وقتی هنر جلوه گر گردد

به گزارش دَبی بلاگ، سرویس های اشتراکی آنلاین این روزها خیلی در جهان مورد توجه هستند و این گرایش در صنعت بازی های ویدئویی نیز دیده می گردد.

وقتی هنر جلوه گر گردد

دو غول عظیم این صنعت یعنی سونی و مایکروسافت هر دو سرویس های اشتراکی منحصر به خود را دارند، اما نمی توان منکر آن شد که سرویس Game Pass مایکروسافت برای دارندگان آن واقعا یک موهبت عظیم به شمار می رود.

با داشتن اشتراک این سرویس می توانید تمام بازی هایی را که روی این پلتفرم منتشر می شوند به صورت رایگان تجربه کنید.

به علاوه مایکروسافت یک برگ برنده دیگر هم در مقابل سونی رو نموده است و گاه بازی ها را در روز اول انتشار به وسیله این سرویس در دسترس مخاطبان قرار می دهد.

همه اینها به این دلیل اهمیت دارد که باعث شده بازی هایی مثل Genesis Noir فراتر از جشنواره های تخصصی توسط عموم گیمرها هم بهتر دیده و تجربه گردد. تا پیش از این چنین عنوانی که به وضوح برای سلیقه عمومی طراحی نشده، به دلیل ماهیت هنری اش به احتمال قوی مقبولیت چندانی در میان عامه مخاطبان به دست نمی آورد. اما در این دنیای جدید بازی های خاصی مثل Genesis Noir هم این شانس را پیدا می نمایند تا در معرض دید میلیون ها گیمر قرار بگیرند و تعاریف جدیدی از زیبایی و هنر در ذهن ما ایجاد نمایند.

این بازی دقیقا چیست؟

همواره نمی توان به سادگی تعیین کرد یک بازی دقیقا در چه سبکی قرار گرفته است. در خصوص Genesis Noir، به نظر این بازی بیشتر چیزی نزدیک به تجربه بازی های ماجرایی اشاره و کلیک به مخاطبانش عرضه می نماید.

اما باید این را هم در نظر داشته باشید که آن قسمت هایی از بازی که ما را به این نتیجه گیری رسانده، مثل وقت هایی که مجبور می شوید نشانگر روی صفحه را با کنترلر کنسول حرکت دهید تا چیزی را در محیط پیدا نموده یا با آن تعامل کنید، درواقع جزو بدترین قسمت های آن هم محسوب می شوند.

با این حال از آنجا که داستان بازی بسیار جدی است و نقش پررنگی در فرایند بازی دارد - که یکی از ویژگی های شاخص نقش ماجرایی به شمار می رود - می توانیم داستان را ملاک اصلی آنالیز قرار دهیم. اصل داستان بازی روایتگر کوشش یک مرد برای نجات معشوقش است، هرچند در این میان اشاراتی هم به مفاهیم مذهبی و فلسفه آفرینش دنیا دیده می گردد.

داستان بازی در لفافه کوشش می نماید با ما در خصوص شرایط انسان در دنیا فعلی سخن بگوید. در ابتدا اشاره ای به ریشه زندگی می گردد و سپس وارد دنیای با گرافیکی مسحورنماینده و انیمیشن های هنرمندانه می شویم که ما را در دنیایی که به نظر می رسد نیویورک دهه 50 میلادی است، قرار می دهد.

نوآر، جَز و یک قصه روان

پس از آن که در دام سبک خاص گرافیک بازی افتادید و چشم تان به تماشای زیبایی های آن خیره شد و موسیقی زیبای بازی آغاز به نوازش گوشتان کرد، تازه داستان جذاب بازی شما را به آرامی در خود غرق می نماید! ماجرا از عشق یک مرد به خواننده یک گروه جَز آغاز می گردد.

زمانی که شخصیت اصلی داستان به خانه این زن می رود، شاهد شلیک به او توسط یکی از اعضای گروه می گردد. از اینجا به بعد وظیفه اصلی، سر راست و البته سخت شما، نجات دادن جان این بانو است. وظیفه ای که شما را در راستا سفری استعاری قرار می دهد تا در این بین (از زاویه دید سازنده بازی) به فلسفه وجودی انسانیت و این که ما چیستیم بیندیشید.

نوآر، مکتبی هنری است و همان طور که از نام بازی Genesis Noir پیداست در آن به وفور به کار رفته است. اگر موسیقی جَز زیبای بازی را هم کنار بگذاریم، فضاسازی ها، موقعیت ها و نحوه رفتار شخصیت ها نیز باز ما را درگیر عناصر نوآر خواهد نمود. بازی زیاد دیالوگ ندارد و بیشتر استعاره ها و پیشرفت فرایند بازی است که روایت اصلی داستان را برای ما بازگو می نماید.

معماهای بازی خوشبختانه برخلاف تعدادی از بازی های ماجرایی مدرن، گیم پلی ای سنتی دارند که باعث جذابیت بیشتر بازی می شوند.

سازندگان در این معماها از سازوکارهایی متنوع از عناصر سوررئال مثل سیراب کردن دانه های لوبیا با سطل هایی جادویی از نور گرفته تا عناصری واقع گرایانه تر مثل همنوازی با نوازنده بیس گروه جَز بهره گرفته اند.

در یک نگاه

Genesis Noir ابتدا برای PC و آن هم برای کنترل با ماوس طراحی شده، ولی بعدا کوشش شده با پلتفرم های بیشتری سازگار گردد و این نقص در کنترل بازی به خوبی خود را نشان می دهد.

با این حال روایتی که سازندگان در داستان این بازی کوشش می نمایند منتقل نمایند بسیار ارزشمند، جاه طلبانه و البته پرزحمت است.

در نتیجه شاید تجربه کل بازی بیشتر از پنج ساعت طول نکشد، ولی در عوض در طول این مدت از جنبه هنری هیچ کم و کاستی نمی بینید.

Genesis Noir یک بازی بسیار خاص و هنری است که مخاطبان خاص خود را خواهد یافت، ولی اگر فکر می کنید جزو این دسته قلیل هستید، تجربه آن را از دست ندهید که تا همین جا هم یکی از بهترین بازی های سال بوده است.

مجید رحمانی - طراح مرحله بازی / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 17200

به "وقتی هنر جلوه گر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی هنر جلوه گر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید