صلح و مدارا میراثی که آیین های ایرانی برای جهان باقی گذاشته اند

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه آیین های ایرانی در چهره نوروز و یلدا دعوت و فراخواندن انسان ها به صلح است شرح داد: به واقع میراثی که آیین های ایرانی برای جهان باقی نهاده اند صلح و مدارا است.

صلح و مدارا میراثی که آیین های ایرانی برای جهان باقی گذاشته اند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمید تنکابنی رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی این مطلب را در آستانه برگزاری همایش ملی آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی که به همت پژوهشکده مردم شناسی برگزار خواهد شد مطرح کرد.

او با تشریح جایگاه و اهمیت آیین های ایرانی با توجه به قدمت کشور ، سرزمین ایران را آن چنان که شادروان مهرداد بهار گفته یکی از کهن ترین سرزمین های جهان و یکی از خاستگاه های نگرش و فرهنگ توحیدی دانست.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در چنین فرهنگی، آیین حلقه اتصال اقوام هم به شمار می آید و نقش عمده ای در آن بازی می کند ، از این نگاه یکی از ویژگی های کلیدی فرهنگ و تمدن ایرانی جایگاه آیین در آن است.

تنکابنی در تبیین نقشی که این آیین ها در به وجود آوردن وحدت ملی و تنوع فرهنگی و مدارا بازی می کنند توضیح داد: آیین الگوهای عینی از همزیستی اقوام را از همان بدو دوران کودکی تا دوره های بعد در شهروند ایرانی درونی می سازد.

این پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: بر پایه آیین های واحد با روایت های مختلف از سوی اقوام ایرانی می توان ارتباطی در هم تنیده و عمیق با مفاهیم مورد اشاره چون وحدت ملی، تنوع فرهنگی و مدارا برقرار کرد.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در توضیح اینکه آیین های ایرانی چگونه مفهوم صلح را بازنمایی می کنند گفت: با توجه به ریشه های آیین در فرهنگ و تمدن ایرانی، مفهوم صلح گستره ای وسیع و متنوع از آیین های همگون خود را نشان می دهد.

تنکابنی با اشاره به اینکه آیین های ایرانی در چهره آیین هایی چون نوروز و یلدا دعوت و فراخواندن انسان ها به صلح است توضیح داد: به واقع میراثی که آیین های ایرانی برای جهان باقی نهاده اند صلح و مدارا است.

به گفته او ، نگاهی به این آیین ها نشان می دهد که چگونه گفتمان فرهنگ به کمک آیین ، به جای گفتمان خشونت و جنگ می نشیند.

همایش ملی آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی 7اسفند ماه سال جاری توسط پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2160

به "صلح و مدارا میراثی که آیین های ایرانی برای جهان باقی گذاشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صلح و مدارا میراثی که آیین های ایرانی برای جهان باقی گذاشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید