فرش ورامین در انتظار درخشش دوباره

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران-گروه استان ها: شهرستان ورامین از دیرباز به عنوان یکی از قطب های مهم فرش بافی استان تهران معروف بوده و توانسته صندلی ویژه ای را برای خود در این عرصه فراهم کند این در حالی است که امروز به دلیل مسائل عدیده ای نظیر عدم حمایت بیمه ای، نبود امنیت شغلی و غیره میزان حضور فرش بافان در این صنعت کاهش پیداکرده است اما همچنان در طول سال بیش از هزار مترمربع فرش توسط فرش بافان ورامینی بافته می گردد.

فرش ورامین در انتظار درخشش دوباره

موفقیت فرش ورامین تا حدی پیش رفت که طرح میناکاری فرش بافان ورامینی به ثبت ملی رسید و هم اکنون این طرح به نام دیار 15 خرداد شناخته می گردد.

1000 فرش باف در ورامین فعال هستند

با وجود اینکه بسیاری از ورامینی ها با هنر فرش بافی آشنا هستند بر اساس آخرین آمارها هم اکنون هزار ورامینی در صنعت فرش بافی فعال هستند و فراوریات خود را روانه بازار می نمایند.

به گفته مسئولان و کارشناسان فرش، فرش بافان ورامینی قابلیت و پتانسیل درخشش در بازارهای بین المللی رادارند و در صورت حمایت می توانند بازار اروپا و کشورهای مختلف دنیا را به دست بگیرند.

عدم استفاده از طرح های جدید به بازار فرش ورامین ضربه زده است

ولی الله عرب رئیس اتحادیه فرش دستبافت ورامین در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به افت صادرات فرش ورامین گفت: فرش ورامین درگذشته به کشورهایی نظیر آلمان و کانادا و بعضی کشورهای مطرح دیگر صادر می شد اما بیش از چهار سال است که در این زمینه با مسائل جدی روبرو هستیم.

وی یکی از مهم ترین مسائل این روزهای فرش بافان ورامین را ماندن در طرح های سنتی و قدیمی بیان کرد و گفت: امروز طرح های فراوریی فرش بافان ورامینی موردتوجه بازار نیست و باید برای جذب بازارهای داخلی و بین المللی از طرح های جدید و به روز استفاده کرد.

عرب ادامه داد: هم اکنون تعداد بسیار کمی از فرش بافان از طرح های جدید استفاده می نمایند و برای موفقیت در این حوزه باید همه فرش بافان ورامینی متناسب با نیازهای بازار به فراوری بپردازند.

عرب تعداد فعالان حوزه فرش بافی را بیش از هزار نفر در ورامین بیان کرد و اضافه نمود: تعداد فرش بافان در ورامین بسیار بالاست اما هم اکنون بیش از هزار نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

باید مشوق هایی برای فعالان حوزه فرش در نظر گرفت

محمد رضایی کارشناس و مهندس رشته فرش در ورامین در مصاحبه با خبرنگاران گفت: یکی از ویژگی های مهم فرش های ورامین، کیفیت بالای آن است که این پتانسیل و ظرفیت می تواند این منطقه را به قطب فرش در کشور بدل کند.

وی اضافه نمود: امروز بعضی موانع سبب شده تا صنعت فرش ورامین از تمامی توانمندی و پتانسیل خود به نحو مطلوب و شایسته ای استفاده نکند و در این راستا باید مسئولان وارد میدان شوند.

رضایی ادامه داد: یکی از مهم ترین مسائل این روزهای فرش بافان، نداشتن بیمه است به طوری که این امر ضربه زیادی به این صنعت می زند و فعالان این عرصه انگیزه خود را برای خلق فراوریات خوب و باکیفیت از دست می دهند.

وی اضافه نمود: باید با تعامل سازنده مسئولان مربوطه با سازمان تأمین اجتماعی، تمامی فعالان حوزه فرش بیمه شده و مشوق هایی را نیز برای کسانی که وارد این عرصه می شوند در نظر بگیرند.

رضایی در ادامه حذف واسطه گری و دلال بازی را در این صنعت بسیار مهم دانست و گفت: باید دولت به صورت مستقیم و بدون واسطه زمینه فروش محصولات فرش بافان ورامین در بازارهای داخلی و بین المللی را فراهم آورد و در این صورت حذف واسطه گری ها سبب افزایش درآمد برای فرش بافان خواهد شد.

وی بیمه شدن محصولات فراوری شده را یکی دیگر از الزامات فعالیت در این حوزه بیان کرد و یادآور شد: باید محصولاتی که توسط فرش بافان ورامینی فراوری و روانه بازار می گردد، بیمه شده تا از مسائل احتمالی جلوگیری گردد.

فرش بافی باید جزو مشاغل سخت محسوب گردد

محمد بختیاری فعال حوزه فرش نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: حرفه فرش بافی جز مشاغل سخت و سنگین محسوب می گردد و باید دولت نیز این شغل را در زمره مشاغل سخت در نظر بگیرد و برای فعالان این حوزه زمینه بازنشستگی و بیمه فراهم گردد.

وی اضافه نمود: اگر مشوق های لازم از سوی مسئولان برای فعالان حوزه فرش در نظر گرفته گردد قطعاً شاهد ورود استعدادهای جدید در این عرصه و رونق هرچه بیشتر مالی منطقه خواهیم بود.

بختیاری ادامه داد: مسائل بیمه ای، حقوق پایین، وجود واسطه گری، بالا بودن مواد اولیه و غیره از جمله معضلاتی است که فرش بافان با آن روبرو هستند و باید برای حل آن اقدام لازم انجام گردد.

وی اضافه نمود: البته در کنار این مسائل، فرش بافان ورامینی فعال در این عرصه همچنان زمینه معرفی این میراث گرانبهای دشت ورامین را در بازارهای داخلی و بین المللی حفظ نموده اند.

علی اصغر زارع فراورینماینده فرش در جنوبشرق استان تهران نیز در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های موجود در صنعت فرش ورامین گفت: شهرستان ورامین در حوزه فراوری فرش از ظرفیت و استعدادهای بسیار بالایی برخوردار است.

فرش ورامین از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است

وی اضافه نمود: در صورت توجه مسئولان و فراهم شدن امکانات و تجهیزات کافی، می توان صنعت فرش ورامین را به کشورهای مختلف دنیا معرفی و زمینه ورود جوانان جویای کار را در این صنعت مهیا کرد.

این کارآفرین ورامینی بیان کرد: فراوریات فرش در جوادآباد ورامین علاوه بر ارسال به تمامی نقاط کشور در کشورهای نظیر عراق، آذربایجان و امارات نیز مورداستفاده قرارگرفته است.

زارع یادآور شد: شهرهای باکو آذربایجان، دوبی امارات و اربیل عراق ازجمله شهرهایی هستند که تاکنون فرش های فراوریی ورامین را استفاده نموده و از کیفیت آن رضایت داشته اند.

حمایت مسئولان تنها راه علاج صنعت فرش ورامین

زارع گفت: اگر حمایت های مسئولان از فراورینمایندگان و کارآفرینان افزایش پیدا کند، قطعاً شاهد موفقیت های بیشتری در این عرصه خواهیم بود.

وی ادامه داد: امروز در زمینه بیمه های کارگران دارای مشکل هستیم که باید سازمان ها و نهادهای مربوطه همکاری خود را با کارآفرینان افزایش دهند.

زارع گفت: هم اکنون کارخانه فراوری فرش در ورامین با قطعی برق در بعضی ساعات روبرو است و جلساتی را نیز با رئیس اداره برق ورامین برگزار کردیم اما هنوز به نتیجه نرسیدم.

تابلو فرش های فراوریی شهرستان ورامین

وی یادآور شد: بعضی مسائل سد راه فعالیت فراورینمایندگان است به همین خاطر باید مسئولان و مدیران به عنوان بازوی اصلی کارآفرینان و فراورینمایندگان در این عرصه ورود جدی تری داشته باشند.

حمایت از فرش بافان رونق مالی ورامین را به همراه دارد

حسن میرزایی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: شهرستان ورامین از دیرباز دارای ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه فراوری فرش بوده است.

وی اضافه نمود: فرش ورامین همیشه پتانسیل حضور در بازارهای داخلی و رقابت با فرش بافان در بازارهای بین المللی را دارد و باید به این نکته توجه جدی گردد.

میرزایی اضافه نمود: اگر شرایط لازم برای فرش بافان ورامینی فراهم شده و امکانات و امنیت شغلی مناسبی برای آنان در نظر گرفته گردد قطعاً درخشش هر چه بیشتر ورامین در عرصه بین المللی دور از ذهن نخواهد بود.

انعقاد تفاهم نامه همکاری برای حل مشکل بیمه قالی بافان

میرزایی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که برای حل مشکل بیمه قالی بافان چه کوششی صورت گرفته است، بیان داشت: تفاهم نامه ای میان سازمان تأمین اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت منعقدشده که در زمان بازرسی مأموران بیمه تأمین اجتماعی، کارشناسان صنعت و معدن نیز حضورداشته باشند.

وی با ابراز گلایه از عدم رعایت این تفاهم نامه در بعضی مواقع اضافه نمود: متأسفانه باوجوداین تفاهم نامه، گاهی مأموران بیمه بدون حضور کارشناسان اداره صنعت و معدن در محل فعالیت فرش بافان حاضر می شوند.

میرزایی ادامه داد: اداره صنعت، معدن و تجارت ورامین لیست قالی بافان فعال را دارد و در صورت استعلام تأمین اجتماعی، نحوه فعالیت هر یک از واحدهای فراوریی این حوزه را اعلام می نماید.

وی اضافه نمود: دولت بر روی بیمه قالی بافان، یارانه پرداخت می نماید به همین خاطر سازمان تأمین اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت باید با تمام توان و ظرفیت برای اجرای قانون کوشش نمایند.

میرزایی یادآور شد: با انعقاد این تفاهم نامه، کوشش کردیم از قالی بافان و واحدهای فراوریی فعال در این حوزه حمایت کنیم.

فرش دستبافت فراوریی ورامین

قالی بافان مواد اولیه موردنیاز خود را به وسیله تعاونی شهید بهشتی ورامین خریداری نمایند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران مبنی بر اقدامات صورت گرفته برای کاهش قیمت مواد اولیه برای قالی بافان نیز بیان داشت: با اقدامات صورت گرفته، تعاونی شهید بهشتی در ورامین، مواد اولیه موردنیاز قالی بافان را باقیمت مناسب خریداری و در اختیار فعالان این حوزه قرار می دهد.

وی ادامه داد: قالی بافان با مراجعه به این تعاونی می توانند مواد اولیه موردنیاز خود را سفارش داده تا در اولین فرصت از سوی تعاونی خریداری و تحویل فعالان این حوزه گردد.

خریداری محصولات فراوریی قالی بافان ورامینی به صورت مستقیم

میرزایی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران مبنی بر کوشش های صورت گرفته برای حذف واسطه گری در قالی بافی ورامین گفت: فروش محصولات فراوریی توسط قالی بافان ورامینی نیز به وسیله تعاونی شهید بهشتی انجام می گردد.

وی اضافه نمود: تعاونی شهید بهشتی ورامین، محصولات بافته شده را از بافندگان خریداری و به وسیله اتحادیه بافندگان فرش دستبافت استان تهران و کشور در بازار به فروش می رسانند.

میرزایی ادامه داد: اداره صنعت، معدن و تجارت نمی تواند به صورت مستقیم نقش مالی را در این زمینه ایفا نماید به همین خاطر موضوعات را به وسیله تعاونی و اتحادیه فرش دستباف پیگیری می نماید.

خبرنگار: محمدرضا حیدری، سید محمدحسن محمودی

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3088

به "فرش ورامین در انتظار درخشش دوباره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرش ورامین در انتظار درخشش دوباره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید