هنر دست هنرمندان استان فارس در چین و عمان خودنمایی می نماید

به گزارش دَبی بلاگ، دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی از تاریخ 26 تا 29 آذرماه در دو سالن نرگس و سرو از ساعت 16 تا 21 در محل نمایشگاه بین المللی شیراز برگزار می گردد.

هنر دست هنرمندان استان فارس در چین و عمان خودنمایی می نماید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران از شیراز، برای این روزهای صنایع دستی ایران خبر های خوبی در راه است و این موضوع در استان فارس اهمیت دوچندان دارد علاوه بر برپایی دوازدهمین نمایشگاه صنایع دستی خبر ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر صنایع دستی نیز کام این روزهای فعالان این عرصه را شیرین نموده است.

شیراز خاستگاه هنرهای سنتی چون خاتم، کاشی هفت رنگ، قلم زنی و بسیاری دیگر از هنرها است که همیشه مورد توجه گردشگران قرار داشته و شهرت ملی و جهانی دارند. همچنین دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی از تاریخ 26 تا 29 آذرماه با حضور هنرمندان و صنعتگران استان های سراسر کشور به میزبانی شیراز برگزار می گردد.

دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی

پیش از ظهر امروز نشست خبری در هتل شیراز با موضوع این نمایشگاه برگزار گردید که براساس آن مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت: در سال های گذشته میراث فرهنگی استان در 2 نوبت نمایشگاه برگزار می کرد که یکی آذرماه با موضوع گردشگری و دیگری اسفندماه با موضوع صنایع دستی بود که سال جاری هر دو با هم همزمان شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس صرفه جویی در هزینه و زمان و امکان بازدید بیشتر از هر دو نمایشگاه را از جمله دلایل همزمان برگزار کردن این دو رویداد بیان نمود. وی همچنین فرایند ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر صنایع دستی را در این میان بی تاثیر ندانست.

سال گذشته شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شده و سال جاری بناست که ارزیابان جهانی برای ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اقدام نمایند به گونه ای که اگر این امر رخ دهد در استان فارس 2 شهر در حوزه صنایع دستی ثبت جهانی می گردد که یک فرصت بی نظیر برای رونق صنایع دستی استان است.

امیری همچنین از 3 پفراینده ثبت جهانی سخن گفت که یکی از آنها ثبت منبت آباده و دیگر ثبت جهانی شیراز است که فرایند آن در حال طی شدن است و براساس گفته های مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس انتظار است که تا خاتمه سال این ثبت جهانی انجام گردد.

به گفته وی موضوع پفراینده سوم برای ثبت جهانی هنر دستی و دستبافته زیبای گلیم است که براساس آنچه امیری گفت این موضوع پس از ثبت جهانی شیراز پیگیری می گردد.

حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در شیراز

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس برپایی دوازدهمین نمایشگاه صنایع دستی را با حضور هنرمندانی از 24 استان کشور بیان نمود که این موضوع با حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای ثبت جهانی شیراز همزمان می گردد.

امیری این همزمانی را به فال نیک گرفت و گفت: در این فرصت ارزیابان از کارگاه های فراوریی صنایع دستی نیز بازدید می نمایند.

زاهدیان نژاد، معاون صنایع دستی میراث فرهنگی فارس نیز پیش از این در تاریخ 16 آذرماه در گفت وگو با خبرنگاران بیان نمود که در شیراز حدود 900 کارگاه فراوریی صنایع دستی در 80 رشته فعال است که اقدام به فراوری انواع محصولات می نمایند که ارزیابان شورای جهانی از تعدادی از این کارگاه ها بازدید می نمایند.

رونمایی و معرفی از چند اثر صنایع دستی در نمایشگاه

حیدرعلی زاهدیان نژاد، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی نیز در این نشست به بخش های جنبی نمایشگاه اشاره و بیان نمود: در حوزه صنایع دستی سمینار بسته بندی همزمان با نمایشگاه برگزار می گردد و علاوه بر آن در مدت زمان برگزاری نمایشگاه از چند اثر هنری هنرمندان استان رونمایی می گردد.

وی معتقد است که فضای نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی بیشتر صنایع دستی استان و به ویژه شیراز است و به همین دلیل تصمیم بر این شد که از فضای نمایشگاه برای رونمایی آثار شاخص صنایع دستی استان استفاده گردد.

دهکده صنایع دستی فارس به کجا رسید؟

یکی از ظرفیت های خوبی که در استان فارس در زمینه صنایع دستی وجود دارد؛ پروژه دهکده صنایع دستی است که در 19 بهمن 95 کلنگ زنی شد. بنا بر آنچه در اخبار آن موقع در رسانه ها درج شد، این پروژه به مساحت 16 هزار متر مربع و با سرمایه گذاری و اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال و اشتغالزایی حدود 350 نفربه صورت مستقیم در دو شیفت کاری ایجاد می گردد.

براساس اخبار درباره این پروژه؛ این دهکده شامل مجموعه متمرکز از کارگاه های فراوری زنده در رشته های خاتم، منبت، معرق، گلیم، قالی، قلمزنی سفال است و علاوه بر فراوری در زمینه آموزش این هنرها نیز فعالیت می نماید و علاوه بر هنرجویان داخلی و گردشگران خارجی نیز با نحوه فراوری هنرهای ملی آشنا می شوند.

همچنین اعلام شد که در این مجموعه امکانات زیربنایی برای بسته بندی محصولات صنایع دستی، نمایشگاه و فروشگاه فروش محصولات و زمینه های احداث موزه صنایع دستی با تکیه به هنرهای سنتی ایرانی وجود دارد.

پس از گذشت تقریبا 3 سال از این موضوع هنوز خبری از بهره برداری پروژه نیست که امروز معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران درباره فرایند احداث دهکده صنایع دستی گفت: دهکده صنایع دستی در اختیار بخش خصوصی است و در حال اجرا است.

زاهدیان نژاد با اشاره به اینکه سرمایه گذار این پروژه از تسهیلات دولتی استفاده ننموده اما کار در حال پیشروی است، گفت: در آینده نزدیک این پروژه نیز به خاتمه می رسد و با بهره برداری از آن بستری برای رونق صنایع دستی و گردشگری استان فراهم می گردد.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در شرح تکمیلی درباره این پروژه نیز گفت: ارائه تسهیلات دولتی از سوی میراث فرهنگی به سرمایه گذار پیشنهاد و ارائه شد اما به دلیل پاره ای از مسائل و نوسانات موجود، سرمایه گذار ترجیح داده که از تسهیلات دولتی استفاده نکند.

برپایی نمایشگاه دائمی با موضوع فارس در کشور عمان

در ادامه نشست حسین همتی، رئیس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس نیز به بیان شرحاتی درباره اتحادیه پرداخت از جمله اینکه 1200 نفر عضو مستقیم و غیرمستقیم دارد و چندین سال هم به عنوان اتحادیه برتر در سطح کشور شناخته شده است.

وی که چندین سفر به عمان و چین در ماه های اخیر داشته از دستاورد این سفرها برای صنایع دستی ایران و به ویژه استان فارس سخن گفت و اضافه نمود: در سفر عمان دستاوردهای خوبی برای صنایع دستی حاصل شد از جمله اینکه حداقل یک نمایشگاه دائمی 5 ساله با موضوع استان فارس برگزار کنیم.

همتی همچنین از برگزاری هفته فرهنگی و حضور هنرمندانی از سراسر کشور در این نمایشگاه سخن گفت که می تواند زمینه مناسبی هم برای هنرمندان و هم رونق صنایع دستی و گردشگری استان باشد.

رئیس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس همچنین از حضور پرقدرت هنرمندان استان فارس در کشور چین سخن گفت در حالی که با هزینه شخصی به این کشور سفر نموده بودند و بعضی از استان های صاحب نام در عرصه صنایع دستی حتی یک نماینده نیز نداشتند.

وی معتقد است که هنرمندان استان فارس در این سفر شایستگی خود را نشان دادند و بناست که استان فارس به عنوان نماینده صنایع دستی ایران به چین معرفی و نمایشگاه های رایگان برای هنرمندان برگزار گردد.

همتی بیان نمود: در کنار نمایشگاه می توانیم فرصت خوبی برای هنرمندان صنایع دستی ایران داشته باشیم و به احتمال زیاد یک دفتر ثابت صنایع دستی ایران در چین افتتاح گردد تا بستری برای حمایت بیشتر از هنرمندان باشد.

دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی از تاریخ 26 تا 29 آذرماه در دو سالن نرگس و سرو از ساعت 16 تا 21 در محل نمایشگاه بین المللی شیراز برگزار می گردد.

424 ، ز

منبع: تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4832

به "هنر دست هنرمندان استان فارس در چین و عمان خودنمایی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر دست هنرمندان استان فارس در چین و عمان خودنمایی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید