شرایط پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در حوزه زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی

به گزارش دَبی بلاگ، رسول جلیلی در تبادل نظر با خبرنگاران، درباره گزارش وزیر ارتباطات از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: گزارشاتی که وزارت ارتباطات در جلسات شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه ملی اطلاعات می دهند، گزارشات نوعاً جزئی، فنی و در بخش کیفی است. درست است که در مؤلفه های ریز شبکه ملی اطلاعات گفته می گردد که ما یک بخش مثلاً 15 درصد، بخش دیگر 80 درصد پیشرفت داریم ولی بین پیمانکار و ناظر در عمده پروژه ها یک اختلاف نظرهایی وجود دارد.

شرایط پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در حوزه زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی

عضو شورای عالی فضای مجازی اضافه نمود: در اینجا وزارت ارتباطات نقش پیمانکار را دارد و مرکز ملی فضای مجازی نقش ناظر را دارد، ممکن است بگوید که ما در زیرساخت شبکه ملی اطلاعات پیشرفت نزدیک به 100 درصدی است ولی باید توجه داشت که اندازه درصد پیشرفت یک موضوع سیال و پویا است.

جلیلی اعلام کرد: یعنی به طور مثال در منطقه ای یک شهرک نو ایجاد می گردد و یا اتفاقی می افتد و سیل بخشی از فیبر یک منطقه را قطع می نماید که این ها می گردد کم و زیاد شدن دسترسی در لایه ارتباطی آحاد جامعه به شبکه ملی اطلاعات. در عین حال در بعضی از نقاط دسترسی را داریم اما دسترسی مطلوب نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه در مجموع پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در حوزه زیرساخت ارتباطی خوب است، توضیح داد: یعنی به نظر من پیشرفت در بخش زیرساخت ارتباطی بالای 70-80 درصد است. اندازه پیشرفت در حوزه زیرساخت اطلاعاتی نیز 50 درصد است.

جلیلی اضافه نمود: مشکل اصلی ما در حوزه خدمات پایه کاربردی است و اتفاقاتی که در این مدت اتفاق افتاده، منجر به این نشده که یک جمعیت چند ده میلیونی ما در خدمات پایه کاربردی ایرانی خودمان زیست نمایند و ترافیک ما لازم نباشد از شبکه ملی اطلاعات خارج گردد و روی اینترنت جهانی برود و دوباره برگردد.

وی اضافه نمود: سردمدار و سرتیتر این خدمات پایه کاربردی واتس اپ و اینستاگرام است و پهنای باندی که اینستاگرام مصرف می نماید، نسبت به واتس اپ و بعضی شبکه های اجتماعی و پیغام رسان های خارجی بیشتر است. برای حل این موضوع هم باید سرمایه گذاری در سطح ملی کرد هم باید قانع کردن سازی و خدمات کیفی قابل رقابت ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26848

به "شرایط پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در حوزه زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در حوزه زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید