سراب گاماسیاب کجاست ، آشنایی با سراب و غار گاماسیاب نهاوند

به گزارش دَبی بلاگ، آب رودخانه سراب گاماسیاب نهاوند که منطقه زیبایی است، آنقدر خنک و سرد می باشد که نمی توان بیشتر از چند دقیقه انگشتان دست را در آن نگه داشت. منشا تامین آب این سراب که دارای آبدهی 5 متر مکعب می باشد، یخچال های طبیعی است. اگر بخواهیم که عدد آبدهی (دبی) این سراب را با سراب های دیگر نواحی کشور و یا حتی سراب های موجود در زاگرس مقایسه نماییم، در نوع خودش عدد بزرگی می باشد. در گذشته این منطقه به نام لوکنی نیز نامیده می شد. با خبرنگاران همراه باشید تا با سراب گاماسیاب همدان بیشتر آشنا شوید.

سراب گاماسیاب کجاست ، آشنایی با سراب و غار گاماسیاب نهاوند

معرفی سراب گاماسیاب

یکی از رودخانه های بزرگ و طولانی کشور یعنی رودخانه گاماسیاب که سر چشمه آن از دامنه ارتفاعات کوه سنگی گرو و در 19 کیلومتری جنوب شرقی نهاوند می باشد، در مسیر خود رودخانه هایی مانند قلقل رود، خرم رود و خرم آباد را سیراب نموده و بعلاوه موجب سیراب نمودن مزارع کشاورزی دشت نهاوند می گردد و در نهایت به رودخانه قره سو و کرخه و در خاتمه به تالاب هور العظیم می ریزد. سر منشا این رود طولانی، سراب گاماسیاب یا گاماسب می باشد. رودخانه بزرگ گاماسیاب در مسیر خود باعث سیراب ساختن باغ های باختری شهر و روستاهایی که در مسیر آن قرار گرفته اند، می گردد و به شهرستان صحنه در کرمانشاه وارد می گردد و سپس در این استان به رود قره سو می ریزد و با عبور از استان لرستان به رود سیمره و انتها در خوزستان به رود کرخه متصل می گردد. یکی از برنامه های دولت این است که در این منطقه، امکانات رفاهی و اقامتی تفریحی مانند ماهیگیری، قایقرانی و اسب سواری برای گردشگران و مسافرانی که به این منطقه سفر می نمایند، فراهم آورد. این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است.

پوشش جانوری سراب گاماسیاب نهاوند

گونه های مختلف جانوری را می توان در این منطقه شاهد بود، برای مثال می توان به وجود قوچ، کل، میش، بز، گرگ و پرندگانی مثل بلدرچین، قمری، فاخته، چنگر و کبک اشاره کرد و ماهی هایی که در رودخانه وجود دارند، شامل سفید ماهی، قزل آلای رنگین کمان و سنگ ماهی می باشند. بعلاوه می توان محوطه جنگل کاری شده را در بالا دست چشمه ها دید. در طول مسیر رودخانه نیز حوضچه های پرورش ماهی و نیروگاه فراوری برق آبی احداث شده است.

مسیر دسترسی به سراب گاماسیاب همدان

برای این که به سراب گاماسیاب بروید، حدود ده کیلومتر از شهر نهاوند به سه راهی نهاوند ملایر بروجرد حرکت کنید تا به پاسگاه قلعه قباد برسید و از این پاسگاه، یک مسیر آسفالته را طی نموده و به نور آباد خواهید رسید. در سمت چپ شما جاده ای خاکی وجود دارد. آن را طی نموده تا با طی فاصله ای حدود 500 متر به سرچشمه گاماسیاب برسید. اگر خوب توجه کنید، ابتدای این جاده خاکی، تابلویی وجود دارد که روی آن عبارت پارک جنگلی گاماسیاب نوشته شده که می تواند راهنمای شما برای رسیدن به این سراب باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 28826

به "سراب گاماسیاب کجاست ، آشنایی با سراب و غار گاماسیاب نهاوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سراب گاماسیاب کجاست ، آشنایی با سراب و غار گاماسیاب نهاوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید