رسانه های آمریکایی امروز قدرت گذشته را ندارند، مخاطب ایرانی افول رسانه ای آمریکا را نمی بیند
به گزارش دَبی بلاگ، تحلیلگر مسائل بین الملل کاهش قدرت رسانه ای آمریکا و بی اعتمادی نسبت به این رسانه ها را آنالیز کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران فؤاد ایزدی با حضور در برنامه تلویزیونی بدون توقف که 30 فروردین ماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، به موضوع کاهش قدرت رسانه ای آمریکا در حوزه بین الملل و عدم اعتماد نسبت به این رسانه ها حتی در داخل این کشور اشاره نمود.
فؤاد ایزدی در برنامه بدون توقف در مورد افول قدرت رسانه ای آمریکا گفت: ما در حوزه قدرت رسانه هم در آمریکا شاهد این افول هستیم و این موضوع در داخل این کشور هم مشهود است، نظرسنجی های این کشور نشان می دهد که اعتماد به رسانه های داخلی در بین مردم آمریکا حدود 15 تا 20 درصد است، نتیجه این شرایط این شده که ترامپ هر روز به رسانه های آمریکایی ناسزا می گوید و محبوبیتش هم همان است، حالا بالا یا پایین کار نداریم با همان محبوبیت رئیس جمهور شد.
وی ادامه داد: در حالی که نباید این طور باشد، اگر آن کسی که فحش می دهد یک صندلیی داشته باشد محبوبیت فحش دهنده باید زیر سؤال برود که این اتفاق نیفتاده، الان سندرز هم اعلام نمود که رسانه ها در کنفرانس مطبوعاتی علیه من بودند، یعنی هم یک جناحی در حزب جمهوری خواه که ترامپ در رأس آن است نسبت به رسانه های آمریکایی به شدت تند صحبت می نماید و هم این جناحی که در درون حزب دموکرات است، از این جهت افول قدرت رسانه ای را در آمریکا جدی بگیرید آمارش هم کاملاً مشهود است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین اضافه نمود: در خارج از آمریکا هم همین بی اعتمادی نسبت به رسانه های آمریکایی را می بینید ایران تقریباً استثناست، اما در جاهای دیگر دنیا رسانه های آمیریکایی زیر سؤال هستند یکی از دلائلی که شبکه الجزیره انگلیسی یا آر - ت روسیه و برخی شبکه های بین المللی یا مثلاً برخی شبکه های آمریکای لاتین رشد داشته نتیجه این است که صندلی شبکه های آمریکایی که تا 20 یا 30 سال پیش فضای رسانه ای را کنترل می کردند، افول پیدا نموده، هم در حوزه خبر هم فیلم، همان طور که جایزه اسکار سال جاری را یک فیلم کره ای برد، افول به معنای نابودی یا فروپاشی نیست، افول به معنی کاهش قدرت است که قطعاً در حوزه رسانه ای آمریکا هم این افول را می بینید.
این کارشناس مسائل آمریکا در مورد اینکه چرا ایران در اعتماد به رسانه های آمریکایی استثناست، مطرح کرد: مشکل فارسی زبان ها این است که منبع رسانه ای شان یا جمهوری اسلامی است و یا رسانه های معاند، ما رسانه مستقل برای فارسی زبان ها نداریم و این حالت را در کشورهای عربی و کشورهای دیگر نمی بینید و دلیلش هم این است که تعداد فارسی زبان ها در کشورهای دیگر هم کم است و به همین دلیل محتوای خیلی زیادی فراوری نمی گردد، چون مجموعه بزرگی نیستیم و کشورهای زیادی نیستند که به این زبان صحبت می نمایند، مثل کشورهایی نیستیم که یا انگلیسی زبانند یا زبان مادری شان انگلیسی است و یا این زبان را بلدند.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان نمود: یکی از دلائلی که هالیوود در دنیا رشد نموده این است که خیلی از افراد در دنیا زبان انگلیسی را می فهمند و از این فیلم ها استفاده می نمایند اما اگر شما به زبان فارسی فیلم خوبی هم فراوری کنید در آخر باید یا دوبله گردد یا زیرنویس، از این جهت این مسئله ماست که رسانه های ما دولتی می شوند، یا دولت جمهوری اسلامی یا دولت انگلیس یا دولت آمریکا و بعد هر دولتی هم برای خودش اصولی دارد که می خواهد آنها را منتقل کند.
ایزدی همچنین اظهار کرد: هم جمهوری اسلامی مفاهیمی دارد که می خواهد پیاده کند و هم دولت های دیگر و به دلیل این محدودیت رسانه ای که وجود دارد نتیجه این می گردد که رسانه های غربی در ذهنیت یک بخشی از جامعه ما و مخاطب ایرانی نسبت به مرم دیگر دنیا یک مرجعیت و صندلی بالاتری پیدا می نمایند.
وی در خاتمه در پاسخ به این مطلب که آمریکا زور می گوید چون قدرت دارد، چه بسا ما هم اگر قدرت داشته باشیم زور بگوییم یادآور شد: باید مواظب باشیم این حرف جنایت هایی که آمریکا علیه ما یا دیگر کشورها می نماید توجیه نکند، در ایران سالیان دور برخی افراد را از کشورهای آفریقایی می گرفتند و در اینجا برده می کردند، در آمریکا هم برده داری بوده، اما ایرانی ها با این برده ها چطور رفتار می کردند و آمریکایی ها چطور، یعنی یک خصوصیاتی فرهنگ شرقی و فرهنگ ایرانی، اسلامی دارد که اخلاق محور است و نتیجه آن این است که در مقایسه با غربی ها حتی زمانی که زور دارند متعادل تر رفتار می نمایند.
4104/پ
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آناپریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری
مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی