روبات گرده افشان از راه رسید

به گزارش دَبی بلاگ، محققان آمریکایی یک روبات گرده افشان برای یاری به رشد گل و گیاهان در گلخانه ها طراحی و ابداع کردند.

روبات گرده افشان از راه رسید

امروزه کمبود گرده افشانی طبیعی همچون اقدامی که زنبورها انجام می دهند فراوری دنیای غذا در سراسر دنیا را با مسائل مهمی روبرو نموده است. برای حل این مشکل محققان دانشگاه ویرجینیای غربی یک گرده افشان روباتیک را طراحی نموده و این اقدام مهم را به گونه ای فناورانه توسعه دادند. تیمی از محققان آمریکایی به سرپرستی یو گو، دانشیار دپارتمان مهندسی مکانیک و هوافضا، تحقیقات خود را شروع نموده و یک روبات 6 بازو(StickBug)را برای یاری به کشاورزان در محیط های گلخانه ای طراحی کردند.

این روبات با بهره گیری از هوش مصنوعی ایده ای کلی از محیط گلخانه و باغ را ترسیم نموده و نقشه دقیقی از مکان گل ها و گیاهان را به خاطر میسپارد. این فناوری دقیق می داند که گل ها در کدام بخش از گلخانه قرار داشته و همزمان کدام یک نیز باید گرده افشانی شوند.

دلیل طراحی 6 بازو به بهبود کیفیت و اثربخشی این فناوری باز می گردد. برای مثال بعضی از گل ها ممکن است در مکان های صعب العبور بوده و روبات برای انجام کار بهتر احتیاج به استفاده از 2 بازو داشته باشد. یک بازو برای گرفتن شاخه و بازوی دیگر برای گرده افشانی گل.

قرار است گرده افشانی توت سیاه و گوجه فرنگی ها به این روبات سپرده شده و همزمان عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گرفته و آنالیز گردد. به گفته محققان این طرح گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم مالی کشور بوده و برای گرده افشانی به یاری احتیاج دارد. این گیاه در گلخانه ها برای مدت 11 ماه از سال فراوری می گردد که برای توسعه کیفیت آن باید به طور مداوم نیز گرده افشانی انجام گردد.

لازم به ذکر است حدود 80٪ از گیاهان گلدار برای گرده افشانی به حیوانات احتیاج داشته و بدون این اقدام تکثیر پیدا ننموده و از بین می فرایند. حال با بهره گیری از گرده افشان های روباتیک فراوری نمایندگان قادر به تکثیر گل و گیاهان در محیط های گلخانه بوده و بر کمبود این مهم فائق برآیند. آن ها می توانند با سرمایه گذاری بر گرده افشان های روباتیک ، فرصت های سودآوری را توسعه داده و در امور مالی رشد قابل توجهی را تجربه نمایند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21497

به "روبات گرده افشان از راه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات گرده افشان از راه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید