نامزد مدیر کلی آژانس: کشورهای باقی مانده در برجام باید راهی برای حفظ این توافق بیابند

به گزارش دَبی بلاگ، یکی از نامزدهای جایگزینی یوکیا آمانو می گوید ایران باید به پایبندی به برجام بازگردد و در مقابل کشورهای باقی مانده در این توافق هم باید راهی برای کمک به اقتصاد ایران بیابند.

نامزد مدیر کلی آژانس: کشورهای باقی مانده در برجام باید راهی برای حفظ این توافق بیابند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مارتا زیاکووا نامزد اسلواک مدیر کلی آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید هرچند ایران از اجرای توافق هسته ای، عایدی چندانی نداشته، اما باید به اجرای کامل برجام بازگردد و در مقابل طرف های باقی مانده در این توافق هم باید راهی برای کمک به وضعیت اقتصادی ایران بیابند.

زیاکووا در گفت وگو با خبرگزاری رویترز، گفته است: طرف های باقی مانده، گروه به موسوم به E3+2 شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلستان که هنوز به این توافق متعهد هستند، باید راهی برای کمک به وضعیت سخت ایران بیابند، [تا نشان دهند] که باید این توافق را رعایت کرد.

وی افزود: ایران تا الان در برابر پایبندی به تعهداتش در این توافق عایدی چندانی نداشته است، اما این کشور باید به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل این توافق بازگردد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برجام، بعد از یک سال صبر راهبردی و عدم تحقق وعده های کشورهای اروپایی برای جبران آثار تحریم های آمریکا، بیان نمود به صورت مرحله ای پایبندی اش به توافق هسته ای را کاهش می دهد. ایران تاکنون سه گام در این راستا برداشته است.

زیاکووا در مورد خروج آمریکا از توافق هسته ای گفت: اینکه ایالات متحده بدون آنکه ابتدا مذاکره ای انجام دهد از توافق خارج شد، بسیار تأسف برانگیز بود، اما این هم که ایران شروع به نقض تعهداتش ذیل این توافق کرد، باعث تأسف بود. به همین دلیل است که اکنون خود را در چرخه ای معیوب می بینیم که شکستن آن به یک راهکار سیاسی نیاز دارد.

وی افزود: با این وجود، همواره راه بازگشت وجود دارد. در گذشته نمونه هایی از دست کشیدن کشورها از برنامه تسلیحات هسته ای وجود داشته است.

پس از درگذشت یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اکنون چهار نفر برای جانشینی وی نامزد شده اند. کورنل فروتا اهل رومانی، رافائل گروسی اهل آرژانتین و لسینا زربو اهل بورکینافاسو سه نامزد دیگر این سمت هستند.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2954

به "نامزد مدیر کلی آژانس: کشورهای باقی مانده در برجام باید راهی برای حفظ این توافق بیابند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامزد مدیر کلی آژانس: کشورهای باقی مانده در برجام باید راهی برای حفظ این توافق بیابند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید