سیاست تئاتری سال 95 را تبیین کرده ایم، نگرانی درباره برج آزادی

به گزارش دَبی بلاگ، بهرام جمالی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به برنامه های آینده بنیاد فرهنگی هنری رودکی در حوزه تئاتر توضیح داد: برای پاسخ به این موضوع باید در ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که نسبت فعالیت های بنیاد رودکی با تئاتر چیست و بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان یک نهاد غیردولتی چه ارتباطی به لحاظ طراحی، برنامه ریزی، سیاستگذاری و مدیریت با اداره کل هنرهای نمایشی دارد، ما از چند ماه گذشته در تالار حافظ، برج آزادی و تالار وحدت بخشی را در حوزه هنرهای نمایشی با این نیت راه اندازی کردیم که بتوانیم نگاهمان را کارشناسی کنیم.

سیاست تئاتری سال 95 را تبیین کرده ایم، نگرانی درباره برج آزادی

اجرای عمومی نمایش های منتخب جشنواره ها

وی ادامه داد: البته ما از قبل این مساله را به اداره کل هنرهای نمایشی موکول کرده بودیم یعنی اگر گروهی برای اجرای عمومی به بنیاد مراجعه می کرد به اداره کل هنرهای نمایشی ارجاع داده می شد که این نهاد بعد از بررسی این درخواست، مجوز اجرا را صادر می کرد. یعنی بنیاد با چنین شرایطی فقط در یک موقعیت غیر عمل گرا حضور داشت ولی از چند ماه گذشته بر اساس هماهنگی هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که می توانیم مقداری کنش گرا عمل کنیم یعنی برای هر کدام از تالارهایی که به آن اشاره کردم برنامه تئاتری ویژه ای داشته باشیم. البته چنین شرایطی مستلزم این است که رابطه منطقی ما با اداره کل هنرهای نمایشی تعریف شود. به همین جهت در صحبت هایی که با این مجموعه داشتیم قرار را بر این گذاشتیم که با ارزیابی جریانات هنری مانند جشنواره های تئاتر بتوانیم در مراکز زیر مجموعه بنیاد شرایط اجرای عمومی آثار برگزیده این جشنواره ها را فراهم کنیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی بیان نمود: از سویی دیگر دو گروه دیگر هنری نیز مدنظر ما هستند که اولین گروه، پیشکسوتان و چهره های دارای صاحب اندیشه و سبک در تئاتر هستند که باید فضایی برای اجرا داشته باشند. گروه دوم هم نسل متاخر و جوانان هستند که نگاه متفاوتی به تولید دارند، یعنی به لحاظ محتوایی، فرم، تم و موضوعی که انتخاب می کنند تفاوت چشمگیری با چهره ها و پیشکسوتان دارند. به هر ترتیب ما این گستره را شناسایی کردیم و با ترکیب شورایی که کنندگان اداره کل هنرهای نمایشی هم در آن حضور دارند مشغول کارشناسی هستیم که چگونه امکان اجرای این گروه ها را برای سال آینده طراحی کنیم و سمت این موضوع برویم که تالارهای حافظ، برج آزادی و وحدت میزبان آثار نمایشی باکیفیت باشد، اما این مساله کار بسیار سخت و دشواری است به جهت اینکه ما باید نهادهای صنفی را درگیر کار کنیم و مطالبات و بازخوردهای اجتماعی را نیز رصد کنیم.

در تالار حافظ با بحران روبرو هستیم

وی در ادامه به اجرای دو اثر نمایشی همزمان در تالار حافط به دلیل تراکم برنامه ریزی ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در تالار حافظ با یک بحران جدی روبه رو هستیم به طوری که گاهی روزی دو اجرا در این تالار به صحنه می رود که این به لحاظ هنری درست نیست. این موضوع ما را به شدت دچار چالش کرده که باید برای بهبود اوضاع فکر جدی داشته باشیم. بعد از دوره مرمت و بازسازی که در این تالار انجام شد تصمیم گرفتیم کار را به سمت تک اجرایی ببریم و اگر بحث دو اجرایی بودن هم در میان باشد همان کاری که تعیین شده روزی دو بار روی صحنه باشد زیرا در غیر این صورت حوزه طراحی صحنه آثار نمایشی به شدت آسیب می بیند. به هر حال امیدوارم با شناسایی این آسیب ها بتوانیم در سال 95 هر ماه فقط یک اثر در تالارهای نمایشی بنیاد رودکی روی صحنه ببریم.

جمالی درباره نحوه اجرای عمومی نمایش ها در تالار وحدت نیز توضیح داد: ما مشغول تبیین یک برنامه ایده آل برای تالار وحدت هستیم که رویکرد فعالیتی آن در جهات مختلفی می تواند بررسی شود؛، اول اینکه ما برای تولید آثار فاخر و ارزشمند از سرمایه های درون کشور استفاده کنیم و به سمتی برویم که بر اساس سابقه و نام افراد برنامه ریزی کنیم. نگاه دیگر هم این است که بر اساس تم و موضوع همچون تئاترهای ملی، تئاتر معاصر، جریان جدیدی که در حوزه تئاتر نوگرا به و جود آمده و ... اقدام کنیم.

این مدیر فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از پروژه های سال جاری بنیاد اجرای تئاتر دکتر رفیعی بوده است، بیان نمود: آنچه ما در حوزه تئاتر برای سال آینده برنامه ریزی کردیم بر این مبناست که محتوا نقش بسیار اساسی در اجرای عمومی آثار نمایشی داشته باشد، زیرا به اعتقاد من وقت آن رسیده که ما ضرورت های اجتماعی و نیازهای جامعه تئاتر را ببینیم. از سوی دیگر شما اگر نگاه اجمالی به فعالیت های بنیاد داشته باشید خواهید دید که در این مدت تالار وحدت یک گروه بین المللی ارزشمند تئاتری را به خود ندیده است، در حالی که اجرای یک اثر نمایشی بین المللی در تالار وحدت به خودی خود می تواند اتفاق خوبی برای تئاتر کشور باشد. به هر ترتیب ما در تلاشیم که یک نگاه استراتژیک جدید را در حوزه تئاتر تعریف کنیم و بر اساس این نگاه مخاطبان تئاتر از این پس شاهد کارهای ارزشمندتری در این مجموعه باشند.

بحران برج آزادی و پیشنهاد ویژه بنیاد به شورای شهر

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در بخش دیگری از صحبت های خود به شرایط عمرانی و برنامه های برج آزادی اشاره کرد و گفت: برج آزادی در حال حاضر دچار یک بحران جدی است که این بحران از سال پیش شناسایی شده بود و ما با همکاری نزدیکی که با شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران داشتیم پیروز به تصویب یک اعتبار عمرانی برای مجموعه شدیم. پیش بینی ما هم این بود که قبل از فصل بارندگی بتوانیم توسط پیمانکاران شهرداری نقاط حساس را بازسازی و مرمت کنیم. اتفاقا در چند ماه اول هم خیلی خوب حرکت کردیم اما اواسط کار بحرانی میان شهرداری و پیمانکار به وجود آمد که کار را کمی به تاخیر انداخت اما امیدواریم حالا که قضیه جدی شده همت نیز جدی تری شود.

جمالی در پایان مطرح کرد: ما به لحاظ محتوایی نیز پیشنهاد جدی را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردیم که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود. با توجه به اینکه مجموعه برج آزادی، بنایی دارای ثبت ملی توسط سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است و سهم عمرانی برج در اختیار شهرداری تهران است و بنیاد رودکی هم متولی محتوای برنامه های این نهاد است، ما پیشنهادی را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دادیم و گفتیم برج آزادی را بین بخشی اداره کنیم. یعنی شورایی تشکیل شود که کنندگان سه سازمان حضور داشته باشند و براساس این شورا تصمیماتی در حوزه سازمان میراث فرهنگی، عمرانی در حوزه شهرداری تهران و محتوایی در حوزه بنیاد فرهنگی هنری رودکی مصوب شود. این پیشنهاد ما به شورای شهر بوده که هنوز جوابی نگرفتیم و امیدوارم در صورت طراحی و اجرای این شیوه مدیریت با همکاری اثربخش این سه دستگاه برج آزادی را به شرایط ثابتی برسانیم. آن موقع است که به سمت تعریف محتوای دقیق می رویم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5799

به "سیاست تئاتری سال 95 را تبیین کرده ایم، نگرانی درباره برج آزادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست تئاتری سال 95 را تبیین کرده ایم، نگرانی درباره برج آزادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید