کرونا ماهیت شعار اصلی ترامپ را آشکار کرد

به گزارش دَبی بلاگ، هفته های گذشته به خوبی دو شکست ترامپ در سیاست خارجی را نمایان تر کرد: اول اینکه دولت ترامپ در حفظ اعتماد، حسن نیت، که برای روابط پایدار و پیوسته با دیگر دولت ها بسیار ضروری است بد عمل می کند.

کرونا ماهیت شعار اصلی ترامپ را آشکار کرد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دنیل بی بِر در نشریه فارن پالسی به انحصار طلبی ترامپ درباره واکسن کرونا پرداخته و با عنوان کرونا ماهیت شعار اصلی ترامپ را آشکار کرد نوشت:

هفته گذشته روزنامه آلمانی دی ولت گزارش داد که دولت ترامپ به دنبال متقاعد کردن شرکتی آلمانی بود تا آن شرکت به آمریکا انتقال پیدا کند؛ چرا که این شرکت در حال تحقیق برای تولید واکسن کرونا بود. به گفته یک مقام رسمی آلمان ترامپ به دنبال آن بود تا این واکسن به طور انحصاری فقط در اختیار آمریکا قرار گیرد.هنوز به طور مشخص معلوم نیست که دقیقا چه اتفاقی افتاده است.آیا ترامپ قصد داشت این شرکت را خریداری کند؟ با پول شخصی و یا بودجه عمومی؟ مدیر جدید اطلاعات ملی آمریکا که در سمتش به عنوان سفیر آمریکا در آلمان ابقا شد این موضوع را تکذیب می کند. اما در سویی دیگر ینس اسپان وزیر بهداشت و سلامت آلمان آن را تأیید می کند. اگرچه به نظر می رسد که فقط در حد یک پیشنهاد بوده اما همه حقایق آنچنان روشن نیست. همانگونه که طبق مشاهدات استیون پیفر سفیر اسبق ایالات متحده آمریکا در توئیتر هر گاه که داستان هایی از این قبیل پیش می آید آمریکا به صورت دزدکی درصدد دزدیدن داروهای متحدش بوده است. که لازم به فکر کردن هم نیست چرا که رفتارهای قبلی دولت ترامپ کاملا بازگوکننده همه چیز است.

این داستان همچنان مطرح است و نگرانی ها بابت خسارت هایی که به روابط واشنگتن و برلین زده شده کم نیست. واکنش مردم آلمان را در نظر بگیرید که با پیروی از دستورات آنگلا مرکل صدراعظم خود را قرنطینه کرده اند تا حلقه زنجیره ویروس کرونا شکسته شود و از آن طرف در اخبار می خوانند که دولت ترامپ قصد داشته یک مرکز تحقیقاتی پزشکی حیاتی را برای کشورش یعنی آمریکا خریداری کند و از آن فقط برای خود بهره ببرد. این هم به واقعیت ها اضافه کنید که در ایتالیا نیز این چین است که نقش ایفا می کند و تجهیزات پزشکی را در اختیار رم قرار می دهد که در اوج شیوع بیماری و سختی ها واقع شده است. علاوه بر این ترامپ ممنوعیت های مهاجرتی را نیز اعمال می کند و کشورهای اروپایی را از ورود به خاک آمریکا منع می کند. حتی بدون مشورت با متحدین و دادن هشداری از قبل.

هفته های گذشته به خوبی دو شکست ترامپ در سیاست خارجی را نمایان تر کرد: اول اینکه دولت ترامپ در حفظ اعتماد، حسن نیت، که برای روابط پایدار و پیوسته با دیگر دولت ها بسیار ضروری است بد عمل می کند. دوم اینکه گسترش ویروس کرونا دروغ ترامپ را در تئوری احمقانه او یعنی اول آمریکا و همچنین سیاست خارجی وی آشکار کرد- و همینطور دیگر اهدافش در سیاست خارجی . که این موضوع را تلقی می کند که رفاه و منافع آمریکا می تواند به طور جداگانه از منافع و رفاه جهان حفظ و حراست شود.

تلاش ترامپ برای خرید و استفاده انحصاری از واکسن در آمریکا ممکن است ناامیدکننده و حریصانه باشد اما پرواضح است که درک عمیقی نسبت به ذات و تهدید این ویروس وجود ندارد. کشورها برای اطمینان از اینکه در هر جای جهان - هر جای جهان - یک واکسن در سریعترین زمان ممکن کشف شود ، باید همکاری های بین المللی داشته باشند. ما در نهایت به واکسنی نیاز داریم تا بتواند در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. احمقانه است اگر بپنداریم احتکار تحقیقات پزشکی ثمری برای کاهش بحران ها در راستای عدم شیوع ویروس خواهد داشت و بدین ترتیب منافع ایالات متحده را نیز حفظ خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا به اقتصاد کارآمد اروپا نیاز دارد. کشاورزان آمریکایی و مشاغل به تجارت با بقیه جهان نیازمند هستند. آمریکا همچنین به نیروی کار خارجی نیازمند است. شیوع ویروس باعث ناپایداری و تضاد و به خطر افتادن سربازان آمریکایی در آن سوی آبها می شود. آمریکا یک قدرت جهانی است: جهان به آمریکا وابسته و آمریکا به جهان وابسته است.

بسیار می توانست موثرتر باشد اگر آمریکا با رهبری و همچنین همکاری خود برای مبارزه با شیوع ویروس گامی موثر بر می داشت. به جای اینکه اعلام کند که کرونا هیچ اثری نخواهد داشت و هیچ جای نگرانی نیز وجود ندارد؛ البته قبل از دنبال کردن سیاست هایی موثر، تا بتواند موجبات خرسندی متحدین نزدیک آمریکا را فراهم بیاورد.

مدیریت ترامپ و اعلام موضع او در خصوص ویروس کرونا افتضاح بود. شکست آمریکا برای رهبری در این برهه که همراه با بحران جهانی است بر شأن و منزلت آن نیز در جهان تاثیر خواهد گذاشت.

منبع: فارن پالسی 18 مارس/مترجم: ابوالفضل خدائی

310311

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 6884

به "کرونا ماهیت شعار اصلی ترامپ را آشکار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ماهیت شعار اصلی ترامپ را آشکار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید