مرزهای تجاری نیازمند مدیریت واحد هستند

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس اتاق اهواز با تأکید بر اینکه عوامل داخلی و خارجی در ایجاد مسائل پیش آمده در جهت توسعه صادرات به کشور عراق تأثیرگذار هستند، گفت: به عنوان مثال در مرز چذابه که یکی از گذرگاه های رسمی ایران در تجارت با این کشور محسوب می شود، نهادهای مختلفی در اعمال تصمیم گیری ها در این مرز سهیم هستند.

مرزهای تجاری نیازمند مدیریت واحد هستند

شهلا عموری ادامه داد: این در حالی است که بهترین شکل مدیریت در این مرز، ایجاد مدیریت واحد است تا در نهایت بین گمرک، پایانه ها و دیگر دستگاه های مستقر در مرز وحدت رویه معینی ایجاد شود.

او شرح داد: نبود برخی ابزارهای معین کارشناسی در تسهیل صادرات، باعث توقف این امر شده که به ایجاد خسارت های جبران ناپذیری برای تجار منجر می شود.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین با بیان اینکه زمین های این مرز در مالکیت شهرداری بستان است، گفت: علاوه بر این نیز کارگران فعال در چذابه تحت نظارت شهرداری فعالیت می کنند که به این واسطه مسائلی به وجود آمده است.

عموری این شرایط را زمینه افزایش هزینه های تولید و صادرات کالا دانست و اضافه کرد: پیش ازاین هماهنگی هایی در خصوص ساماندهی مرزهای استان به ویژه مرز چذابه در کارگروه توسعه صادرات استان اجرا شده بود اما این شرایط نشان دهنده آن است که بخش های بسیاری از مصوبات این کارگروه اجرایی نشده است.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان یادآور شد: دبیرخانه کارگروه توسعه صادرات از ظرفیت لازم برای رفع مسائل موجود در مرزها برخوردار است اما متأسفانه برگزاری نشست های مربوط به آن با تأخیر چندین ماه انجام می گیرد و این رویه چالش های فعالان اقتصادی و تجار را بیشتر کرده است.

او با تأکید بر اینکه اجرایی شدن مصوبات این کارگروه امری ضروری و لازم است، گفت: نصب باسکول در نقطه صفر مرزی ایران و عراق در مرز چذابه، چالش جدی برای تجار و بازرگانان ایجاد کرده و باوجود دستور استاندار خوزستان و مصوبه شورای تأمین مبنی بر جمع آوری آن، اما اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

رایزن های بازرگانی نیازهای فصلی عراق به کالاهای ایرانی را شناسایی کنند

عموری شرح داد: نبود بانک اطلاعاتی میان طرف عراقی و طرف ایرانی جهت مطلعی از توانمندی ها و قابلیت های بالقوه و بالفعل یکدیگر ازجمله موانع تسهیل در فرایند صادرات کالاهای داخلی است.

او با بیان اینکه نیاز کشور عراق به محصولات کشاورزی خوزستان زمانی است که فصل برداشت محصولات آنها نباشد، اضافه کرد: در زمانی که استان خوزستان با انباشت محصولات کشاورزی روبرو است؛ کشور عراق با حمایت از تولیدات داخلی از ورود کالاهای مشابه جلوگیری می کند؛ بنابراین نگاه ما در بخش محصولات کشاورزی نیاز به تغییر دارد و حداقل با شناخت دقیق از شرایط کشاورزی منابع طرف تجاری باید در الگوی کشت تغییر حاصل شود.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید بر اینکه کشت محصولات کشاورزی در استان خوزستان با چشم انداز صادرات به عراق نیازمند مدیریت کشت و برنامه ریزی است، گفت: در این صورت باید به کشت محصولات کمیاب یا نایاب در بازار عراق پرداخته شود.

او اضافه کرد: کنسولگری ها و رایزن های بازرگانی در عراق می توانند با تهیه بانک های اطلاعاتی از تخصص تجار و نیاز فصلی بازار آن کشور مطلع گردند تا امر صادرات محصولات ایرانی با تسهیل همراه شود.

شرایط تجارت استان خوزستان و با عراق

سال گذشته 16.2 میلیون تن کالاهای داخلی به ارزش 11 میلیارد دلار از طریق گذرگاه های مرزی خوزستان به کشورهای مختلف به ویژه عراق صادر شد؛ اما طی سال های گذشته مسائل و موانع متعددی در راستا صادرات به عراق ایجاد شده که ابعاد آن در میزگرد مسائل مربوط به صادرات استان خوزستان بررسی شد.

بر اساس اعلام رسمی، صادرات استان خوزستان به عراق در سال 98، به ارزش 3.3 میلیارد دلار و به وزن حدود 3.9 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال 97 ازنظر وزنی 4 درصد کاهش و ازنظر ارزشی 6 درصد رشد داشته است.

پلی اتیلن سبک و سنگین، ریفرمیت، شمش فولادی، گاز پروپان، نفت های سنگین، متانول، پلی وینیل کلراید، کود اوره، گاز بوتان، تولوئن، کلینکر، میلگرد، مخلوط زائلین، کنستانتره، آمونیاک، قیر نفت، تجهیزات نیروگاهی، منو اتیلن، روغن پایه، آخال و پوست حبوبات، هیدروکربن سبک، ماهی، سیب زمینی، هندوانه و فورفورال، عمده اقلام صادراتی استان به عراق هستند.

سهم صادرات استان خوزستان به عراق از کل صادرات کشور (9 میلیارد دلار) حدود 26 درصد است که بیش از یک چهارم از صادرات کشور به عراق را شامل می شود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11808

به "مرزهای تجاری نیازمند مدیریت واحد هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرزهای تجاری نیازمند مدیریت واحد هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید