نامه نگاری فعالان مدنی لبنان و سوریه خطاب به بایدن نوعی دیپلماسی رسانه ای یا پنهان است

به گزارش دَبی بلاگ، یک کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد نامه نگاری فعالین مدنی در سوریه و لبنان خطاب به بایدن و مکرون گفت: این قبیل اقدامات بیش از اینکه منتج به اثر گردد در حقیقت یک نوع دیپلماسی رسانه ای است تا افکار عمومی در جریان فرایند اتفاقات اتفاق افتاده در یک کشور قرار گیرند.

نامه نگاری فعالان مدنی لبنان و سوریه خطاب به بایدن نوعی دیپلماسی رسانه ای یا پنهان است

سیدرضی عمادی، کارشناس مسائل غرب آسیا در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در خصوص اقدام اخیر فعالان سیاسی در لبنان و سوریه که طی نامه ای به مکرون و بایدن، روسای جمهوری فرانسه و آمریکا خواهان لغو تحریم ها علیه ملت سوریه شدند، گفت: این اقدام که مسئله ای مسبوق به سابقه است که فعالان سیاسی یا مدنی یک کشور به مقامات سایر کشور ها و یا سازمان ملل نامه می زنند و از آن ها می خواهند تا مقوله تحریم علیه مردم بی دفاع یک کشور لغو گردد.

وی اضافه کرد: این تقاضا می تواند به علل مختلف انسانی یا اینکه لغو تحریم های غیرنظامی، بخش درمان، آموزش و بچه ها باشد.

*نامه نگاری فعالین مدنی لبنان و سوریه خطاب به بایدن نوعی دیپلماسی رسانه ای یا پنهان است

عمادی در خصوص اینکه این قبیل نامه نگاری ها تا چه اندازه در عرصه سیاست بین الملل جدی گرفته می گردد، گفت: این قبیل اقدامات بیش از اینکه منتج به اثر گردد در حقیقت یک نوع دیپلماسی رسانه ای محسوب می گردد که افکار عمومی در جریان فرایند اتفاقات اتفاق افتاده شده در یک کشور قرار گیرند و در حقیقت فعالین سیاسی یک کشور با این نامه نگاری سعی می نمایند روی فردی که مخاطب نامه است تاثیر گذاشته و او را درگیر مطالبات افکار عمومی نمایند.

*وزارت خزانه داری بایدن نام انصار الله را تنها برای یکماه از لیست تحریم خارج کرد

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه این اقدام بیش از تاثیرگذار بودن اقدامی نمادین است، گفت: این نامه نگاری در شرایطی صورت گرفته که دولت جدید در آمریکا روی کار آمده است. دولتی که همیشه هم در تبلیغات خود و هم طی یک هفته اخیر سعی نموده نشان دهد که به دنبال تغییر در سیاست خارجی اعمال شده توسط ترامپ است.

وی مصداق این مدعا را اقدام اخیر دولت بایدن در لغو تحریم های انصارالله یمن دانست و گفت: به عنوان مثال ترامپ در روز آخر حضور خود در کاخ سفید انصارالله یمن را در لیست تحریم ها قرار داد، اما وزارت خزانه داری دولت بایدن برای یک ماه این تحریم ها را به صورت تعلیق درآورد.

عمادی توضیح داد: این قبیل اقدامات دولت بایدن ولو جنبه صوری، کوتاه مدت و نمایشی هم داشته باشد حکایت از آن دارد که احتمال اینکه دولت جدید آمریکا تغییراتی در لیست تحریم یا لیست تروریستی خود قرار دهد وجود دارد و با توجه به چنین فضایی فعالین مدنی در لبنان و سوریه دست به چنین اقدامی زدند تا شاید با استفاده از این فضا تحریم علیه سوریه یا حزب الله لبنان را لغو نمایند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در حقیقت این اقدام یک نوع فرصت در نظر گرفته شده تا به این ترتیب از مکرون و بایدن بخواهند تحریم ها لغو گردد البته در ذات و درون این نامه نگاری استقبال از ریاست جمهوری بایدن هم نهفته شده که نوعی دیپلماسی پنهان به حساب می رود مبنی بر اینکه این روشن فکران و فعالین سیاسی از اینکه ترامپ با رویکرد هرج و مرج طلبانه خود برای غرب آسیا از صندلی خود کنار رفته و دولتی روی کار آمده که شعار او تمرکز بر مقوله دیپلماسی است، استقبال می نمایند و انتظار دارند که این دیپلماسی از مرحله حرف و سخن به مرحله عملیاتی شدن برآید.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت ها به صورت رسمی درخواست لغو تحریم ها را نمی دهند و این موضوع را فعالین سیاسی به عهده می گیرند، گفت: در خصوص سوریه این کشور الان رابطه مناسبی با آمریکا ندارد و بشاراسد حتی اگر نامه ای به آمریکا بنویسد این نامه به هیچ وجه مورد توجه قرار نخواهد گرفت لذا این اقدام می تواند حتی نتیجه معکوس در لغو تحریم های سوریه داشته باشد و نوعی ضعف برای حکومت این کشور محسوب گردد لذا با این اقدام در حقیقت در تریبون های رسمی اعلام می نمایند که فعالین سیاسی خواهان لغو تحریم ها بودند و رئیس جمهور آمریکا را نیز این پیغام را دریافت می نماید.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15266

به "نامه نگاری فعالان مدنی لبنان و سوریه خطاب به بایدن نوعی دیپلماسی رسانه ای یا پنهان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه نگاری فعالان مدنی لبنان و سوریه خطاب به بایدن نوعی دیپلماسی رسانه ای یا پنهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید