شب یلدا در کشورهای جهان چگونه است؟

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران : شب یلدا در بسیاری از نقاط دنیا به طرق مختلف پاس داشته می گردد.

شب یلدا در کشورهای جهان چگونه است؟

آداب و رسوم شب یلدا را در کشور های دنیا بشناسید.

به گزارش خبرنگاران، جشن شب یلدا فقط به ایران اختصاص ندارد و در کشور های مختلف با آداب و رسوم متفاوت برگزار می گردد. حدود چهار هزار سال پیش، مصری ها هم زمان با یلدا و زاییده شدن خورشید، برای 12 روز جشن می گرفتند و جنگ و خشونت را کنار می گذاشتند. در سوئد و فرانسه هم این شب را با شب زنده داری می گذراندند. در جنوب روسیه نیز شیرینی هایی به شکل حیوان و انسان آماده می کردند و این شب را گرامی می داشتند.

مردم پاکستان علاوه بر دعا و نیایش در شب یلدا، حمام زمستانی می گیرند و پس از تطهیر، به جشن و پایکوبی و آتش بازی مشغول می شوند و غذایی می خورند که از شکمبه بز تهیه شده است.

مراسمی با نام دونگ ژی در کشورهای شرق آسیا نظیر ژاپن، چین، فیلیپین، تایلند و ویتنام وجود دارد که از غروب روز آخر پاییز شروع می گردد و تا پاسی از شب ادامه می یابد. در این مراسم خانواده ها که دور هم جمع شده اند، غذای تانگ یوآن و کوفته برنجی میل می نمایند که نماد اتحاد خانواده هستند.

سنت ژاپنی ها در شب یلدا

ژاپنی ها برای اینکه در زمستان از سرماخوردگی در امان بمانند و نیرو های منفی از آن ها دور گردد، در این روز حمام مرکبات می گیرند.

مردم کره جنوبی در آخرین روز پاییز غذایی با برنج و لوبیا قرمز می خورند؛ ضمن اینکه برای دورکردن ارواح خبیث، مایع مخصوصی اطراف خانه خود می پاشند؛ چراکه طبق افسانه قدیمی چینی ها در این روز، روح یک شکارچی به خانه روستایی ها سرک می کشد تا طعمه فصل سرمای خود را پیدا کند.

شب یلدا در اسکاتلند

در اسکاتلند مراسمی تحت عنوان اولین قدم برپا می گردد که شبیه به کاسه زنی ایرانی ها در ایام نوروز است که شخصی در خانه همسایه ها را می زند و از آن ها هدایایی همانند نمک، نان، پودینگ میوه، نوشیدنی، شیرینی، شکلات و... درخواست می نماید.

در پرو، بولیوی و اکوادور مراسمی به نام طناب پیچ کردن خورشید دارند که با رفتن به ارتفاعات، وانمود می نمایند که خورشید را به سنگ می بندند تا روزها بلندتر گردد.

در غرب آفریقا، جامائیکا، باهاما و بخش هایی از ویرجینیا و کارولینا و ویرجینیا، جشنواره جالبی دارند که لباس های عجیبی مثل کله گاو، شیطان و فرشته، پیکر اسب و... می پوشند و در خیابان ها شادی و پایکوبی می نمایند.

منبع: رکنا
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 23242

به "شب یلدا در کشورهای جهان چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب یلدا در کشورهای جهان چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید