نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان ابتدایی
به گزارش دَبی بلاگ، تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت امتحانات دانش آموزان در تمامی دوره های تحصیلی حضوری است، در دوره ابتدایی ارزیابی معلم به شکل فرآیندی صورت می گیرد، اما اگر احتیاج باشد، معلم می تواند یک ارزیابی پایانی را هم برگزار کند.
رضوان حکیم زاده درباره اهمیت تحصیل برای دانش آموزان کلاس اولی اضافه نمود: پایه اول ابتدایی یکی از شاخص های کلیدی در ورود نظام های آموزشی است، در واقع این پایه تحصیلی شروع دوره آموزش رسمی برای بچه ها محسوب می گردد و اگر به هر علتی دانش آموزی نتواند در این دوره جذب گردد، این احتمال وجود دارد که خانواده اهتمام کافی برای ادامه تحصیل فرزند خود در سال های آینده نداشته باشد.
وی اضافه نمود: بعلاوه با توجه به جابه جایی های دانش آموزان و خانواده ها، پیدا کردن دانش آموزان ثبت نام نشده در کلاس اول و برگرداندن آنها به آموزش سخت خواهد بود، به همین علت است که وقتی مدرسه غیرحضوری شد، امکان رصد دانش آموزان هم بسیار سختتر شد.
حکیم زاده درباره اهمیت آموزش حضوری برای دوره ابتدایی به ویژه پایه اول ادامه داد: آنالیز ها بیانگر این است که دانش آموزان با وجود کوشش و زحمات معلمان و حمایت خانواده ها در دوران تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا دچار افت یادگیری شده اند.
وی بعلاوه گفت: دوره ابتدایی به ویژه مقاطع اول و دوم دوره فراگیری مهارت سوادپایه برای یادگیری آموزش های سایر مقاطع است، بنابراین این افت یادگیری ناشی از آموزش مجازی می تواند نگران کننده باشد.
پایه اول ابتدایی یکی از شاخص های کلیدی در ورود نظام های آموزشی است، در واقع این پایه تحصیلی شروع دوره آموزش رسمی برای بچه ها محسوب می گردد و اگر به هر علتی دانش آموزی نتواند در این دوره جذب گردد، این احتمال وجود دارد که خانواده اهتمام کافی برای ادامه تحصیل فرزند خود در سال های آینده نداشته باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در غیاب ارتباط رو در رو و نظارت تخصصی معلم بر شکل گیری مهارت های سوادپایه، مهارت آنها از جمله نوشتن دانش آموزان دچار ضعف های اساسی شده است که دانش آموزان درصورت جبران نشدن این ضعف ها، دریادگیری های دوران بعد هم با مشکل روبرو می شوند.
حکیم زاده یادآورشد: رصد تاثیر منفی آموزش مجازی در یادگیری مهارت های سوادپایه باعث شد تا در بسیاری از کشورهای با امکانات و تجهیزات مناسب فناوری از جمله اسکاندیناوی و دانمارک پس از مدت کوتاهی از تعطیلی مدارس، آموزش حضوری را ادامه دادند و تعطیلی مدارس کمتر از یک ماه انجام شد.
وی ادامه داد: مسئولان و کارشناسان آموزشی بارها به آسیب های آموزش مجازی و تعطیلی مدارس اشاره و اعلام کردند که بازگشایی دانش آموزان به مدرسه بویژه در مقطع اول ابتدایی یک ضرورت است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شروع آموزش حضوری یک گام مثبت به سمت جلو است، مطرح نمود: خانواده ها از بازگشایی حضوری مدارس استقبال کردند و دانش آموزان هم شور و نشاط بیشتری پیدا کردند.
جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان احتیاجمند یادگیری بیشتر
حکیم زاده با اشاره به اجرای طرح تثبیت و یادگیری دانش آموزان ابتدایی، اضافه نمود: تمرکز این طرح بر شناسایی دانش آموزانی است که در دروس ریاضی و فارسی در دوره اول ابتدایی و در دروس ریاضی، علوم و فارسی در مقطع دوم ابتدایی دچار ضعف هستند و نتایج قابل قبول و احتیاجمند کوشش در کارنامه نوبت اول آنها ثبت شده است.
وی ادامه داد: امیدوار هستیم که از فرصت آموزش حضوری به نحو احسنت استفاده گردد تا بتوانیم با اجرای طرح جبرانی، آموزش هدفمندی را داشته باشیم، این روش آموزش حضوری و جبران عقب ماندگی های تحصیلی در بسیاری از کشورهای دیگر هم بکار گرفته شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امیدواریم همکاری و حمایت خانواده ها از حضور دانش آموزان در مدرسه بتواند بخشی از این عقب ماندگی را جبران کند.
حکیم زاده مطرح نمود: سعی شده در طرح تثبیت و جبران یادگیری با دریافت منابع لازم به آن دسته از دانش آموزان که در خانواده های کمتر برخوردار به علت عدم حمایت موثر خانواده ها دچار ضعف یادگیری شدند، یاری آموزشی گردد.
امتحانات حضوری است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بعلاوه درباره برگزاری حضوری امتحانات دانش آموزان ابتدایی شرح داد: امتحانات دانش آموزان در تمامی دوره های تحصیلی حضوری است، در دوره ابتدایی ارزیابی معلم به شکل فرآیندی صورت می گیرد، اما اگر احتیاج باشد، معلم می تواند یک ارزیابی پایانی را هم برگزار کند.
حکیم زاده اضافه نمود: با تکیه بر آزمون های عملکردی، هرگونه ارزیابی به شکل حضوری خواهد بود.
حضور 99 درصد کادر آموزشی در مدارس
به گزارش ایرنا، وی بعلاوه درباره حضور معلمان در کلاس های درس پس از شروع آموزش حضوری از 14 فروردین ماه گفت: براساس بازدیدهای اجرا شده از مدارس 99 درصد معلمان در کلاس های درس حاضر شدند و از آموزش حضوری استقبال کردند.
حکیم زاده گفت: حضور معلمان در مدارس نشان دهنده مسوولیت پذیری بالای آنها است که جای تشکر دارد.
منبع: خبرگزاری پانا