پیشنهاد واریز بخشی از عوارض آلایندگی وسائل نقلیه موتوری به حساب صندوق ملی محیط زیست

به گزارش دَبی بلاگ، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور دریافت عوارض آلایندگی وسایل نقلیه موتوری، با توجه به سهم بالای منابع متحرک موتوری در انتشار آلاینده ها، پیشنهاد شده بخشی از عایدی ناشی از اجرای تکالیف بند ب ماده 29 در زمینه پایش، کاهش، کنترل آلودگی هوا و اجرای برنامه های بهبود کیفیت هوا به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز گردد.

پیشنهاد واریز بخشی از عوارض آلایندگی وسائل نقلیه موتوری به حساب صندوق ملی محیط زیست

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، داریوش گل علیزاده افزود: در اجرای تکالیف بند ب ماده 29 قانون تازه مالیات بر ارزش اضافه کرده فصل هفتم مالیات وعوارض خاص، لیست شهر های آلوده برای اعمال عوارض سالانه وسایل نقلیه موتوری به دولت ارائه شده است.

وی گفت: شهر هایی که شاخص آلودگی آن ها در شرایط ناسالم قرار گرفته است و متاثر از منابع آلایندگی ثابت و متحرک است در لیست یاد شده قرار دارند، هم اکنون برای سیر مراحل کارشناسی در دستور کار کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست بند (ب) ماده (29) عوارض سالانه تمامی وسائط نقلیه اعم از خودرو های سبک و سنگین و موتورسیکلت ها به توضیح ذیل معین می گردد:

الف- وسائط نقلیه فراوری داخل معادل یک هزارم قیمت فروش کارخانه و وسائط نقلیه وارداتی معادل یک و نیم در هزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مشمول عوارض سالانه می گردد. مأخذ محاسبه عوارض موضوع این بند مأخذ مذکور در تبصره (9) ماده (45) این قانون است.

ب- وسائط نقلیه در شهر های آلوده تا 10 سال پس از فراوری با مأخذ مذکور در تبصره (9) ماده (45) این قانون و معادل یک بیستم نرخ های مندرج در جدول ماده مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه علاوه بر عوارض موضوع بند الف این ماده می شوند. پس از سال دهم فراوری، هر سال به مقدار 10درصد (10%) به نرخ پایه عوارض آلایندگی وسائط نقلیه مذکور اضافه می گردد تا حداکثر به 2 برابر نرخ پایه افزایش یابد.

وسائط نقلیه ای که نرخ عوارض سالانه آلایندگی آن ها در جدول ذیل ماده (45) صفر است، تا سپری شدن پنج سال از سال فراوری، از پرداخت عوارض سالانه آلایندگی معاف است و پس از آن، وسائط نقلیه سنگین با نرخی معادل یک دهم نرخ های مندرج در ردیف ((D جدول ماده (45) و سایر وسائط نقلیه با نرخی معادل یک دهم نرخ های مندرج در ردیف (C جدول مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی است.) در خصوص خودرو هایی که فراوری یا واردات آن ها متوقف می گردد، مأخذ محاسبه به وسیله سازمان و متناسب با آخرین سال فراوری یا واردات معین می گردد. لیست شهر های آلوده که وسائط نقلیه با پلاک انتظامی متعلق به شهر های مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می شوند، حداکثر تا انتها دی ماه هر سال با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیأت وزیران برای اجراء در سال بعد معین می شوند.

تبصره -9 وزارت کشور مکلف است با ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسائط نقلیه، امکان پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض موضوع بند های الف و ب این ماده را برای مالکان و استعلام برخط مقدار عوارض پرداخت نشده مربوط به وسائط نقلیه را برای نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم کند.

آیین نامه اجرایی تبصره 11 ماده 29 به وسیله وزارت کشور تهیه و پس از آنالیز در کمیسیون فرعی اقتصاد، در دستور کار دولت قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 23299

به "پیشنهاد واریز بخشی از عوارض آلایندگی وسائل نقلیه موتوری به حساب صندوق ملی محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد واریز بخشی از عوارض آلایندگی وسائل نقلیه موتوری به حساب صندوق ملی محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید