10 تا از کاربردی ترین وسایل یک آشپزخانه ایرانی

به گزارش دَبی بلاگ، قلب هر خانه ای آشپزخانه آن است، جایی که افراد وعده های خوشمزه غذا را نوش جان نموده و انرژی لازم برای یک روز پُرکار را دریافت می نمایند. تجهیزاتی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد از آن جهت حائز اهمیت است که فرایند کار را برای شما راحت تر خواهند کرد؛ اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که هر چقدر آشپزخانه خلوت تر باشد، کار در آن برای شما آسان تر خواهد بود. به همین علت پیشنهاد می کنیم تنها لوازم آشپزخانه مورد احتیاجتان را خریداری نموده و از شلوغ کردن اطراف خود خودداری کنید. چون قطعاً به همه این ابزار و وسایل برای پخت غذا احتیاج نخواهید داشت. از همین رو در این مقاله 10 تا از مهم ترین تجهیزاتی که در هر آشپزخانه ای احتیاج است را به شما معرفی خواهیم کرد.

10 تا از کاربردی ترین وسایل یک آشپزخانه ایرانی

موقع خرید وسایل آشپزخانه به چه نکاتی توجه کرد؟

آشپزخانه یکی از قسمت هایی است که وسایل ریز و درشت بسیاری دارد. بعضی از این وسایل کاربردی هستند و هر روز از آن ها استفاده می کنیم؛ اما بعضی دیگر بیشتر جنبه دکوری دارند چون از آن ها حتی یکبار هم استفاده ننموده ایم. خیلی از این وسایل مدت هاست که استفاده نشده اند و به عبارتی ساده تر، گوشه کابینت ها خاک می خورند. لوازم آشپزخانه تنوع زیادی داشته و گاهی ما به علت ظاهرشان آن ها را خریداری می کنیم، در صورتی که ممکن است حتی یکبار هم از آن ها استفاده نکنیم.

حالا که تنوع این وسایل زیاد است و ما همواره وسوسه می شویم چیز جدیدی را به آشپزخانه خود اضافه کنیم، چه بهتر که ابزار و وسایلی را انتخاب کنیم که کاربردی بوده و می توانند برای پخت غذا به ما یاری نمایند.

با توجه به اینکه بعضی از این تجهیزات در طول روز بارها استفاده می شوند؛ بنابراین مهم است که از کیفیت خوبی نیز برخوردار باشند. در ادامه پیشنهاداتی برای داشتن لوازم آشپزخانه کاربردی ارائه می کنیم و امیدواریم با به کار بستن این نکات، بتوانید آشپزخانه ای جمع وجور و منظم داشته باشید.

مهم ترین وسایل آشپزخانه ایرانی

اولین و مهم ترین نکته در خرید لوازم برقی آشپزخانه توجه به کاربرد آن ها برای اعضای خانواده است. از جمله مهم ترین لوازم آشپزخانه که می توانید بخرید، شامل تجهیزات زیر است:

  • یخچال و فریزر
  • اجاق گاز برقی
  • ماشین لباسشویی
  • ماشین ظرفشویی
  • فر توکار یا روکار
  • آون توستر
  • مایکروویو
  • قهوه جوش
  • چای ساز

هر کدام از این لوازم دارای ظرفیت های متفاوتی هستند که می تواند با توجه به تعداد اعضای خانواده یا اندازه مصرف شما، ظرفیت آن مشخص گردد.

ابعاد و ظرفیت لوازم برقی مشخص نماینده اندازه توان مصرفی آ ن ها ست. هر چقدر هم که توان مصرفی یک وسیله برقی بیشتر باشد، اندازه برق بیشتری مصرف خواهد نمود؛ بنابراین باید این موضوع را در زمان خرید لوازم برقی برای تجهیز آشپزخانه مد نظر داشته باشید.

موارد دیگری که باید در زمان خرید لوازم برقی برای آشپزخانه به آن توجه کنید به توضیح زیر هستند.

  • جنس و کیفیت قطعات: جنس و کیفیت قطعات یکی از مهم ترین مواردی است که در زمان خرید لوازم برقی باید در نظر داشته باشید. در حال حاضر لوازم برقی در جنس های مختلفی فراوری می شوند و بعضی از آن ها متأسفانه نامرغوب هستند؛ بنابراین اگر در پی تجهیزاتی هستید که بتوانید برای مدت طولانی از آن ها بهره ببرید، باید لوازم برقی را بخرید که تضمین کیفیت قطعات داشته و می توانید در صورت احتیاج برای تعویض قطعات نیز اقدام کنید.
  • کلید روشن و خاموش اتوماتیک: برای بعضی از لوازم برقی، کلید روشن و خاموش شدن اتوماتیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال اگر چای ساز یا پلوپز خریداری نموده اید، این وسایل باید دارای دکمه روشن و خاموش اتوماتیک باشند تا در زمان آماده شده چای یا غذا به صورت اتوماتیک خاموش شوند. این اتوماتیک خاموش شدن دستگاه علاوه بر جلوگیری از سوختن غذا منجر به کاهش مصرف انرژی نیز می گردد.
  • گارانتی محصول: گارانتی محصول یکی دیگر از مهم ترین مواردی است که برای خرید هر وسیله برقی باید آن را دریافت کنید. تصور نکنید که اگر در حال خرید لوازم برقی گران قیمت و از برندهای شناخته شده هستید، دیگر احتیاجی به دریافت گارانتی نیست. گارانتی یکی از ضروری ترین موارد است چون با دریافت آن می توانید برای تعمیر و تعویض قطعات به نمایندگی شرکت سازنده لوازم برقی مراجعه نموده و از خدمات بهره ببرید.
  • اندازه مصرف انرژی: ظرفیت دستگاه، دور موتور و نوع موتور مشخص نماینده اندازه انرژی مصرفی در یک دستگاه برقی است. اندازه مصرف انرژی در واقع مشخص نماینده اندازه برق مصرفی خواهد بود. هر چقدر دستگاه ظرفیت بالاتری داشته باشد قاعدتاً موتور قوی تری داشته و اندازه مصرف برق آن نیز بالاتر خواهد بود.
  • اندازه سر و صدا: دستگاه های برقی با کیفیت، سر و صدای کمی دارند از طرفی نوع موتور و توان موتور نیز رابطه مستقیمی با اندازه سر و صدای دستگاه دارد.
  • حجم دستگاه: تمامی دستگاه های برقی در حجم و ابعاد متنوعی فراوری می گردد؛ بنابراین با توجه به احتیاج و تعداد اعضای خانواده خود ظرفیت دستگاه را انتخاب کنید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها در مصرف برق نیز صرفه جویی گردد.

ظروف دم دستی و ظروف پذیرایی

خانواده های ایرانی معمولاً ظروف آشپزخانه را به دو دسته کلی ظروف دم دستی و ظروف پذیرایی تقسیم می نمایند. ظروف دم دستی بیشتر برای اعضای خانواده استفاده شده و شامل چند بشقاب و قاشق و چنگال خواهد بود؛ اما ظروف پذیرایی مفصل تر هستند و کیفیت آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ظروف چینی معمولاً یکی از پرطرفدارترین جنس ها برای ظروف آشپزخانه هستند چون تنوع بالایی دارند؛ اما باید توجه کنید که امکان شکستن آن ها وجود دارد. اگر به ظروف مسی علاقه دارید می توانید از آن ها به عنوان ظروف دم دستی بهره ببرید، هم در مقابل ضربه مقاوم هستند و هم خوردن غذا در آن ها برای بدن مفید است.

کیک پز و شیرینی پز

اگر اجاق گاز شما فر ندارد، برای تهیه شیرینی های خوشمزه و انواع کیک می توانید از دستگاه های کیک پز و شیرینی پز بهره ببرید. این دستگاه ها تنها برای پخت کیک و شیرینی طراحی و فراوری شده اند و کارایی دیگری ندارند. به همین علت نیز قیمت پایینی خواهند داشت. اگر می خواهید غیر از کیک و شیرینی، غذاهای دیگری را نیز بپزید که احتیاج به فر دارد، می توانید از فرهای توکار یا آون توستر بهره ببرید.

چای ساز و قهوه جوش

چای ساز و قهوه جوش یکی از وسایل آشپزخانه هستند که در زمان خرید آن ها باید به نکات زیادی توجه کنید. مهم ترین نکته در خرید چای ساز و قهوه جوش، مجهز بودن این دستگاه ها به سیستم قطع کن اتوماتیک یا سیستم خاموشی اتوماتیک است.

شیشه نشکن قوری، کتری و قهوه جوش یکی دیگر از مواردی است که در زمان خرید باید به آن توجه کنید. یک چای ساز باکیفیت، دارای فیلتر صافی بوده و در برابر حرارت نیز بسیار مقاوم است.

اجاق گاز

اجاق گازها به دو دسته اصلی ایستاده و رومیزی تقسیم می شوند. اجاق های ایستاده معمولاً دارای فر هستند و بنابراین دیگر احتیاجی نیست برای خرید دستگاه فر اقدام کنید. در مقابل، اجاق گازهای رومیزی جای کمی می گیرند و قیمت پایین تری نیز دارند. شما می توانید بر اساس احتیاج خانواده و بودجه ای که برای خرید وسایل آشپزخانه در نظر گرفته اید یکی از اجاق گازهای ایستاده یا رومیزی را انتخاب کنید.

آبمیوه گیری

آبمیوه گیری یکی دیگر از وسایل آشپزخانه است که به علت اهمیت آن ضروری است به صورت جداگانه آنالیز گردد. دستگاه های آبمیوه گیری متنوعی در بازار وجود دارند که از آن ها می توانید برای تهیه انواع آب میوه بهره ببرید. یکی از نکاتی که در زمان خرید دستگاه آبمیوه گیری باید در نظر داشته باشید، صافی این دستگاه و قدرت موتور است.

چرخ گوشت

چرخ گوشت نیز یکی از وسایل برقی آشپزخانه است اما به علت اهمیت، آن را به صورت جداگانه آنالیز خواهیم کرد. یکی از مهم ترین مواردی که در خصوص خرید لوازم برقی آشپزخانه مانند چرخ گوشت باید به آن توجه کنید، قدرت موتور، کیفیت بدنه و کیفیت ساخت دستگاه و وسایل جانبی کاربردی آن است. چرخ گوشت یکی از وسایل ضروری برای هر آشپزخانه ای است پس برای خرید آن دقت لازم را به خرج دهید.

کتری یا سماور

مردم ما علاقه زیادی به چای و دمنوش دارند و به همین علت نیز قوری، کتری یا سماور یکی از اصلی ترین وسایل آشپزخانه ایرانی هاست. البته الان کمتر خانواده ای از سماور استفاده می نماید. اما اگر جمعیت خانه شما زیاد است یا عاشق خوردن چای تازه دم در هر ساعتی از روز هستید، سماور می تواند برترین انتخاب برای شما باشد.

قوری و کتری در چند دسته چینی، فلزی، تفلون و شیشه ای طراحی و فراوری می گردد و می توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود یکی از این موارد را انتخاب کنید.

انواع قابلمه و تابه

قابلمه و تابه از جمله مهم ترین وسایل آشپزخانه هستند. این وسایل کاربردی معمولاً در جنس تفلون یا گرانیتی ساخته می شوند و کیفیت های متفاوتی دارند. نوع تفلون این وسایل به علت نچسب بودن و وزن کم بسیار محبوب بوده و به وسیله بیشتر خانواده ها استفاده می گردد. اما از میان تمام جنس های موجود در بازار، جنس چدنی و استیل عمر طولانی تری دارند.

ابزار آشپزی

ابزار آشپزی یا ابزار آشپزخانه مانند چاقو، رنده، آبکش، تخته برش و دربازکن و … از جمله ابزارهای کاربردی هستند که نمی توانیم آشپزی را بدون آن ها تصور کنیم. با توجه به اینکه این ابزار در جنس های مختلفی طراحی و فراوری می شوند، بسته به احتیاج و بودجه خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. از جمله برترین این ابزارها می توان به چاقو و تجهیزاتی اشاره نمود که از جنس فولاد ضدزنگ هستند و علاوه بر مقاومت بالا، عمر طولانی نیز دارند.

برای تماشا آگهی های لوازم آشپزخانه در خبرنگاران کلیک کنید

حرف آخر

برای تجهیز آشپزخانه خود می توانید تجهیزات مدرنی بخرید که هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و می توانند در امر آماده کردن یک غذای خوشمزه برای خانواده به شما یاری نمایند. این وسایل از بزرگترین آن ها که یخچال است گرفته تا کارد و چنگال باید با توجه به احتیاج، تعداد اعضای خانواده و بودجه خریداری شوند.

پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از شلوغ شدن آشپزخانه تنها برای خرید وسایلی اقدام کنید که واقعاً به آن ها احتیاج دارید. در این مقاله 10 تا از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه به شما معرفی شدند تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن برای تجهیز آشپزخانه خود اقدام کنید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26107

به "10 تا از کاربردی ترین وسایل یک آشپزخانه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 تا از کاربردی ترین وسایل یک آشپزخانه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید