابوظبی در اوپک به نظر نمی رسد راه چاره جامعی برای این تنش ها پیدا شود و همانند سالهای گذشته احتمال سرکشی امارات از سیاست های عربستان در اوپک وجود دارد. بعضی تحلیلگران بر این باورند که امارات از این طریق میخواهد قدرت خود را به رخ سعودی ها بکشد و به نوعی در کوشش برای جبران خسارت در پرونده هایی همانند عادی شدن روابط ریاض با دوحه و آنکارا است.

خروج شبکه های سعودی از دبی، عربستان، قطب مالی امارات را هدف گرفته است؟

اما روز چهارشنبه خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گزارش داد که شبکه های خبری سعودی مانند العربیه و ام بی سی وابسته به شاهزاده محمد بن سلمان در حال خروج از دبی و بازگشت به ریاض هستند. خبرگزاری بلومبرگ بیان کرد که دوشنبه گذشته به کارکنان شبکه های العربیه و الحدث طرح انتقال از دبی به ریاض ابلاغ شد. این اقدام در چند مرحله صورت می گیرد و هدف فراوری 12 ساعت برنامه های خبری از ریاض با فرا رسیدن ژانویه 2022 خواهد بود. از بقیه کارمندان هم برای انتقال تدریجی به ریاض حمایت خواهد شد.

البته پیشتر هم عربستان سعودی فشار بر شرکتهای بین المللی برای تغییر پایگاه منطقه ای خود در خاورمیانه و انتقال آن به ریاض را افزایش داده و چالش مستقیمی برای دوبی ایجاد نموده بود. منابع سعودی گزارش دادند که دولت عربستان و موسسات دولتی در این کشور از شروع سال 2024 با شرکتهای خارجی که دفاتر خاورمیانه آنها در کشورهای دیگر منطقه است، قرارداد امضا نخواهند کرد.

به همین دلیل گروهی متشکل از 24 شرکت بین المللی شامل دیلویت، بچتل و پپسی اوایل امسال میلادی در کنفرانس سرمایه گذاری که از سوی صندوق رفاه دولتی عربستان سعودی برگزار شده بود، بیان کردند دفاتر منطقه ای خود را به عربستان سعودی منتقل می نمایند.

علاوه بر آن هدف اصلی پروژه معروف محمد بن سلمان به نام ابرشهر نئوم که با هزینه 500 میلیارد دلاری و به قیمت آواره کردن سعودی های ساکن محل اجرای این پروژه در نزدیکی دریای سرخ در حال احداث است، تبدیل شدن به قطب جاذبه های گردشگری در منطقه عربی و کنار زدن دبی است. آنگونه که منابع مطلع از این پروژه گزارش می دهند امکانات نئوم در صورت تکمیل شدن بسیار پیشرفته تر و مدرن تر از دبی خواهد بود که موجب می شود در وهله نخست گردشگران سعودی که بیشتر آمار گردشگر های دبی را تشکیل می دهند، نئوم را جایگزین این شهر نمایند و در وهله بعد گردشگران از سراسر دنیا در سایه موقعیت مجذوب کننده نئوم انگیزه ای برای سفر به دبی نخواهند داشت.

بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد تصمیم عربستان برای انتقال شبکه های خود از دبی که یک شهر آزاد رسانه ای محسوب می شود، در راستای کوشش برای تحت تاثیر قرار دادن موقعیت این شهر به اسم یکی از مراکز رسانه های بین المللی انجام می گیرد.

مقامات اماراتی هنوز واکنش رسمی نسبت به این تصمیم عربستان نداشته اند اما پرواضح است که عمده عایدی امارات از راه گردشگری و سرمایه گذاری های خارجی تامین می شود. به ویژه دبی قطب مالی امارات است و اگر اقدامات عربستان در راستای ضربه زدن به صندلی این شهر به همین منوال ادامه داشته باشد شاهد دور تازه ای از تنش ها میان ابوظبی و ریاض خواهیم بود که مناسبات دو طرف را در همه سطوح تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19952

به "تور ارزان دبی: پشت پرده خروج شبکه های سعودی از دبی، عربستان قطب مالی امارات را هدف گرفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان دبی: پشت پرده خروج شبکه های سعودی از دبی، عربستان قطب مالی امارات را هدف گرفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید