مرگ بنای تاریخی با مانور آتش نشانی

به گزارش دَبی بلاگ، مانور آتش نسانی در شهرستان طبس نزدیک بود به فاجعه تبدیل گردد، فاجعه ای که مانند قلعه ای که در کنار آن آتش ها زبانه می کشید، در تاریخ ثبت می شد.

مرگ بنای تاریخی با مانور آتش نشانی

به گزارش خبرنگاران، یک روز پس از روز آتش نشان و به بهانه این روز، ماموران آتش نشانی بخش دستگردان طب، ترجیح دادند تا قلعه تاریخی بادام تک را برای برگزاری مانورشان در این روز انتخاب نمایند.

حال خطر برپاکردن آتش در کنار بنایی تاریخی از یک سو و نگرفتن مجوز از میراث فرهنگی که مسئول اصلی این بناهاست، از دیگر سو همگی مسائلی است که شاید از نظرگاه آتش نشانان دور مانده بود.

مانور شروع شد و آتش زدن لاستیک در کنار دیوارهای این قلعه نزدیک بود به فاجعه تبدیل گردد، فاجعه ای که مانند این قلعه در تاریخ ثبت می شد.

هنوز چند ساعتی نگذشته بود که انتشار فیلمی از این مانوردر فضای مجازی باعث شد موجی از انتقادها به سمت آتش نشانی روانه گردد. این فیلم گویای واقعیتی تلخ بود که شاید یک ناآگاهی آن را آفریده بود.

قلعه تاریخی بادام تک در فاصله 120 کیلومتری مرکز شهرستان طبس واقع شده و در سال 86 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

علی شریعتی منش، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به خبرنگاران گفت: روز گذشته در کنار قلعه تاریخی بادام تک طبس مانور آتش نشانی توسط شهرداری عشق آباد طبس اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در این مانور چند لاستیک آتش گرفته است، اضافه نمود: طبق آنالیز های اولیه خسارتی به قلعه وارد نشده، اما چون این اقدام با مجوز لازم صورت نگرفته، میراث فرهنگی طی نامه ای به ریاست دادگستری طبس شکایت خود را انجام داده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان نمود: هر اقدامی که در بناهای تاریخی صورت گیرد باید همراه با مجوزهای لازم باشد که در این مورد این مجوز گرفته نشد.

شریعتی منش یادآور شد: درست است که این قلعه از نظر بنا چندان سالم نبود، اما اگر هر گونه خسارتی به آن وارد گردد قطعا با جریمه همراه خواهد بود.

درست است که این بنا آن چنان که باید سالم نبوده، اما سوال اینجاست که چگونه می گردد آتش نشانی که خود حافظ جان انسان ها و بناهاست، چطور در کنار بنایی که به قدمت زندگی انسان ها عمر دارد، آتش نابودی برمی افروزد؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3055

به "مرگ بنای تاریخی با مانور آتش نشانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ بنای تاریخی با مانور آتش نشانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید