گیاهی که برای درمان قارچ های پوستی معجزه می نماید

به گزارش دَبی بلاگ، تارا امیدی کارشناس گیاهان دارویی اظهار کرد: گیاه خوشاریزه یا فیاله، بومی ایران بوده و در منطقه ها کوهستانی و سرد غرب ایران از جمله استان های چهارمحال و بختیاری، فارس، کردستان، کرمانشاه، همدان و لرستان بصورت وحشی می روید.

گیاهی که برای درمان قارچ های پوستی معجزه می نماید

وی ادامه داد: خوشاریزه به دلیل داشتن خاصیت ضد کپک و ضد قارچی برای جلوگیری از کپک زدن و بعلاوه خوشبو کردن، در داخل دوغ و ماست، روی ترشی و پنیر استفاده و بعلاوه از عرق آن جهت معطر کردن محیط خانه و به عنوان ضد سردی استفاده می گردد.

امیدی با اشاره به این که طبع گیاه خوشاریزه گرم و خشک است، اضافه کرد: از این گیاه برای کاهش علایم سندروم پیش از قاعدگی استفاده می گردد.

این کارشناس گیاهان دارویی مطرح نمود: طی آزمایشات انجام شده با خوشاریزه تعیین شد که پماد تهیه شده با عصاره این گیاه اثر قابل توجهی در درمان عفونت های قارچی بدون ایجاد عارضه جانبی داشته و جا دارد که اثر آن بر روی بیماری های قارچی انسانی آنالیز گردد.

وی با اشاره به این که در طب عام از گیاه خوشاریزه به عنوان داروی ضد دل پیچه و اسهال استفاده می کردند، اضافه کرد: بیماری های قارچی پوست یکی از انواع بیماری هایی است که سابقه استفاده گیاهان دارویی برای درمان آن، ازدیر باز بین مردم ایران و دنیا رایج بوده است.

امیدی توضیح داد: می توان گفت عصاره هیدروالکلی خوشاریزه بر روی درماتوفیت های عامل بیماری پوستی مؤثر بوده و در واقع درماتوفیت های متعددی که در بیماری های پوست مؤثرند، لایه کراتینی پوست را تحت الشعاع قرار داده اند که به سختی قابل ریشه کنی هستند و این گیاه به دلیل داشتن آثار ضد قارچی خوب، می تواند در ساخت فرآورده های دارویی ضد قارچی نقش بسزایی داشته باشد.

این کارشناس گیاهان دارویی اضافه کرد: اثر ضد اسپاسم این گیاه بر روی انقباضات ایلئوم به اثبات رسیده، حرکات مدور دستگاه گوارش عامل اصلی جلو راندن محتویات این دستگاه است که فعالیت آن به وسیله سیستم های عصبی کنترل می گردد، افزایش بیش از حد انقباضات عضلات صاف دستگاه گوارش باعث دل درد و اسهال شده بنابراین می توان از خوشاریزه که حاوی اسانس و فلاونوئید است استفاده کرد که باعث کاهش این انقباضات می گردد.

وی با اشاره به این که از برگ های خشک و سرشاخه های گلدار به عنوان چاشنی غذا و معطر کردن ماست و پنیر در منطقه ها عشایری کردستان و لرستان استفاده می گردد، اضافه کرد: در مواد غذایی و ترشیجات جهت جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی استفاده شده که این خاصیت مرهون آثار ضد قارچی آن است.

امیدی مطرح نمود: از جمله ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه خوشاریزه می توان به فلاندرن، لیمونن و ... اشاره نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 28841

به "گیاهی که برای درمان قارچ های پوستی معجزه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهی که برای درمان قارچ های پوستی معجزه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید