چرا کسی مسوولیت آثار شلیک توپ را بر برج آزادی گردن نمی گیرد؟

به گزارش دَبی بلاگ، ترک های تازه ای به جان برج افتاده اند، شلیک توپ در لحظه تحویل سال 1400 برای اعلام نمادین سال نو حالا با حاشیه همراه شده است. با گذشت حدود دو هفته از شلیک توپ مشقی نظامی در محوطه برج آزادی تهران، مسوولان مدیریت محوطه برج آزادی ادعا کرده اند که شلیک توپ بدون هماهنگی با این مسوولان اجرا شده و در نتیجه عدم نظارت و بررسی کارشناسی، ترک های جدیدی روی بنای برج آزادی ظاهر شده است.

چرا کسی مسوولیت آثار شلیک توپ را بر برج آزادی گردن نمی گیرد؟

اعتماد در ادامه نوشت: وزارت میراث فرهنگی و شهرداری تهران تا به امروز نسبت به این مساله اظهارنظر نکرده اند. به گزارش مهر 29 اسفند 99 روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی در خبری گفت که لشکر 23 نیروی زمینی و دژبان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در همکاری با شهرداری تهران، آیین لحظه تحویل سال جدید را با شلیک توپ به صورت نمادین و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سرود های حماسی در میدان آزادی تهران گرامی می دارد. بنابراین ارتش آغاز سال 1400 را با شلیک 8 توپ نظامی به صورت نمادین در کنار برج آزادی جشن گرفت.

بنا بر اظهار برخی فعالان میراث فرهنگی شلیک این توپ های مشقی آن هم درست در کنار برج آزادی بی تاثیر روی این بنای تاریخی نبوده است؛ بنایی که امسال پنجاهمین سال ساختش را جشن می گیرد. حمید خاکباز، مدیر اجرایی مجموعه برج آزادی به ایسنا گفته است که برای شلیک توپ سال نو در محوطه برج آزادی و اجرای مراسم سال نو هیچ گونه هماهنگی با مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی و بنیاد رودکی (متولی برج آزادی) انجام نشده و این دو مجموعه اساسا از اجرای این برنامه بی خبر بودند. بنابر گفته مسوولان و راهنمایان برج آزادی، این مجموعه روز 30 اسفند ماه 99 تعطیل بوده و هیچ کسی داخل بنا حضور نداشته و آن ها پس از مشاهده فیلم ها از ماجرای شلیک توپ باخبر شده اند.

بررسی ها نشان می دهد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و اداره میراث فرهنگی استان تهران با گذشت حدود 14 روز از شلیک این توپ در محوطه برج آزادی تا به امروز نسبت به این عدم هماهنگی و آسیب های وارد شده به پیکر این بنای ثبت ملی واکنشی نشان نداده اند.

صفحه خبرگزاری میراث آریا که صدای رسمی وزارت میراث فرهنگی است نیز از این حادثه بی خبر و بی اطلاع است و تا به امروز هیچ توضیحی نسبت به این ماجرا در صفحات رسمی این دو پایگاه منتشر نشده است.

به گزارش مهر، صبح همان روز آغاز سال نو، نیروی انتظامی نیز در محوطه برج آزادی مراسم رژه برگزار کرده و برای این برنامه مدیریت مجموعه برج آزادی را در جریان قرار داده و هلی کوپتری را نیز درکنار برج به زمین نشانده است. اما ارتش برای اجرای برنامه خود صرفا با شهرداری تهران هماهنگ کرده و مدیریت برج آزدی از عدم هماهنگی شهرداری تهران با این مجموعه گلایه دارد که چرا هماهنگی با شهرداری برای اجرای چنین برنامه ای کفایت کرده و لزومی برای هماهنگی با مدیریت این بنای تاریخی دیده نشده است.

احمد محیط طباطبایی، تهران شناس و رییس ایکوم ایران در بازدید خبرنگاران از بنای برج آزادی به تاریخچه شلیک توپ در میدان های ساعت در ایران قدیم اشاره کرده و به مهر گفته است: در این میادین توپ هایی می گذاشتند که کار ساعت را می کردند یعنی در مواقعی مانند افطار، سحر، مناسبت ها و اتفاقات مهم و آغاز سال نو، توپ به سمت شرق یعنی طلوع آفتاب شلیک می شد. در کنار این توپ ها در میادین هیچ بنای دیگری جز توپ نبود.

به گفته رییس ایکوم توپ در کردن الزاما بد نیست، چون از زمان قدیم در ایران رواج داشته، اما اینکه کجا این کار انجام شود، مهم است. جای توپ در کردن در میدانی است که چیزی در آن میدان نباشد نه کنار یک بنای تاریخی. در این بازدید تعیین شد که ترک های کنار پنجره های گنبد فیروزه ای پیش از عید دیده نشده بودند.

اعلام قطعیت درباره ترک ها نیاز به بررسی کارشناسان میراث فرهنگی دارد و فعلا تعیین نیست که کدام گروه از کارشناسان و با تولیت کدام دستگاه قرار است آثار شلیک توپ را بر برج 50 ساله آزادی بررسی کنند فعلا کسی مسوولیت آثار شلیک توپ سال نو را بر برج آزادی گردن نمی گیرد.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 16752

به "چرا کسی مسوولیت آثار شلیک توپ را بر برج آزادی گردن نمی گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کسی مسوولیت آثار شلیک توپ را بر برج آزادی گردن نمی گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید