نقش هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال

به گزارش دَبی بلاگ، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی امروزه در تمامی عرصه های اقتصاد و تجارت وارد شده و به نوعی جزء لاینفک همه صنایع و خدمات ارائه شده در جهان است.

نقش هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال که به طور کلی به حوزه های مرتبط با فناوری های دیجیتالی اطلاق می گردد دیگر بدون تکیه بر هوش مصنوعی قدرت رقابت در بازار را ندارد. تعداد پروژه های مرتبط با هوش مصنوعی در شرکت های عظیم فناوری اطلاعات مثل گوگل سر به فلک می کشد و این شرکت ها آینده رقابت را نه فقط در ارائه خدمات اطلاعاتی، بلکه در به کار گیری هوش مصنوعی در آنها می دانند شاهد مثال اینکه در پروژه کلان deep mind شرکت گوگل میزان پیشرفت هایی که در استفاده از هوش مصنوعی در زمینه یادگیری بازی های رایانه ای به دست آمده از تمامی مراکز علمی دانشگاهی بیشتر است.

شرکت فاکسکان که سازنده قطعات الکترونیک است در سال 2019 با به خدمت دریافت 40 هزار روبات مجهز به هوش مصنوعی، در عین افزایش بازدهی و سرعت ارائه محصولات قریب 60 هزار کارمند خود را اخراج کرد. البته نباید نگران از دست رفتن مشاغل و جایگزینی آنها توسط ماشین بود، بلکه این حوزه مولد بوده و مشاغل جدید می تواند ایجاد کند. در سال 2015 در امریکا بیش از 220 هزار نفر فقط در صنعت بازی های رایانه ای اشتغال داشتند که متوسط درآمد آنها نیز از متوسط درآمد سرانه بیشتر بود. موارد فوق فقط چند مثال کوچک در تأکید نقش هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال است و گستره به کار گیری هوش مصنوعی در اقتصاد بسیار فراتر از این موارد است. به طور کلی می توان گفت هوش مصنوعی برای هر شرکت صنعتی و مالی از سه منظر می تواند تأثیرگذار باشد. اول اینکه ارتباط با مشتری را به میزان غیرقابل تصوری ارتقا داده و تسریع می نماید.

شرکت آمازون به طور گسترده با استفاده از هوش مصنوعی احتیاج مشتریان را شناسایی و پیش بینی می نماید به عنوان مثال: امروزه آمازون محصولات خود را با استفاده از هوش مصنوعی در نزدیک ترین مکان به مشتریانی که قرار است آنها را سفارش دهند، دپو می نماید و این مسأله هزینه های انبارداری و حمل و نقل را بشدت کاهش داده است. دوم اینکه استفاده از هوش مصنوعی رقابت پذیری محصولات را برای صنایع افزایش می دهد. امروزه بیشترین تفاوت در نسل های مختلف محصولات شرکت های خودروسازی در هوشمند سازی خودروها است. بر اساس یک تحقیق اجرا شده ارزش کسب و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در سال 2019 به 1.2 تریلیون دلار رسید که نسبت به سال 2017 افزایش 70 درصد نشان می دهد و سوم اینکه هوش مصنوعی می تواند بازدهی پرسنل و کارایی فراوری را نیز ارتقا بخشیده و فرآیندهای سازمانی و اداری را بهبود دهد.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14563

به "نقش هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید