تور چین ارزان: راستگرایی سیاسی و دینی چین، از بالا می آید و از پایین هم مورد استقبال قرار می گیرد

به گزارش دَبی بلاگ، سفیر اسبق کشورمان در واتیکان اعلام کرد:راستگرایی در چین از نظام حاکم سرچشمه می گیرد و به بدنۀ جامعه سرریز می گردد؛ جامعه ای که خود خواستار راستگرایی است و آن را در راستای سربلندی ملی خویش می بیند.

تور چین ارزان: راستگرایی سیاسی و دینی چین، از بالا می آید و از پایین هم مورد استقبال قرار می گیرد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، محمد مسجد جامعی در تشریح تفاوت راستگرایی در چین و مقایسه آن با دیگر کشورها گفت: راستگرایی در چین، حداقل در حال حاضر، با راستگرایی در کشورهای غربی، اعم از غرب و یا شرق اروپا، و حتی بعضی از کشورهای جهان سوم کاملاً فرق دارد. در کشورهایی مانند آمریکا و مجارستان و لهستان موجود و حتی فرانسۀ کنونی، به طور کلی راستگرایی، چه به معنای سیاسی و اجتماعی و چه به معنای سیاسی-فرهنگی و چه به معنای دینی-اعتقادی، عمدتاً از متن مردم برمی آید و سپس در حاکمیت انعکاس پیدا می کند؛ یعنی اصولاً راستگرایی آنها از پایین به بالا است، زیرا در جوامعِ به اعتباری آزاد، عموماً تحولات از متن جامعه آغاز می گردد و سپس به بالا می آید و حاکمیت را متأثر می سازد.

وی اضافه نمود: در چنین جوامعی گاهی نظام حاکم یا افراد کلیدی آن از این حالت سوء استفاده می نمایند و به موج سواری می پردازند. مثلاً ترامپ که برعکس افرادی مانند کارتر و بوش پسر، سوابقش نشان می دهد که هیچ نوع گرایش مذهبی واقعی ندارد، اما با مهارتی که در موج سواری داشت، خود را در رأس اونجلیکال ها و راستگرایان مذهبی آمریکا قرار داد و بهرۀ کاملی برد. البته معاونش مایک پنس و وزیر خارجه اش مایک پمپئو که نقش کلیدی در نظام حاکم دوران او داشتند، واقعاً مذهبی و اونجلیکال بودند. یا مثلاً در حال حاضر نخست وزیر مجارستان و تا میزان ای لهستان، واقعاً راستگرا هستند و اصولاً موضوع سوء استفاده در میان نیست.نکته این است که در چنین جوامعی، جریان راستگرایی از پایین آغاز می گردد و گاهی اوقات بالا را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر خیلی نیرومند باشد، کل حاکمیت را متأثر می سازد؛ ولی اگر نسبتاً قوی باشد، فقط بخشی از حاکمیّت را تحت تأثیر قرار می دهد - کم وبیش مانند نقش احزاب راست متمایل به نازیسم در آلمان و یا مثلاً حزب خانم لوپن در فرانسه. البته تأثیر لوپن بر حاکمیت در فرانسه تحقیقاً بیش از تأثیر راستگرایان در آلمان در حال حاضر است.

وی ادامه داد: دو نمونه دیگر بگویم تا داستان چین روشن گردد. در طی سال های اخیر در عربستان و امارات، شاهد گشایش های اجتماعی و فرهنگی و دینی غیر قابل انتظاری بودیم. این تحولات عملاً از بالا آغاز شد و سپس قاعده و متن جامعه تحت تأثیر نهاده شد. البته قابل انکار نیست که این گشایش ها، به ویژه در عربستان، گرچه از بالا بود، ولی از سوی بخش قابل توجهی از متن جامعه و به ویژه از سوی جوانان مورد استقبال نهاده شد.

مسجد جامعی اضافه نمود: چین البته جامعۀ به اصطلاح آزادی نیست، تقریباً همه خصوصیاتش خاص خودش است و در این مورد نیز کشوری استثنایی به شمار میرود. جریان راستگرایی دینی یا حتی سیاسی و سیاسی-اجتماعی در چین، در حال حاضر از پایین به بالا نیست؛ بلکه عملاً از بالا آغاز می گردد؛ اگرچه تقریباً مانند عربستان، در بخش های مختلف متن جامعۀ چین، مورد استقبال قرار می گیرد و بیان های راستگرایانۀ رژیم حاکم با ذوق و سلیقه و آرمان های بخش های مختلف متن جامعه هماهنگ است و رژیم حاکم نیز این را لحاظ می کند. در عربستان نیز چنین است، یعنی حکومت شرایط جامعه را ملاحظه می کند و سپس دست به اقدام می زند و اقداماتش در متن جامعه توسعه می یابد. البته قضیه در جایی مانند امارات فرق می کند و ملاحظات آنها بیشتر به سیاست خارجی مربوط است تا مسائل داخلی. ولی در عربستان، هم سیاست خارجی و هم متن جامعه مورد لحاظ است؛ زیرا متن جامعۀ عربستان که حدود سی و چهار میلیون نفر است، متن بزرگ و مهم و قابل ملاحظه ای است؛ ولی در امارات چنین نیست. نوعی دیکتاتوری کم وبیش هماهنگ با عرف و منافع بخشی از مردم، در حال باز کردن جامعه و وارد کردن او به جامعه فعال منطقه ای و بین المللی است.

وی توضیح داد: چین هم اکنون در شرایطی واقع شده است که راستگرایی سیاسی آن با واقعیت های اجتماعی اش هماهنگ است و چنان می کند که جامعۀ چین از این انتخاب و از این گرایش تند سیاسی رژیم حاکم، استقبال می کند و آن را همراه و همگام و همراستای با غرور و سربلندی ملی خویش می بیند. گاهی رژیم ها اهدافی را تعقیب می نمایند که اگرچه از نظر خود رژیم در جهت ارتقای موقعیت بین المللی یا منطقه ای کشورشان است، ولی از نظر مردم چنین نیست و یا اکثریت مردم چنین تصوری ندارند. ولی در چین، مردم پذیرای این جریان هستند.بنابراین، تصمیم چین به راستگرایی سیاسی از بالا می آید و از پایین هم مورد استقبال قرار می گیرد؛ لذا می توان گفت این جریان در حال حاضر به تحکیم موقعیت یا به تعبیر دقیق تر به افزایش موقعیت و محبوبیت حزب حاکم، یاری فراوانی می کند.

وی در خاتمه گفت: به هر حال، راستگرایی نظام حاکم در چین، هم در بخش سیاسی و هم در بخش دینی، از بالا آغاز می گردد و در بخش سیاسی اش، علی رغم خویشتن داری فراوان چینی ها، عمدتاً در واکنش به مجموعۀ غرب و فشارها و مواضع آمریکا و متحدانش و به ویژه پیمان دفاعی و امنیتی سه جانبۀ آکوس[2] است که اخیراً بین آمریکا و انگلیس و استرالیا برقرار شد. اروپایی ها و مخصوصاً ژاپنی ها و کره جنوبی ها نیز از رشد فوق العاده سریع چین نگرانند، ولی آمریکایی ها واقعاً وحشت نموده اند، زیرا آمریکا خود را مبصر و ناظم جهان می داند و جهانی بدون آمریکا اول را نمی تواند قبول کند؛ علاوه بر اینکه ذهنیت آمریکایی به طور کامل با ذهنیت اروپایی فرق دارد. آمریکا اول اگرچه شعار اصلی ترامپ بود اما این شعار در تمامی بخش های آمریکای بعد از جنگ جهانی دوم رسوخ نموده است. و حتی در سطح روانشناسی فردی آنان.

>>> مشروح این مقاله را بخوانید:

چین امروز؛ راستگرایی سیاسی و دینی

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 22514

به "تور چین ارزان: راستگرایی سیاسی و دینی چین، از بالا می آید و از پایین هم مورد استقبال قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین ارزان: راستگرایی سیاسی و دینی چین، از بالا می آید و از پایین هم مورد استقبال قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید