کلاهبرداری با واکسن آنفلوآنزا!

به گزارش دَبی بلاگ، کرونا همچنان در کشور جولان می دهد و همپای آن شیادانی با سوءاستفاده از جان و مال بیماران، سود های آنچنانی به جیب می زنند؛ یک روز به بهانه داروی شفابخش و واکسن کرونای چند صد میلیونی و یک روز هم با عنوان واکسن آنفلوآنزای چند صد هزار تومانی...

کلاهبرداری با واکسن آنفلوآنزا!

به گزارش ایسنا، علی رغم اینکه بار ها اعلام شده که کرونا هنوز داروی اختصاصی و واکسن موثر مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را ندارد، اما هر ازگاهی نام بعضی دارو های غیر اختصاصی که تا حدی می توانند در درمان کووید-19 هم موثر باشند، بر سر زبان ها می افتد. یک روز فاویپیراویر و اکتمرا و یک روز هم رمدسیویر. از طرفی هر چند وقت یکبار نیز خبر از فراوری واکسن کرونا در نقطه ای از جهان به گوش می رسد؛ خبر هایی که میدان را برای سودجویان عرصه سلامت باز می نمایند تا باز با استفاده از اضطراب مردم پول های کلان به جیب بزنند. پول هایی که گاهی از فروش خانه یا ماشین زیر پای مردم جور شده تا جان بیماران شان را نجات دهد.

حالا هم در آستانه فصل آنفلوآنزا که نگرانی هایی از همزمانی ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا مطرح می گردد، عده ای باز برای پول های مردم کیسه دوختند. به طوری که به صورت اینترنتی و با قیمت های چند صد هزار تومانی نسبت به پیش فروش واکسن آنفلوآنزا اقدام می نمایند، در حالی که هنوز نه واکسنی توزیع شده و نه واکسیناسیون بر علیه آنفلوآنزا شروع شده است!.

فروش اینترنتی دارو نداریم

بر همین اساس دکتر علی فاطمی-نایب رییس انجمن داروسازان ایران، با بیان اینکه خرید و فروش اینترنتی دارو تخلف محسوب می گردد، گفت: بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، فروش دارو به صورت آنلاین و اینترنتی به هیچ وجه مجاز نیست؛ بنابراین فروش و پیش فروش اینترنتی دارو و واکسن تخلف است و هرگونه اقدام و اطلاعیه ای در این زمینه قطعا جعلی است.

وی اضافه نمود: در عین حال باید توجه کرد که واکسن آنفلوآنزا، واکسنی است که باید تحت زنجیره سرد نگهداری گردد و اگر از یخچال خارج گردد، کارایی اش را از دست می دهد. بر همین اساس مهم است که بلافاصله بعد از خروج واکسن آنفلوآنزا از یخچال به سرعت آن را تزریق کرد. بر همین اساس در بسیاری از کشور های جهان تزریق واکسن آنفلوآنزا را در داروخانه ها انجام می دهند تا خروج آن از زنجیره سرد تا زمان تزریق، طولانی نگردد.

فاطمی ادامه داد: تنها ضابطه ای که در زمینه فروش اینترنتی از سوی داروخانه ها و در حوزه سلامت وجود دارد، در حوزه چهار گروه کالایی آرایشی و بهداشتی، دارو های گیاهی، مکمل های غذایی و لوازم پزشکی مصرفی است و به جز این چهار گروه داروخانه ها مجاز نیستند که دارو ها را به صورت اینترنتی به فروش رسانند.

هنوز واکسنی به داروخانه ها ارایه نشده است

نایب رییس انجمن داروسازان ایران تاکید نمود: در عین حال هنوز اصلا واکسنی به داروخانه ها داده نشده است. البته بعضی از شرکت های پخش واکسن آنفلوآنزا را در اختیار دارند، اما تا زمانی که وزارت بهداشت مجوز ندهد، اجازه توزیع آن را ندارند. اعلام شده که واکسن از اول مهر در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد.

کلاهبرداری و تقلب در واکسن آنفلوآنزا

فاطمی درباره قیمت تمام شده واکسن آنفلوآنزا، گفت: قیمت واکسن آنفلوآنزایی که با ارز دولتی تامین شده، 42 هزار و 500 تومان است، اما قیمت واکسنی که با ارز نیمایی تامین می گردد، هنوز معین نیست. در حالی که هنوز این کالا قیمت معینی ندارد، چگونه آن را پیش فروش می نمایند؟ بنابراین همه موارد پیش فروش و فروش اینترنتی واکسن آنفلوآنزا کلاهبرداری و تقلب است.

وی تاکید نمود: حتی داروخانه ها هم نمی توانند واکسن را پیش فروش نمایند. در عین حال بخش عمده واکسن آنفلوآنزایی که در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد، ممکن است با ارز نیمایی تامین شده باشد که هنوز قیمت آن معین نیست؛ بنابراین فروش اینترنتی و پیش فروش واکسن جعل و تخلف است و حتی ممکن است این واکسن ها تقلبی باشند.

فاطمی گفت: در حال حاضر هم واکسن آنفلوآنزا و هم واکسن کرونای تقلبی در بازار وجود دارد و شیادانی هستند که با این موارد از مردم کلاهبرداری می نمایند.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11793

به "کلاهبرداری با واکسن آنفلوآنزا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاهبرداری با واکسن آنفلوآنزا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید