محل کشف استخوان های 2800 ساله در همدان تبدیل به انبار شهرداری شد!

به گزارش دَبی بلاگ، میدان تاریخی همدان

هفت ماه قبل افرادی که در حال ساخت و ساز در میدان امام (ره) همدان بودند به صورت اتفاقی پیروز به کشف یک جسد 2800 ساله شدند و پس از آن تابوت های دیگری نیز یافت شد. در آن هنگام این قضیه سر و صدای زیادی به پا کرد و مسئولان مختلف به این میدان تاریخی آمدند و صحبت های زیادی درباره آن انجام شد، اما با گذشت این مدت زمان، به نظر می رسد اشخاص مسئول در سازمان میراث فرهنگی کاملا در این باره سکوت نموده اند و خبری از تبدیل شدن میدان تاریخی همدان به سایت موزه ای شیشه ای نیست. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا از جزییات خبر بیشتر بدانید.

محل کشف استخوان های 2800 ساله در همدان تبدیل به انبار شهرداری شد!

کشف تاریخی

در اواخر سال گذشته در میان ساخت و ساز میدان امام (ره) همدان جسد 2800 ساله کشف شد. محمد شعبانی، مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ابراز داشت که: این جسد یکی از قدیمی ترین اجسادی است که تا به حال در همدان پیدا شده و متعلق به کودکی حدودا 10 ساله است. علاوه بر این جسد، مورد دیگری نیز کشف شده که مطالعات باستان شناسی روی آن همچنان ادامه دارد و کارشناسان هنوز به نظر قطعی در خصوص آن نرسیده اند. پس از این کشف حفاری ها تا حدود 3 ماه ادامه پیدا کرد.

در پی این اکتشافات تابوت سفالی، تدفین چمباته ای و سرستون ایلخانی نیز کشف شد و همین موارد باعث شد تا چندین ماه بعد میدان تاریخی همدان بر سر زبان ها باشد. البته هر از گاهی مسئولان شهری همدان با اقداماتی نامناسب در برابر خبرنگاران مانع از انتشار اخبار مربوط به آن می شدند و حتی برخی کوشش می کردند که پروژه سابق که پیاده راه سازی در منطقه بود را ادامه دهند و همین امر باعت نگرانی برای شرایط حفاظت از این منطقه باستانی شد.

پس از آن برخی از مسئولان از جمله امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به این مساله ورود کردند و گفتند مدیران با شفاف سازی امور به بازار شایعات کاوش های همدان خاتمه دهند. قول معاونت میراث فرهنگی سازمان برای ایجاد سایت موزه در میدان مرکزی شهر بار دیگر سرنوشت این محوطه باستانی در میدان امام (ره) همدان را تغییر داد.

سپس محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صحبت های خود اعلام کرد که به جای این که بخواهند وسط میدان حوض و فواره بزنند، همه کوشش خود را می کنیم تا هیچ دخالتی در فضای آن رخ ندهد و کار پژوهش به طور کامل انجام و در صورت احتیاج سایت موزه احداث گردد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی نیز در این باره گفته بود که : دنبال فرصت هستم تا در ملاقاتی با آقای ایزدی معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی شرح دهم که متوجه باشند در این محوطه گنج به دست آمده است. باید بدانند وقتی در مرکز شهر به آثاری برخورد می کنیم یک ارزش است که می توان آن را پوشش داد. در میدان امام همدان آثاری فوق العاده به دست آمده است که باید به جای ساخت حوض یا نصب مجسمه ای بی ارزش تر از اثار موجود در این محوطه، این ارزش را ارج بدانند، چون حکایتی ارزشمند از سابقه و گذشته شهر همدان دارد.

فراموشی وعده ها

اما متاسفانه پس از تمام این صحبت ها امروز که این خبر از تب و تاب اولیه افتاده است مورد بی توجهی قرار گرفته است و علی رغم تمامی صحبت های اجرا شده امروز میدان تاریخی همدان تبدیل به انباری برای شهرداری منطقه یک همدان شده است. حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان گفت که پس از کشف این آثار با کوشش های اصحاب رسانه و فعالان میراث فرهنگی توانستند از ادامه کار پیاده راه سازی جلوگیری نمایند و قرار شد که طرح اجرایی کردن سایت موزه در میدان مرکزی اجرا شد.

پس از تصویب شدن این پروژه دور محوطه ای به مساحت 500 متر فنس کشی شد تا موزه در آن ساخته گردد اما پس از پوشاندن محوطه اکنون آن را از زباله پر نموده اند. یعنی آن محوطه تاریخی امروز به انباری شهرداری منطقه یک همدان تبدیل شده است. در واقع دغدغه اصلی که امروز وجود دارد حفاظت نکردن کافی از این محوطه باستانی است.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 25094

به "محل کشف استخوان های 2800 ساله در همدان تبدیل به انبار شهرداری شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محل کشف استخوان های 2800 ساله در همدان تبدیل به انبار شهرداری شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید