میرزایی: برای قطع وابستگی به نفت نیازمند اجماع نخبگان سیاسی هستیم

به گزارش دَبی بلاگ، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که تصمیم گیری در مورد قطع وابستگی به نفت نیازمند اجماع نخبگان سیاسی است تا با در نظر دریافت مصالح و منابع کشور به تصمیم مشخصی برسیم.

میرزایی: برای قطع وابستگی به نفت نیازمند اجماع نخبگان سیاسی هستیم

جلال میرزایی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: از سال گذشته و زمانی که بودجه در کمیسیون تلفیق مطرح بود، رهبری به رییس جمهوری دستور دادند که با توجه به شرایط کشور به سمت تغییر ساختار بودجه و کاهش وابستگی به نفت برویم زیرا پیش بینی می شد که احتمالا بخش عمده ای از درآمدهای نفتی محقق نمی گردد.

وی اضافه نمود: این مسئله بعد از اعمال تحریم ها در مدار عملیاتی شدن نهاده شد تا این که در دستور کار سازمان برنامه و بودجه نهاده شد و آقای نوبخت با استفاده از نظر صاحب نظران بسته ای را تهیه نموده که تمرکز عمده آن روی مالیات ها است تا کشور را براساس مالیات اداره کنیم و کاهش هزینه ها و همچنین ساماندهی حامل های انرژی را در دستور کار قرار دهیم.

میرزایی ادامه داد: با توجه به وضعیت مالی کشور ما یارانه پنهان زیادی پرداخت می کنیم و یکی از حوزه هایی که روی آن تمرکز وجود دارد میزان یارانه پرداختی به مردم و قیمت حامل های انرژی است این موضوع در جلسه سران قوا نیز مطرح شده و بسته ای در مورد حامل های انرژی، کاهش هزینه ها و همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی آماده شده است البته صندلی مجلس باید در آنالیز این پیشنهادها آنالیز گردد.

نماینده مردم ایلام در مجلس یادآور شد: یکی از سوالاتی که ما باید درباره افزایش درآمد مالیاتی به آن پاسخ دهیم این است که با توجه به این که واحدهای تولیدی بخشی در رکود به سر می برند، چطور می توانیم مالیات بیشتری بگیریم؟ از سویی درآمدهای گمرکی نیز کاهش یافته و باید هزینه ها را نیز کم کنیم این کار با ساختار اداری گسترده و پراکنده چطور ممکن است.

میرزایی اضافه نمود: من نگران هستم در این مسئله مجلس قبول مسئولیت نکند زیرا خیلی ها نگران تاثیرگذاری این مسائل روی آرای شان در انتخابات آینده هستند. احتمالا دولت هم به تنهایی در این زمینه مسئولیت قبول نمی کند و ما برای تصمیم گیری در این حوزه نیازمند اجماع نخبگان سیاسی و جناح ها هستیم که با در نظر دریافت مصالح و منابع کشور به تصمیم مشخصی برسیم تا کسانی نخواهد از این موضوع در انتخابات استفاده نمایند.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2086

به "میرزایی: برای قطع وابستگی به نفت نیازمند اجماع نخبگان سیاسی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرزایی: برای قطع وابستگی به نفت نیازمند اجماع نخبگان سیاسی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید