فضای نمایشگاه های گردشگری خارجی رقابتی است

به گزارش دَبی بلاگ، یک کارشناس صنعت گردشگری فضای حاکم بر نمایشگاه های خارجی را رقابتی توصیف کرد و گفت: حضور در این نمایشگاه ها کار راحت و سود آوری نیست و حضور بعضی از شرکت ها در این نمایشگاه ها تاثیر چندانی را در پی ندارد.

فضای نمایشگاه های گردشگری خارجی رقابتی است

حضور در نمایشگاه های گردشگری بین المللی یکی از راه های مطرح و شناخته شده رونق بخشی به صنعت گردشگری کشور است اما آیا متولیان و فعالان حوزه سفر از این ظرفیت به درستی استفاده می نمایند؟ برخی از فعالان صنعت گردشگری نسبت به شرایط برگزاری این نمایشگاه ها و خروجی آنها انتقاداتی دارند و اخیرا رییس انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران نیز اظهار نموده است: نمایشگاه های گردشگری عملا هیچ دستاوردی برای ما ندارند چرا که عده ای نمی خواهند بگذارند که این نمایشگاه ها از انحصار خودشان خارج گردد و همین موضوع سبب شده تا آمار گردشگران ورودی فعلی در شان کشور ما نباشد. برای آنالیز بیشتر این موضوع دیدگاه یکی از کارشناسان صنعت گردشگری را جویا شدیم. اروج نجف علیزاده در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان این که حضور در نمایشگاه های بین المللی یکی از ابزارهای جذب جهانگرد در بازار است ولی تنها راه نیست، گفت: نمی توان فقط به نمایشگاه های خارجی برای جذب جهانگرد تکیه کرد چرا که مجموعه ای از عوامل مانند شرایط اجتماعی، سیاسی و شرکت نمایندگان نمایشگاه، در این موضوع اثرگذار هستند.

وی در مورد این که برخی از فعالان این بخش، مدعی جعلی بودن آمارهای سازمان میراث فرهنگی درباره تعداد جهانگرد های ورودی به کشور هستند، گفت:

آمارهای جهانگرد های ورودی به کشور یا به وسیله پلیس مهاجرت یا گمرک تهیه می شوند و به طور معمول در واقع سازمان میراث فرهنگی اطلاعات آماری را در اختیار ندارد یعنی خود سازمان این آمار را فراوری نمی کند. در این خصوص موافق هستم که بسیاری از آمارها بنا بر تعریف خود برای صنعت گردشگری مفید واقع نمی گردد اما باید در نظر داشته باشیم که مبنای آمار ما مربوط به کدام مرجع آماری است. روشن است تا زمانی که نتوانیم سیستم آماری خود را آماده و قابل اتکا کنیم ورودی ها و خروجی ها با واقعیت ها و پارامترهای گردشگری جور درنمی آید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بنا به تجربه شما در فضای حضور در نمایشگاه های خارجی تهدیدی وجود دارد یا خیر، گفت: فضای حضور در نمایشگاه های خارجی برای شرکت های گردشگری ما بیشتر رقابتی است و تهدیدی وجود ندارد. همکاران ما در آژانس های گردشگری در کوشش هستند که سهم و وسود بیشتری از این ظرفیت را دارا باشند.

علیزاده اضافه کرد: باید به این نکته اشاره نمود که حضور برخی از شرکت ها در این نمایشگاه ها تاثیر چندانی در پی ندارد. به عنوان مثال طبق تجربه می دانیم که حضور در نمایشگاه گردشگری ایتالیا ضعیف تر از نمایشگاه گردشگری برلین است و کارآیی لازم را برای آژانس های ما ندارد و اثر گذاری کمتر می گردد.

وی توضیح داد: حضور و مشارکت در این نمایشگاه ها به وسیله بخش خصوصی و برخی از آنها به وسیله زیرمجموعه این شرکت ها برنامه ریزی و انجام می گردد، بعید می دانم بخش دولتی مخالف حضور شرکت های خصوصی در این نمایشگاه ها باشد. البته حضور در این نمایشگاه ها کار راحت و سود آوری نیست،هزینه زیادی را دربردارد و همان طور که قبل تر اشاره شد فضا بیشتر رقابتی است و تهدید وجود ندارد.

مدیرعامل آژانس گردشگری راه سفر در تحلیل شرایط نمایشگاه های گردشگری اضافه کرد: در فضای گردشگری مزیت هایی وجود دارد و علاقه مندان زیادی به این حوزه وارد شده اند اما برای این که بتوان از مزیت ها استفاده کرد باید کار بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: جذب جهانگرد مختص حضور در نمایشگاه ها نیست زیرا 20 الی 30 شرکت یا آژانس توانایی حضور در این رویدادها را دارند و آنها بازار کار خود را به راحتی به رقیب خود واگذار نمی نمایند.

این شرکت ها در طی سال های گذشته با حضور در نمایشگاه ها تجربه و ارتباط خود را تقویت نموده اند و مهم تر از همه اینکه برای این کار سرمایه گذاری و هزینه نموده اند و غرفه سازی کردند و بروشورهایی را آماده و با پشتکار خود به این سطح رسیده اند.

علیزاده در سرانجام اظهار داشت: معتقدم اگر مسئله ای در عرصه نمایشگاه های خارجی وجود دارد نباید در فضای غیر تخصصی درباره آن صحبتی گردد و فعالان این صنعت با گلایه و شکایت کار خود را پیش ببرند بلکه این گره گشایی می تواند در میزگردهای تخصصی شرکت های صنعت گردشگری و آژانس ها و عوامل مربوطه انجام گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 بهمن 1401 بروزرسانی: 15 بهمن 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 29014

به "فضای نمایشگاه های گردشگری خارجی رقابتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای نمایشگاه های گردشگری خارجی رقابتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید