هفت راز درباره طرح فروش یکپارچه خودرو داخلی

به گزارش دَبی بلاگ، بزرگترین طرح فروش یکپارچه خودرو های داخلی خارج از فرآیند قرعه کشی که به وسیله ایرانخودرو از روز شنبه 20 اسفند شروع شده و تا روز سه شنبه 23 اسفند ماه ادامه پیدا می نماید، نام قشنگی دارد، اما به نظر می رسد مجریان و طراحانش رندانه تصمیم گرفته اند طوری عنوان نامحبوب پیش فروش را از روی آن بردارند که به هیچ وجه جلوی چشم نباشد. در عوض تا توانسته اند روی موارد جذابی مثل پیش پرداخت 100 میلیون تومانی و فروش بدون انجام قرعه کشی مانور داده اند. به نظر شما یک جای کار نمی لنگد؟

هفت راز درباره طرح فروش یکپارچه خودرو داخلی

شماره یک | واقعا بدون قرعه کشی است؟

به گزارش خبرنگاران، طرح فروش یکپارچه خودرو های داخلی را از مدل فروش خودرو های وارداتی کپی برداری نموده اند. به این ترتیب هم بدون قرعه کشی است، هم با قرعه کشی. در فروش خودرو های وارداتی متقاضیان ثبت نام می نمایند، در حساب وکالتی خود پول می ریزند و منتظر می مانند تا در قرعه کشی صورت گرفته، نوبت ها و اولویت ها معین گردد. افراد خوش شانس که در ابتدای صف انتظار قرار بگیرند این شانس را دارند تا زودتر برای خرید خودرو دست به کار شوند. متقاضیان شرکت در طرح بزرگ فروش یکپارچه خودرو های داخلی هم اگرچه از شر فرآیند قرعه کشی به معنای برد و باخت راحت شده اند، اما همچنان برای معین اولویت و قرار گرفتن در نوبت انتظار تحویل خودرو باید چشم به راه انجام قرعه کشی بمانند و توی دلشان خدا خدا نمایند که بخت و اقبال یارشان باشد. نتیجه قرعه کشی تا اواخر فروردین سال 1402 معین نخواهد شد.

شماره دو | آیا به همه متقاضیان خودرو می رسد؟

متقاضیان خرید خودرو داخلی در طرح بزرگ یکپارچه فروش که به نام فروش خودرو بدون قرعه کشی هم شناخته می گردد، باید در قدم اول یک حساب شخصی وکالتی به نام سازمان حمایت از فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان معرفی نمایند و مبلغ 100 میلیون تومان در آن بریزند. این پول تا زمان انجام قرعه کشی معین نوبت دریافت خودرو و اعلام اولویت ها که ممکن است تا آخر فروردین طول بکشد، مسدود باقی می ماند. متقاضیانی که تا خاتمه فرآیند فروش خودرو در چرخه باقی می مانند، باید موقع تحویل، قیمت خودرو را به نرخ روز تسویه نمایند. غیر این آخری، باقی موارد وسوسه نماینده خواهد بود. قیمت ماشین های عرضه شده در این طرح هم پایین است؛ به همین علت احتمالا تعداد متقاضیان شرکت در طرح فروش یکپارچه خودرو های داخلی تعدادشان بیشتر از آمار متقاضیان خرید خودرو وارداتی باشد. گفته می گردد ایرانخودرو خود را برای عرضه 500 هزار دستگاه در این شیوه فروش آماده نموده است.

شماره سه | محدودیت های سابق برقرار است؟

متقاضیان طرح فروش بدون قرعه کشی ایرانخودرو، ابتدای کار شرایط و مقررات معمول فروش در سامانه یکپارچه خودرو را می پذیرند. این یعنی سن آن ها باید حداقل 18 سال باشند. داشتن گواهینامه رانندگی جزو الزامات قانونی است که روی آن تاکید زیاد انجام گرفته. اگر کسی در حال حاضر صاحب پلاک فعال است، خود به خود از گردونه رقابت خارج می گردد. گروهی که ظرف 48 ماه گذشته از ایرانخودرو و سایپا محصولی خریداری نموده باشند هم پشت همین سد متوقف می شوند. اگر کسی با استفاده از طرح فروش بدون قرعه کشی ایرانخودرو، ماشین خریداری کند طبق قانون اجازه ندارد سند آن را به دیگران انتقال دهد. این کار حداقل از نظر قانونی امکان پذیر نیست.

شماره چهار | فرآیند تخصیص خودرو کی معین تکلیف می گردد؟

متقاضیان شرکت در طرح فروش بدون قرعه کشی ایرانخودرو از روز شنبه 20 اسفند ثبت نام می نمایند. این مهلت تا سه شنبه 23 اسفندماه فراهم است و بدون اینکه زمان و موعد ثبت نام در سرنوشت افراد تاثیر داشته باشد، به خاتمه می رسد. از همان اول باید 100 میلیون تومان در حساب وکالتی بریزید. مرحله دوم از تاریخ 26 تا 28 اسفند اجرا می گردد؛ در این مرحله متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه esalecar.ir نسبت به ثبت نام خودرو مورد نظر اقدام می نمایند و منتظر قرعه کشی می مانند. این قرعه کشی علاوه براینکه اولویت بندی متقاضیان را انحام می دهد، برنامه فراوری و زمان بندی خودرو درخواستی را معین تکلیف نموده و به اطلاع متقاضی می رساند. این مرحله حداکثر تا خاتمه فروردین طول خواهد کشید و در تمام این مدت رقم 100 میلیون تومان در حساب وکالتی متعلق به خود افراد مسدود شده و نباید به آن دست بزند. آن هایی که در اولویت هستند زودتر به خودرو می رسد و باقی متقاضیان در فهرست انتظار قرار خواهند گرفت تا نوبت شان برسد. مثل شیوه فروش خودرو های وارداتی، در طرح فروش بدون قرعه کشی ایرانخودرو هر فرد می تواند پس از اعلام نتایج در صورت تمایل برای تحویل گرفتن خودرو در زمان اعلام شده، اقدام کند. این کار با قطعی کردن ثبت نام در طرح فروش انجام می گردد، اما در همین مرحله باید به جای مانده رقم خرید را واگذار کرد. قیمت خودرو در طرح فروش بدون قرعه کشی ایرانخودرو بر اساس قیمت روز معین می گردد. افرادی که تمایل به ادامه مسیر نداشته باشند، با اعلام انصراف از طرح، مبلغ مسدود شده در حساب شخصی وکالتی خود را آزاد می نمایند.

شماره پنج | شانس تحویل خودرو چقدر است؟

آمار ها می گویند از سال 1397 تا 1400 هر سال کمتر از یک میلیون دستگاه و حدود 700 تا 800 هزار دستگاه خودرو در کشور فراوری می شد که 20 درصد آن به شکل ناقص در کارخانه می ماند. در سال 1401 اوضاع کمی بهتر شد و آمار ها می گویند تا همین اواخر خودروسازان با تحقق رشد 40 درصدی، پیروز به ساخت یک میلیون و 300 هزار دستگاه شده اند. این آمار از طرف وزارت صمت اعلام شده و احتمالا تجمیع شده است.

شماره شش | کدام خودرو ها عرضه می شوند؟

طرح فروش بدون قرعه کشی ایرانخودرو با عرضه سه مدل پژو 207، شامل دنده دستی، گیربکس اتومات و نمونه مجهز به موتور TU3، به اضافه دنا پلاس دستی و اتوماتیک، تارا دستی و اتومات، سورن پلاس بنزینی و گازسوز، پارس ELX با موتور XUP و پارس سفارشی با موتور XUP انجام می گردد. سایپا هم قرار است در طرحی مشابه اجرا کند و در آن بدون قرعه کشی شاهین G، کوییک R دستی و اتوماتیک، کوییک اتومات و کوییک S بفروشد. گفته می گردد کرمان خودرو با عرضه وانت دوکابین KMC، جک S5 و جک S3 به طرح خواهد پیوست و مدیران خودرو نیز به عرضه آریزو 6 پرو اکسلنت، آریزو پنج توربو، تیگو هشت پرومکس، X22 و X55 پرو، تیگو هفت پرو اکسلنت و تیگو هشت پرو روی می آورد.

فردا موتور بدون قرعه کشی و به صورت پیش فروش FMC در مدل های SX5 و T5 را کنار سوما M4 عرضه خواهد نمود. لاماری از پارس موتور، تیارا از مکث موتور و دایون Y5 هم از گروه خودروسازی ایلیا در این طرح حضور پیدا می نمایند.

شماره هفت | قیمت خودرو ها کی معین می گردد؟

طرح فروش بدون قرعه کشی، نام قشنگ تر پیش فروش است. در این طرح برخلاف فروش فوری موقع ثبت نام نمی دانید قیمت نهایی خودرو چقدر خواهد بود، چون کارخانه و مشتری توافق می نمایند رقم نهایی در روز تحویل و اصطلاحا به نرخ روز محاسبه گردد. رقم پرداختی اولیه برای مشتریان این طرح کمتر است، اما آن ها موقع تحویل باید قیمت خودرو را با نرخ روز تسویه نمایند. برخی ها می گویند با توجه به شرایط بازار خودرو و نرخ تورم این کار ناعادلانه است و برنامه ریزی را برای مشتری مشکل می نماید. اما موضوع را می توان از زاویه دیگری دید؛ به عنوان مثال اگر فرض کنیم پارسال همین موقع از سال در یک طرح پیش فروش شرکت نموده بودید و برای خرید پژو 207 دنده ای با نرخ کارخانه 215 میلیون و 42 هزار تومان اقدام نموده بودید، سال جاری ارزش کارخانه ای آن به 215 میلیون و 996 هزار تومان می رسد. در ازای افزایش یک میلیون تومانی، همین خودرو امروز در بازار 670 میلیون تومان می ارزد که در مقایسه با قیمت بازار آزاد پارسال 318 میلیون بیشتر است.

منبع: فرارو
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 29478

به "هفت راز درباره طرح فروش یکپارچه خودرو داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت راز درباره طرح فروش یکپارچه خودرو داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید