وزنه برداری ایران همچنان در شوک دوپینگ

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: شایعه مثبت شدن آزمایش دوپینگ وزنه برداران مدال آور ایران در رقابت های قهرمانی نوجوان آسیا در تایلند، در حالی طی یک ماه گذشته در خبرها مطرح می شد که در نهایت به واقعیت پیوست.

وزنه برداری ایران همچنان در شوک دوپینگ

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، شایعه مثبت شدن آزمایش دوپینگ وزنه برداران مدال آور ایران در رقابت های قهرمانی نوجوان آسیا در تایلند، در حالی طی یک ماه گذشته در خبرها مطرح می شد که در نهایت به واقعیت پیوست.

موضوع از آنجایی آغاز شد که ابتدا مهدی فروتن به عنوان اولین وزنه بردار نوجوان دوپینگی معرفی گردید. فدراسیون دنیای وزنه برداری، روز 18 اردیبهشت رسما خبر مثبت شدن نمونه این ورزشکار را منتشر و این وزنه بردار را برای دوسال از تمامی رویدادهای داخلی و خارجی محروم کرد.

بعد از انتشار این خبر بود که از منابعی از درون فدراسیون وزنه برداری و البته فدراسیون پزشکی ورزشی شنیده می شد که تعداد دوپینگی های ایران در رقابت های قهرمانی آسیایی تایلند بیشتر از اینهاست و به یک نفر ختم نمی گردد.

در این بین اما هیچ یک از مسوولان فدراسیون وزنه برداری و کادر فنی تیم ملی جوابگوی این شایعات نبودند و آن را تکذیب می کردند.

تا اینکه حسین رضازاده، رییس فدراسیون روز شنبه رسما در گفت وگو با خبرگزاری ها گفت دوپینگی ها چهارنفر هستند و اسامی آنها را گفت.

به جز رامین ولی پور، مهدی فروتن، مصطفی خلیلی و مهرشاد محمودی سه وزنه برداری هستند که بعد از مسابقات تایلند از سوی افسران نادو در اردوها از آنها تست گرفته شده و نتیجه هر چهار آزمایش مثبت اعلام شده است. در همین رابطه نیز فدراسیون دنیای وزنه برداری با مثبت شدن نمونه دوپینگ این چهار وزنه بردار طبق قوانین مبارزه با دوپینگ، ایران را به پرداخت صدهزاردلار جریمه کرد.

اعلام رسمی خبر دوپینگ اعضای تیم ملی وزنه برداری نوجوانان اما به قدری در رسانه ها بازتاب داشت که بالاخره حسین توکلی، سرمربی این تیم بعد از یک ماه، سکوت خود را شکست و پرده از حقایقی برداشت که می تواند در معرفی مسببان اصلی دوپینگ این وزنه برداران تاثیرگذار باشد.

او روز گذشته در گفت وگو با سایت خبری فدراسیون از عدم صداقت شاگردانش گلایه کرد و گفت: به نظر شما یک سرمربی باید با استناد به چه فاکتورهایی از پاک بودن ورزشکارش اطمینان حاصل کند؟ ما بیشتر از هر چیز به صداقت ورزشکاران اتکا کردیم ولی وقتی ورزشکار صادق نیست این مسائل به وجود می آید. اینها قبل از اینکه به اردو بیایند اقدام به مصرف داروهای غیرمجاز نموده بودند. از طرفی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) هم با وجود نمونه گیری از ملی پوشان هنوز برگه بررسیی به ما نداده که ثابت گردد این آزمایش ها به آزمایشگاه کلن ارسال شده است یا خیر. در چنین شرایطی من از کجا باید بفهمم که وزنه بردارم چه چیزی مصرف نموده است؟ نه لابراتوار شخصی دارم و نه از روی چهره طرف می توانم به حقیقت ماجرا پی ببرم. فاکتورهایی که من مربی دارم یکی حرف خود وزنه بردار است که متاسفانه این چهارنفر به سرمربی شان دروغ گفتند. فاکتور دوم هم بحث آزمایش دریافت از بچه هاست که تا زمانی که برگه بررسی نتایج در اختیار ما قرار نگیرد، نمی توان به آن استناد کرد. شما خودتان دیدید که فدراسیون پزشکی ورزشی بابت منفی بودن همه آزمایش ها به فدراسیون وزنه برداری تبریک گفت اما بعد از آن همان وزنه برداران در مسابقات به مشکل برخورده اند.

این ادعای توکلی در حالی است که یک منبع مطلع به شرق گفت: فدراسیون پزشکی ورزشی به دلیل بالابودن هزینه ارسال نمونه ها به آزمایشگاه کلن از این کار صرف نظر نموده است!

توکلی در واکنش به این احتمال که شاید وزنه برداران بعد از حضور ماموران نادو در اردوی تیم ملی از داروهای غیرمجاز استفاده نموده اند، گفت: استرانالوز و تستسترون داروهایی هستند که یک ورزشکار معمولی در حد نوجوانان هم می داند حداقل پنج یا شش ماه در بدن می ماند و هیچ وقت حاضر نمی گردد یک ماه مانده به مسابقات یا پای پرواز اقدام به مصرف آنها کند. از طرفی کدام مربی می آید دارویی را برای شاگردش تجویز کند که می داند نزدیک به شش ماه در بدن او می ماند؟

سرمربی تیم ملی وزنه برداری نوجوانان و جوانان، مربی این ملی پوشان را در شهرستانشان مقصر به وجودآمدن این اتفاق می داند. این وزنه برداران طی دست نوشته ای اقرار نموده اند که این داروها را به سفارش مربی شهرستانشان مصرف نموده اند. این مربیان به بهانه انجام کار آزمایشگاهی از سن کم وزنه برداران، سوءاستفاده نموده و از خانواده های شان پول های زیادی گرفته اند. مربیان هم با بردن آنها به آزمایشگاهی در شمال و دریافت آزمایش، این اطمینان را به وزنه برداران داده بودند که دوپینگ شان مثبت نمی گردد. جالب آنکه همان مربیان به ورزشکاران گفته بودند اگر در خصوص این مسایل چیزی به سرمربی تیم ملی بگویند به آنها اجازه نخواهند داد در سطح استان فعالیت نمایند. یک مربی شهرستانی به شاگردش می گوید به مربی تیم ملی دروغ بگوید یا به جای گفتن اسم داروهایی که استفاده نموده اسم دیگر داروها را ببرد، دیگر من چه انتظاری می توانم از یک نوجوان 15ساله داشته باشم؟ آنها نخواستند به مربی تیم ملی اعتماد نمایند. ورزشکارانی که اعتماد کردند الان آبرویشان در دستشان است، اما این چهارنفر حالا با محرومیت روبرو شده اند.

دارنده مدال طلای المپیک 2000 سیدنی معتقد است با این اتفاق، اعتبارش خدشه دار شده است: متاسفانه اعتبار 20ساله من با اشتباه بچگانه یک مربی شهرستانی و البته ندانم کاری خود وزنه برداران زیر سوال رفته است. حالا به مرزی رسیدم که دیگر رغبتی برای کارکردن ندارم. همان روز اولی که خبر دوپینگ مهدی فروتن را شنیدم می خواستم استعفایم را بنویسم و تقدیم رضازاده کنم اما فکر کردم این کار فرارکردن از زیر بار مسوولیت است. اگر هم تا الان مصاحبه نکردم به این خاطر بود که می خواستم یکسری حقایق را بفهمم و بعد با مطلعی کامل درباره اتفاقی که افتاده است حرف بزنم. خوشبختانه اداره ورزش و حراست استان مازندران پیگیر این قضیه است. من هم تا معرفی مسببان این اقدام غیراخلاقی، دست از کوشش برنمی دارم.

با این حال در شرایطی که تعیین شده این چهار وزنه بردار پیش از مسابقات آسیایی تایلند در اسفند دوپینگ نموده اند، مدال های ایران در این رقابت ها و از همه بدتر عنوان قهرمانی تیمی کشورمان پس گرفته خواهد شد.

مهدی فروتن در دسته 62 کیلوگرم (مدال برنز یک ضرب)، رامین ولی پور در دسته 77 کیلوگرم (یک مدال طلای یک ضرب و یک نقره مجموع)، سیدمصطفی خلیلی در دسته 94 کیلوگرم (مدال برنز یک ضرب، نقره دوضرب و نقره مجموع) و مهرشاد محمودی در دسته فوق سنگین (مدال نقره یک ضرب، برنز دوضرب و نقره مجموع) برای ایران در این مسابقات مدال دریافتد.

سایه شوم دوپینگ در حالی بعد از هشت سال دوباره روی فدراسیون وزنه برداری ایران سایه افکنده که پیش از این با مثبت شدن آزمایش 9 وزنه بردار کشورمان در زمان سرمربیگری ایوانف به ویرانه ای تبدیل شد و دوباره از نو ساخته شد.

این خاطره تلخ حالا در شرایطی برای رشته مدال آور ایران تکرار شده که تیم ملی جوانان نیز رویداد مهم قهرمانی دنیا را 31 خرداد جاری در کازان روسیه پیش رو دارد و نگرانی ها از بابت این تیم هم افزایش پیدا نموده است.

منبع: شرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: تسنیم
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4030

به "وزنه برداری ایران همچنان در شوک دوپینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزنه برداری ایران همچنان در شوک دوپینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید