چند قدم تا رسیدن به واکسن کرونا مانده؟

به گزارش دَبی بلاگ، محققان و کارشناسان زیادی در سراسر دنیا در تلاشند واکسن کووید 19 را توسعه داده و از شیوع بیش تر ویروس کرونا جلوگیری نمایند؛ در این بین تعدادی از آزمایش های آنها جهت سریع تری را می پیمایند.

چند قدم تا رسیدن به واکسن کرونا مانده؟

به گزارش خبرنگاران از فارس، بیش از دو ماه از همه گیری ویروس کرونا در بیشتر کشورهای جهان می گذرد و همین موضوع منجر به رقم خوردن زندگی روزمره به شکل دیگری شده است.

تا به امروز چند میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و صدها هزار نفر نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند؛ بیش از 180 کشور جهان با بیماری کووید 19 دست و پنجه نرم می نماید و ده ها هزار نفر از کادر درمان در سراسر جهان در اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند.

هر چند روز یک بار نیز اطلاعات موجود درباره این ویروس بسیار مسری بروزرسانی می گردد و سازمان جهانی بهداشت طی بیانیه های مختلف ابعاد جدیدی از آن را به اطلاع عموم می رساند.

به همین دلیل، مدارس، دانشگاه ها و بسیاری از اداره ها و مشاغل برای کنترل همه گیری تعطیل شده اند و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از بازگشایی دوباره آنها در دسترس نیست.

بسیاری از افراد خود را قرنطینه نموده تا با یاری روش پیشگیری به کاهش آمار صعودی مبتلایان به ویروس کرونا یاری نمایند و زندگی خود را بسیار متفاوت از آنچه که پیش بینی می شد، جلو می برند.

آمارها حکایت از آن دارد، تا به امروز دو میلیون و 637 هزار و 790 نفر به این ویروس مبتلا شده اند و از این میان 184 هزار و 230 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس از کشورهایی هستند که پس از آمریکا بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در جهان را به خود اختصاص داده اند.

شرکت ها و سازمان های مختلف در کوشش هستند با ساخت واکسن یا تست دارو بتوانند به کنترل این بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر آن یاری نمایند.

در این گزارش به کوشش هایی که برای ساخت واکسن کووید 19 اجرا شده اشاره می کنیم:

78 طرح برای فراوری واکسن

حدود دو هفته پیش ژورنال نیچر از 78 طرح برای فراوری واکسن در کشورهای گوناگون جهان اطلاع داد و یادآور شد 37 واکسن دیگر هم مراحل ابتدایی فراوری را می گذرانند.

به طور کلی، از 8 آوریل 2020، چشم انداز جهانی تحقیق و توسعه واکسن COVID-19 شامل 115 کاندید واکسن است که از این تعداد 78 مورد تأیید شده و 37 مورد تأیید نشده است؛ از 78 پروژه فعال تأیید شده، 73 مورد در حال حاضر در مراحل اکتشافی یا بالینی هستند.

آزمایش بالینی یک واکسن در آمریکا

روزنامه انگلیسی دیلی میل نوشته است: شرکت داروسازی مودرنا (Moderna) ماه گذشته واکسنی را توسعه داد که به آزمایش بالینی نیز رسید؛ این واکسن با عنوان mRNA-1273 شناخته می گردد و شرکت سازنده آن مرحله آزمایش بر موش ها را حذف نموده و با روشی استثنایی که جزئیاتش محرمانه باقی مانده، فرایند ساخت واکسن را شتاب داده است.

واکسن مذکور، واکسن مشترک شرکت داروساز آمریکایی Inovio و شرکت داروسازی مودرنا است.

تست واکسن دانشگاه آکسفورد شروع شد

وب سایت تلگراف نیز نوشته است: محققان دانشگاه آکسفورد می گویند در حال فراوری واکسنی هستند که علی رغم اینکه آزمایشات اثر بخشی آن برای بهبود بیماران مبتلا به کووید-19 در جریان است، تا ماه سپتامبر یک میلیون نمونه از آن آماده خواهد شد.

فراخوانی برای داوطلبان شرکت در نخستین آزمایشات انسانی برای واکسن ویروس کرونا جدید در انگلیس اجرا شده و از روز 5 شنبه آزمایش این واکسن شروع شده است.

کارشناسان باور دارند، واکسن بهترین راه برای ضرب و شتم ویروس در طولانی مدت خواهد بود؛ واکسنی که دانشمندان دانشگاه آکسفورد در حال توسعه آن هستند، سیستم ایمنی بدن را آموزش می دهد تا مانع گسترش یک بیماری از جمله کووید-19 گردد.

چین هم واکسن می سازد

طبق گفته خبرگزاری رسمی چین، به دنبال اعلام بعضی کشورها مبنی بر آزمایش واکسن کرونا روی داوطلبان، چین هم اعلام نمود واکسن ساخت داخل را روی چند داوطلب آزمایش نموده است.

متخصصان آموزشگاه علوم نظامی چین و شرکت فنی بیولوژیک کانسینو هنگ کنگ این واکسن را روی 108 داوطلب 18 تا 60 ساله در شهر ووهان آزمایش نموده اند.

شرکت داروسازی کانسینو در بیانیه ای با اشاره به اینکه آزمایشات از این ماه شروع می گردد و تا انتها سال ادامه می یابد اعلام نمود: واکسن با پیروزیت روی حیوانات آزمایش شده است به طوری در حیوانات در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد نموده است.

واکسن های غیر فعال ساخته شده توسط محققان چینی برای COVID-19 بر روی ماکاک ها و سایر گزینه های غیر انسانی مانند موش ها مؤثر و ایمن هستند.

محققان به وسیله آنالیز سیستماتیک علائم بالینی، خون شناسی و شاخص های بیوشیمیایی در ماکاک ها نتیجه گرفتند که واکسن ایمن است؛ نه تقویت عفونت و نه تشدید ضعف سیستم ایمنی در مطالعات مشاهده نشده است.

آزمایش بالینی یک واکسن ویروس کرونا در آلمان

دویچه وله نوشت: وزیر بهداشت آلمان اعلام نمود: نخستین آزمایش بالینی یک واکسن برای ویروس کرونا تا قبل از انتها ماه آوریل شروع می گردد.

انستیتوپل ارلیش (PEI)، سازمان قانونگذاری که به توسعه و مجوزدهی واکسن ها در آلمان یاری می نماید، اجازه آزمایش بالینی واکسن BNT162b1 را برای مقابله با ویروس SARS-CoV-2 صادر نموده است.

واکسن مذکور توسط اوگور شاهین (Ugur Sahin) محقق حوزه سرطان و ایمونولوژیست با همکاری تیمش در شرکت داروسازی BioNTech ساخته شده است. این واکسن براساس تحقیقات قبلی شاهین درباره سرطان و ایمونولوژی توسعه یافته است.

داروی روماتیسم برای درمان کرونا آزمایش می گردد

روزنامه دیلی میل نوشت: صدها نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در عظیم ترین آزمایش جهان در انگلیس، داروی توسیلیزومب دریافت کردند.

توسیلیزومب، یک داروی سرکوب نماینده سیستم ایمنی است که بیشتر در درمان روماتیسم مفصلی و آرتریت ایدیوپاتیک گسترده جوانان (نوعی آرتریت شدید در بچه ها) استفاده می گردد.

توسیلیزومب که با عنوان RoActemra یا Actemra فروخته می گردد، در انگلیس به لیست داروهایی اضافه شده که قرار است نتیجه آن برای درمان کرونا مورد تحلیل قرار بگیرد.

امید است که این دارو بتواند به بهبود شرایط ریه ها در بیماران مبتلا به کووید 19 یاری کند؛ وزارت بهداشت انگلیس در حال حاضر از 6 هزار نفر برای انجام این پژوهش یاری گرفته و قرار است آنها به مدت 5 هفته تحت نظر باشند.

رویکرد فرانسه برای یافتن درمان کرونا؛ آزمایش واکسن سرخک

بیزنس اینسایدر نوشت: انستیتوپاستور فرانسه سعی دارد با استفاده از یک نسخه اصلاح شده از واکسن سرخک، بدن انسان را وادار کند در برابر ویروس کووید 19 پادتن بسازد.

ویروس شناسان در انستیتوی پاستور فرانسه از واکسن اصلاح شده سرخک برای فریب بدن در فراوری آنتی بادی بر علیه کروناویروس جدید استفاده می نمایند.

این موسسه برای تأمین بودجه تحقیقات بالینی در خصوص واکسن این ویروس، 4.9 میلیون دلار یاری اقتصادی اولیه دریافت نموده است.

فردریک تانژی ویروس شناس و مدیر آزمایشگاه نوآوری واکسن در انستیتو پاستور فرانسه باور دارد، ایمن سازی یکی از مؤثرترین روش ها برای مقابله با شیوه ویروس کرونا است.

هند برای مقابله با کرونا واکسن آزمایش می نماید

هندوستان تایمز نیز نوشت: دانشمندان هندی در حال آزمایش یک واکسن چند منظوره برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با ویروس کرونا هستند.

شکار مانده، رئیس سازمان کل کنترل دارویی هند با بیان اینکه این واکسن قبل از این برای درمان جذام مورد استفاده قرار می گرفت اضافه کرد: با تایید سازمان کل کنترل دارویی هند، ما آزمایش ها بر روی واکسن ام دابلیو که پیش از این در درمان جذام پیروز بوده است را شروع نموده ایم.

دبیرکل شورای تحقیقات علمی و صنعتی (CSIR) هند نیز گفت: این موسسه در حال حاضر در حال آزمایش مایکوباکتریوم واکسن ام دابلیو است تا تأثیر آن بر روی بیماری کووید 19 را آنالیز کند.

این واکسن تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن است و برای ویروس کرونا مورد آزمایش قرار می گیرد.

داروی ایدز و مالاریا برای درمان کرونا آزمایش می گردد

بیمارستان ها در استرالیا و نیوزلند در طرحی آزمایشی از داروهای مقابله با HIV و مالاریا برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا استفاده می نمایند.

این داروها به عنوان بخشی از نخستین کارآزمایی بالینی عظیم استرالیا، بر روی بیماران مبتلا به کرونا ویروس تست خواهد شد.

بیماران آلوده به ویروس کرونا در بیمارستان رویال ملبورن و بیمارستان رویال بریزبن و زنان نخستین افرادی هستند که برای این کارآزمایی تحت آزمایش قرار گرفتند.

این طرح بالینی ASCOT نام گرفته و طی آن 2 هزار بیمار از بیش از 70 بیمارستان استرالیایی و 12 بیمارستان نیوزلندی شرکت می نمایند. به این بیماران دارویLopinavir/ritonavir و هیدروکسی کلوروکین داده می گردد.

داروی رمدیسیویر روی مبتلایان کرونا جواب مثبت داد

یک روزنامه انگلیسی نیز نوشته است: گزارش کارآزمایی داروی ضد ویروس Remdesivir بهبودی سریع برای بیماران بدحال مبتلا به ویروس کرونا را به ارمغان آورد.

این دارو و تأثیر آن بر ویروس MERS قبلا مورد مطالعه قرار گرفته است و مطالعات جدید نشان می دهد در جلوگیری از تکثیر ویروس جدید کرونا نیز موثر است.

دانشگاه شیکاگو این دارو را روی 125 بیمار مبتلا به کووید 19 که همگی در بیمارستان بستری بودند تست کرد؛ 113 نفر از این افراد به طور شدیدی به این بیماری مبتلا بودند که درنهایت بهبود یافتند.

بیماران روزانه تزریق رمسیدویر داشتند و بیشتر علائم در یک هفته کاهش می یافت و حالا امید به درمان رو به افزایش است.

داروی remdesivir در سال 2014 میلادی برای مقابله با ابولا ساخته شد. مطالعات جدید نشان می دهد remdesivir یک مهارنماینده قوی برای پلیمراز ویروس کروناست. پلیمراز آنزیمی است که زنجیره های بلند پلیمری یا اسیدهای نوکلئیک را سنتر می نماید.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8057

به "چند قدم تا رسیدن به واکسن کرونا مانده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند قدم تا رسیدن به واکسن کرونا مانده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید