کرونا چشم های زمین را بسته است

به گزارش دَبی بلاگ، به نظر می رسد کرونا چشمان زمین را بسته است، چرا که دانشمندان می گویند همه گیری کروناویروس جدید، منجمان را در شمال شیلی مجبور نموده است که قدرتمندترین تلسکوپ های دنیا را تعطیل نمایند و نگران از دست رفتن رصد ابرنواخترها و سایر حوادث کیهانی موجود در فضا هستند.

کرونا چشم های زمین را بسته است

دانشمندان از اواخر ماه مارس همزمان با رسیدن بیماری کووید-19 به مرحله همه گیری دنیای قادر به رصد آسمان بکر بیابان آتاکامای شیلی نبوده اند و این مجموعه از رصدخانه های مشهور در دنیا از آن موقع تا به امروز تعطیل شده اند.

این بیابان، خانه رصدخانه جنوبی اروپا است که شامل آرایه انقلابی Atacama Large Millimeter یا ALMA است که 66 آنتن با هم ترکیب شده اند تا آن را به پیشرفته ترین تلسکوپ رادیویی دنیا تبدیل نمایند.

انسان با استفاده از این فناوری ها که به طور مرتب و فعال به آسمان نگاه می نمایند، می تواند پدیده های تصادفی و موقت فضایی مانند انفجارهای اشعه گاما(GRB) یا ابرنواخترها را رصد و ثبت کند.

جان کارپنتر ستاره شناس گفت: ما اکنون نمی توانیم هیچ GRB یا ابرنواختری را رصد کنیم، چرا که تلسکوپ های ما خاموش است. ما فرصت ها را برای مشاهده آنها از دست خواهیم داد، زیرا خیلی سریع رخ می دهند و بعد به سرعت محو می شوند.

وی اضافه نمود: اکنون همچنین یک زمان حیاتی برای مشاهده ستاره ابط الجوزا یا شبان شانه(Betelgeuse) است که یک ستاره غول سرخ در صورت فلکی شکارچی(Orion) و دهمین ستاره درخشان در آسمان شب است که به طور ناگهانی کم نور شده و باعث برآورد هایی شده که شاید منفجر گردد، اگرچه این امر می تواند چند دهه طول بکشد.

اِبط الجوزا یا شبان شانه یا آلفای شکارچی دومین ستاره پرنور صورت فلکی شکارچی بعد از پای شکارچی و به طور میانگین دهمین ستاره درخشان آسمان شب است. این ستاره یک ابرغول سرخ متغیر با دوره ای چند صد روزه است. ابط الجوزا ستاره غول پیکری است که قطر آن در حدود یک میلیارد و ششصد میلیون کیلومتر است، یعنی تقریباً بیش از هزار و صد برابر قطر خورشید که یک میلیون و سیصد هزار کیلومتر است. ستاره شبان شانه به قدری عظیم است که اگر به جای خورشید در مرکز منظومه خورشیدی قرار گیرد، تا نزدیک مدار سیارک ها را اشغال می نماید. ابط الجوزا پس از خورشید دومین قطر ظاهری عظیم را دارد.

این ستاره به مرگ خود نزدیک است و در آینده با یک انفجار ابرنواختری به یک ستاره نوترونی، یا شاید یک سیاه چاله تبدیل خواهد شد. طول عمر آن ممکن است تا حدود 50 هزار سال دیگر ادامه یابد. در صورت انفجار، این ستاره از دیدگاه زمینیان به روشنایی منفی 10 خواهد رسید، یعنی 250 بار روشن تر از سیاره ناهید و 2500 بار درخشان تر از ستاره شباهنگ. به عبارتی روشنی آن پس از انفجار قابل مقایسه با ماه شب 14 خواهد بود.

کارپنتر به خبرگزاری AFP گفت: ما آغاز به راه اندازی یک کمپین برای رصد و نظارت بر آن کردیم، اما کووید-19 نگذاشت ادامه دهیم.

وی دانشمند ارشد رصدخانه ALMA است؛ رصدخانه ای که 66 آنتن در آن ترکیب شده و آن را به پیشرفته ترین تلسکوپ رادیویی دنیا تبدیل نموده است. وی گفت که عملیات رصدخانه وی از 18 مارس تا به امروز به حالت تعلیق در آمده است.

ALMA تنها یکی از رصدخانه های شیلی است. رصدخانه های شیلی بیش از نیمی از قدرت نجومی بشریت را تشکیل می دهند.

تنها 250 مایل دورتر از ALMA، رصدخانه پارانال و تلسکوپ بسیار عظیم(Very Large Telescope) قرار دارند که دومی قدرتمندترین رصدخانه دنیا به شمار می آید.

همه گیری کروناویروس ضربه سختی به شیلی زده است و یک ماه است که پایتخت این کشور یعنی شهر سانتیاگو را به تعطیلی کشانده و به قرنطینه برده است.

تا به امروز بیش از 150 هزار نفر در شیلی به این بیماری مبتلا شده اند و بیش از 2450 نفر نیز در اثر ابتلا به آن درگذشته اند.

ایتزیار دی گریگوریو رئیس دفتر علوم رصدخانه جنوبی اروپا گفت: تعداد بسیار کمی از افراد در حال حاضر حضور دارند که از رصدخانه مراقبت می نمایند، اما هیچ گونه رصدی انجام نمی گردد.

ستاره شناسان بیابان وسیع آتاکاما را برای آسمان بکر و اتمسفر دست نخورده آن انتخاب نموده اند. این بیابان در تمام سال بارش و رطوبت کمی دارد.

با خاموش شدن تلسکوپ ها و آنتن ها، اکنون تماشاگران آسمان و ستاره شناسان بر پردازش داده های بی شمار جمع آوری و انباشته شده در رصدهای طولانی متمرکز شده اند.

کالودیو ملو نماینده ESO در شیلی گفت: متخصصان چندین ماه باید این کار را ادامه دهند تا اینکه این بیماری همه گیر بگذرد و رصد سیارات دوباره به روی آنها باز گردد. مطمئناً در هر مقطع زمانی مشاهدات جدید مورد احتیاج خواهد بود، اما ما هنوز نمی توانیم بدانیم این زمان کی خواهد بود.

کارپنتر گفت: از برخی جهات، عظیمترین بازنده این داستان، دانشمندان جوان هستند که می توانستند تحقیقات و مطالعات دکترای خود را به سرانجام برسانند و اکنون با بسته شدن رصدخانه ها و نزدیک شدن سرانجام مهلت ارائه مقاله خود روبرو شده اند.

وی اضافه نمود: این یک تأخیر قابل توجه خواهد بود. ما هر ساله در ALMA با مجموعه آنتن های 12 متری تقریباً 4000 ساعت رصد داریم، بنابراین اگر این تعطیلی شش ماه به طول بیانجامد، 2000 ساعت رصد از دست می رود.

منبع : ایسنا

منبع: آی تابناک
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9573

به "کرونا چشم های زمین را بسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا چشم های زمین را بسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید