20 روش ساده برای کاهش پسماند مواد غذایی

به گزارش دَبی بلاگ، پسماند مواد غذایی و راه یافتن آن به خاک چال ها یکی از عظیم ترین معضلات دنیای امروز است. با چند راه چاره ساده می توانید اتلاف مواد غذایی در منزل را کاهش دهید و حتی به صفر برسانید و از این طریق، قدم مهمی برای حفظ این سیاره بردارید. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

20 روش ساده برای کاهش پسماند مواد غذایی

پسماند مواد غذایی و آسیب هایی که برای محیط زیست دارد

پسماند مواد غذایی و دور ریختن اندازه زیادی غذا در طول سال، مسئله ای بسیاری عظیم تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می نمایند. در واقع تقریبا یک سوم از تمام مواد غذایی که در جهان فراوری می گردد به دلایل مختلف دور انداخته می گردد یا از بین می رود. این اندازه تقریباً برابر با سالی 1.3 میلیارد تن مواد غذایی است.

تعجبی ندارد که کشورهای صنعتی مثل آمریکا بیشتر از کشورهای در حال توسعه، اتلاف و دورریز غذا دارند. در سال 2010، هر آمریکایی به طور میانه در سال حدود 99 کیلوگرم ضایعات غذایی فراوری نموده است. برای کشورهای دیگر شاید شرایط بهتر از آمریکا باشد اما ضایعات غذایی در تمام جهان وجود دارد و مشکل بسیار عظیمی است.

اگر فکر می کنید ضایعات مواد غذایی تأثیری در زندگی شما نمی گذارد، بهتر است که دوباره درباره آن فکر و تنو نظر کنید.

دور ریختن مواد قابل خوردن، فقط از بین برد منابع مالی نیست. غذاهایی که دور ریخته می شوند به خاک چال ها یعنی محل های دفن زباله فرستاده می شوند. مواد غذایی در خاک چال ها فاسد می شوند و گاز متان فراوری می نمایند که دومین گاز گلخانه ای رایج است. به عبارت دیگر، دور ریختن مواد غذایی یکی از عوامل تأثیرگذار در تغییر اقلیم است.

دور ریختن غذا اندازه زیادی منابع آبی را هم تلف می نماید. به نقل از انستیتوی منابع جهانی (World ResourcesInstitute)، 24 درصد از تمام آبی که برای کشاورزی استفاده می گردد هر سال به وسیله ضایعات مواد غذایی تلف می گردد. این اندازه تقریبا برابر است با 45 تریلیون گالن یا 170 تریلیون لیتر آب است.

این اعداد بسیار نگران نماینده هستند اما شما هم می توانید با کاهش رفتارهای آسیب زا و انجام نکاتی که در ادامه می خوانید، نقش مهمی در کاهش ضایعات مواد غذایی داشته باشید. هر قدم کوچک، در این زمینه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

20 روش ساده برای کاهش پسماند مواد غذایی در منزل

اگر دوست دارید قدمی مؤثر برای محیط زیست بردارید، از خانه خودتان آغاز کنید و از همین امروز سعی کنید ضایعات مواد غذایی را در منزل به صفر برسانید.

1. هوشمندانه خرید کنید

بیشتر افراد معمولا بیشتر از آنچه که احتیاج دارند مواد غذایی می خرند. خریدن اندازه زیادی مواد غذایی و انبار کردن آن ها ممکن است به لحاظ مالی به صرفه باشد اما این شیوه خرید می تواند به ایجاد ضایعات غذایی دامن بزند. برای اینکه بیش از احتیاج خود مواد غذایی نخرید، به جای خرید عمده مواد، هر چند روز یک بار به فروشگاه ها سر بزنید و به اندازه احتیاج خرید کنید. قبل از اینکه دوباره برای خرید مواد غذایی به فروشگاه بروید، مطمئن شوید که مواد غذایی خریداری شده قبل را مصرف نموده اید.

همواره فهرستی از مواد غذایی که لازم دارید تهیه کنید و در فروشگاه به آن متعهد باشید و بیشتر از آنچه در فهرست نوشته شده خرید نکنید. این کار باعث می گردد که خرید هیجانی نداشته باشید و ضایعات غذایی شما کاهش پیدا کند.

2. مواد غذایی را به درستی نگهداری کنید

نگهداری نادرست از مواد غذایی به خراب شدن و اتلاف اندازه زیادی از آن منجر می گردد. بخش زیادی از ضایعات مواد غذایی در منزل به خاطر فاسد شدن و خراب شدن آن ها است. بسیاری از افراد نمی دانند چطور باید میوه ها و سبزی ها را نگهداری نمایند تا دچار گندیدگی نگردد. روش های نگهداری از مواد غذایی را یاد بگیرید. به اسم مثال چیزهایی مثل سیب زمینی، گوجه، سیر، خیار و پیاز را نباید در یخچال بگذارید. این محصولات باید در دمای اتاق نگهداری شوند.

جدا کردن مواد غذایی که گاز اتیلن فراوری می نمایند از موادی که این گاز را منتشر نمی نمایند، روش دیگری برای حفظ مواد غذایی است و فاسد شدن آن ها را کاهش می دهد. اتیلن باعث می گردد سرعت رسیدن میوه ها و محصولات افزایش پیدا کند در نتیجه عمر آن ها در منزل شما کوتاه می گردد و زود خراب می شوند.

محصولاتی که در فرایند رسیدن گاز اتیلن فراوری می نمایند

  • موز
  • آووکادو
  • گوجه فرنگی
  • طالبی
  • هلو
  • گلابی
  • پیازچه

این غذاها را از محصولات حساس به اتیلن مثلا سیب زمینی، سیب، سبزی های برگ دار، انواع توت و فلفل دور نگه دارید تا رسیدن بیش از حد و سریع، باعث از بین رفتن و فاسد شدن این محصولات نگردد.

3. شیوه حفظ مواد را یاد بگیرید

بسیاری از روش های حفظ و نگهداری مواد غذایی، هزاران سال سابقه دارند و روش های نوی نیستند. مثلا روش تهیه کردن ترشی از میوه ها و سبزی ها با یاری سرکه از 2400 سال پیش از میلاد مسیح انجام می گردد. تهیه ترشی، خشک کردن، کنسرو کردن، فریز کردن و… از روش هایی هستند که می توانید برای نگهداری غذاها برای مدت طولانی تر از آن بهره ببرید و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهید.

این روش ها نه تنها فراوری کربن را کاهش می دهند، باعث می شوند اندازه زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید. بیشتر این روش ها بسیار راحت هستند و حتی انجام دادن آن ها می تواند جالب و سرگرم نماینده باشد.

مثلا کنسرو کردن سیب های بیش از حد رسیده و بعدا درست کردن سس از آن ها یا تهیه کردن ترشی از سبزیجات تازه که یک چاشنی خوشمزه برای خوردن کنار غذاها از آن تهیه می گردد، حتی برای بچه ها هم می تواند مجذوب کننده باشد.

4. کمال گرا نباشید

شاید باور نکنید ولی جدا کردن میو ه های خوب و بی نقص از سایر میوه ها در جعبه میوه ، باعث افزایش ضایعات غذایی می گردد. میوه هایی که شاید ظاهر خوبی نداشته باشند، از نظر طعم و مواد مغذی فرقی با میوه های دیگر ندارند. اما تمایل مردم برای خرید میوه ها و سبزیجاتی که ظاهر زیباتری دارند باعث شده که بسیاری از میوه فروشی ها و فروشگاه های زنجیره ای عظیم که کار بسته بندی و عرضه میوه ها و سبزیجات شکیل تر را انجام می دهند، بسیاری از این میوه ها و سبزی ها را که شاید ظاهر مناسبی برای ارائه در بازار ندارند، دور بریزند. بسیاری از اوقات میوه هایی که ظاهر خوبی ندارند معمولا با تخفیف به فروش می رسند. در نتیجه اگر آن ها را خریداری کنید هم در کاهش ضایعات غذایی قدم مثبتی برداشته اید و هم در هزینه های خرید میوه و سبزی صرفه جویی نموده اید.

یکی دیگر از قدم های مثبتی که می توانید در این زمینه بردارید این است که مستقیما از مزرعه دار میوه و سبزی خریداری کنید.

5. یخچال را مرتب نگه دارید

مواد غذایی وقتی جلوی چشم شما نباشند ممکن است فراموش شوند. اگر یخچالی دارید که بیش از مقدار پر و نامرتب است، ممکن است بسیاری از مواد غذایی موجود در آن را فراموش کنید و تاریخ انقضای مواد غذایی بگذرد. یخچال را همواره مرتب نگه دارید تا دقیقاً بدانید چه موادی در آن وجود دارد. به این ترتیب از فاسد شدن و دور ریختن حجم زیادی از مواد غذایی پیشگیری می کنید.

مواد غذایی تازه تر را پشت مواد غذایی قدیمی تر بگذارید. به این ترتیب از مصرف مواد غذایی قدیمی تر آغاز می کنید و مواد غذایی را قبل از اینکه فاسد یا خراب شوند مصرف می کنید.

6. به جامانده غذا را نجات دهید

باقی ماندن غذا فقط برای روزهای مهمانی نیست. گاهی اوقات در روزهای عادی هم بخشی از غذای ما باقی می ماند. غذای به جامانده را در ظرف های شفاف و دردار بریزید. ریختن غذا در ظرف های مات که داخل آن پیدا نیست، ممکن است باعث گردد که آن را فراموش کنید. غذاهای مانده را قبل از اینکه خراب شوند مصرف کنید. آن ها را در یخچال جلوی دید بگذارید. این کار نه تنها از دور ریختن مواد غذایی جلوگیری می نماید، بلکه باعث می گردد در هزینه های خورد و خوراکتان هم صرفه جویی کنید.

7. پوست مواد غذایی را بخورید

ما معمولا پوست بسیاری از مواد غذایی مثلا میوه، صیفی جات و مرغ را می کنیم و بعد مصرف می کنیم. اما این کار اشتباه است چون بسیاری از مواد مغذی در لایه بیرونی میوه ها، سبزی ها و مرغ وجود دارد. مثلا پوست سیب حاوی اندازه زیادی فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. در واقع محققان پی برده اند که مجموعه ای از مواد مغذی در پوست سیب وجود دارد که تریترپنوئید نام دارند. این مواد به اسم آنتی اکسیدان در بدن، خواص ضدسرطانی دارند.

پوست مرغ هم حاوی مواد مغذی مثل ویتامین های A و B، پروتئین و چربی های سالم است. پوست مرغ یک منبع عالی برای سلنیوم آنتی اکسیدان است که با التهاب در بدن مبارزه می نماید.

مزایای خوردن پوست محصولات به سیب و مرغ ختم نمی گردد. پوست سیب زمینی، هویج، خیار، انبه، کیوی، بادمجان و… هم خواص و مواد مغذی فراوانی دارند. با مصرف پوست مواد خوراکی می توانید ضایعات غذایی را تا حد زیادی کاهش دهید.

8. زرده تخم مرغ را مصرف کنید

بسیاری از مردم این روزها به رژیم های غذایی کم چربی روی می آورند تا وزن خود را کاهش دهند به همین علت بسیاری از افراد از خوردن زرده تخم مرغ اجتناب می نمایند. در واقع اجتناب از خوردن زرده تخم مرغ از جایی نشات می گیرند که فکر می نمایند خوردن آن باعث افزایش کلسترول می گردد. در واقع بیشتر مردم فکر می نمایند که خوردن غذاهای سرشار از کلسترول مثل تخم مرغ تأثیر زیادی در سطح کلسترول بدن دارد. اما تحقیقات نشان داده است که در بیشتر افراد، کلسترول رژیم غذایی نقش کمی در سطح کلسترول بدن دارد.

کبد شما در واقع بیشتر کلسترول لازم را فراوری می نماید و بدن اندازه کلسترول خون را تنظیم می نماید. هنگامی که از غذاهایی استفاده می کنید که اندازه زیادی کلسترول دارند، کبد شما با فراوری کمتر، آن را جبران می نماید.

در حقیقت شواهد نشان می دهد که بیشتر افراد، حتی کسانی که کلسترول بالایی دارند، می توانند از خوردن تخم مرغ کامل، بدون خطر لذت ببرند.

علاوه بر این زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی شامل ویتامین A، آهن، سلنیوم و ویتامین های گروه B است. اگر طعم و بوی زرده تخم مرغ را دوست ندارید می توانید آن را به دستورهای غذایی مختلف اضافه کنید تا طعم و بوی آن را تغییر دهد. در ضمن از زرده تخم مرغ به اسم یک ماسک تقویت نماینده برای مو هم می توانید بهره ببرید.

9. تخمه ها را دور نریزید

محصولات زیادی می خریم که دارای تخمه های قابل مصرف هستند مثلا کدو تنبل، هندوانه، خربزه و… یکی از برترین روش ها برای کاهش ضایعات غذایی این است که تخمه های آن ها را دور نریزید و بهره ببرید. این دانه ها معمولا حاوی مواد مغذی مثل انواع ویتامین ها هستند. مهمیم و مواد معدنی متعددی دارند که برای سلامت قلب و دستگاه گردش خون ضروری است و می تواند سطح قند خون را کنترل کند.

برای استفاده از این تخمه ها، آن ها را بشویید، خشک کنید و بعد در اندازه کمی روغن زیتون تفت دهید.

10. مواد غذایی را با هم ترکیب کنید

تهیه کردن غذاهای ترکیبی با موادی که در خانه وجود دارد، هم یک فعالیت سرگرم نماینده است و هم مواد مغذی را به بدن می رساند. مثلا استفاده از میوه ها و سبزی هایی که به جای مانده برای درست کردن اسموتی. شاید ساقه های یک سبزی را نتوانید جداگانه مصرف کنید اما افزودن آن به اسموتی یا خرد کردن آن برای ریختن در آش و سوپ ایده خوبی باشد.

با میوه هایی که ظاهر خوبی ندارند یا بخشی از آن ها خراب شده، با ساقه های به جامانده از کاهو، برگ چغندر و… می توانید اسموتی تهیه کنید و علاوه بر کاهش ضایعات مواد غذایی، از خواص این محصولات بهره ببرید.

11. عصاره های خانگی تهیه کنید

یکی از روش های عالی برای استفاده از مواد غذایی اضافه، تهیه کردن انواع عصاره با آن ها است. مثلا می توانید سبزی های به جای مانده را با اندازه کمی روغن زیتون یا کره سرخ کنید، به آن آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد و یک عصاره معطر سبزیجات از آن تهیه کنید.

غیر از سبزی از مواد غذایی دیگر هم می توانید برای تهیه عصاره های لذیذ بهره ببرید. مثلا استخوان مرغ یا قلم گاو و گوسفند را دور نریزید. آن را با سبزیجات معطر بجوشانید و عصاره لذیذی برای استفاده در آش و سوپ تهیه کنید.

12. آب طعم دار درست کنید

بسیاری از افراد آب کافی نمی نوشند چون از نظر آن ها طعمی ندارد و نوشیدن آن خوشایند نیست. خوشبختانه می توانید با چند ترفند، هم به آب طعم بدهید و هم از ایجاد پسماند مواد غذایی پیشگیری کنید. مثلا می توانید پوست میوه ها مثل خیار و سیب را در قمقمه آب خود بریزید و اجازه دهید چند ساعتی بماند. سبزیجات معطر پلاسیده هم می توانند انتخاب خوبی برای این کار باشند. بعد از نوشیدن اب می توانید به جای مانده میوه ها و سبزی ها را داخل اسموتی بریزید تا ضایعات غذایی را به صفر برسانید.

13. مراقب حجم غذایی که می خورید باشید

غذا خوردن بیش از مقدار یکی از مشکلاتی است که بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می نمایند. توجه کردن به اندازه غذایی که می خورید نه تنها باعث می گردد که همواره اندامی متناسب داشته باشید بلکه در کاهش پسماند مواد غذایی هم تأثیرگذار است.

قبل از اینکه بیش از مقدار غذا بپزید و به جامانده آن را دور بریزید یک بار دیگر به تأثیری که روی محیط زیست دارد فکر کنید. با کنترل کردن اندازه غذایی که می پزید و می خورید، هم به سلامت خودتان و هم به سلامت محیط زیست یاری می کنید.

14. با فریزر دوست شوید

قرار دادن مواد غذایی در فریزر یکی از ساده ترین و برترین روش ها برای حفظ آن ها است. تعداد مواد غذایی که می توانید آن ها را در فریزر از خراب شدن حفظ کنید بسیار زیاد است. مثلا سبزی ها و میوه ها را می توانید فریز کنید و بعدا در تهیه اسموتی بهره ببرید.

سبزیجات معطر به جای مانده را با کمی سیر خرد شده و روغن زیتون در قالب های یخ بریزید و بعد در غذاهای مختلف برای افزودن عطر و طعم بیشتر از آن ها بهره ببرید. به جامانده غذاها را اگر زیاد است و نمی توانید به این زودی مصرف کنید، در فریزر بگذارید.

15. حواستان به تاریخ های انقضا باشد

موقع خرید مواد غذایی، آن دسته از محصولاتی را خریداری کنید که تازه تر هستند و مدت بیشتری تا تاریخ انقضای آن ها مانده است. البته نباید فراموش کنید که تاریخ انقضا برای بسیاری از محصولات، برترین تاریخ برای مصرف آن ها است. یعنی بعد از آن تاریخ هم اگر خراب نشده باشند می توانید از آن ها بهره ببرید. در واقع گذشتن تاریخ مصرف تنها علت برای دور انداختن مواد غذایی نیست. آن ها را آنالیز کنید و اگر بوی نامطبوعی دارند و ظاهر آن ها تغییر نموده، مواد غذایی را دور بریزید.

بعد از خرید مواد غذایی و انتقال آن ها به یخچال، همواره مراقب تاریخ انقضای آن ها باشید. مواد را آنالیز کنید تا هر کدام را که زودتر منقضی می گردد، زودتر مصرف کنید. مواد غذایی که تاریخ انقضای کوتاه تری دارند جلوی دست بگذارید.

16. از مواد غذایی، کمپوست تهیه کنید

تهیه کردن کمپوست با مواد غذایی به جامانده و غیرقابل مصرف، یکی از برترین روش ها برای کاهش پسماند مواد غذایی و تبدیل آن به انرژی برای رشد گیاهان است. البته همه افراد امکان و فضای مناسب برای تهیه کمپوست ندارند اما به تازگی سیستم های تهیه کمپوست خانگی برای استفاده در فضاهای کوچک هم فراوری شده است که باعث می گردد این کار در خانه های کوچک هم قابل انجام باشد و به راحتی انجام گردد.

اگر حیاط و باغچه عظیم دارید می توانید در فضای باز کمپوست تهیه کنید.

17. غذا را خودتان تهیه کنید

غذا خوردن در رستوران یا سفارش غذا از بیرون وقتی در محل کار هستید، می تواند لذت بخش باشد اما هم هزینه زیادی دارد هم به افزایش ضایعات غذایی منجر می گردد. یکی از روش های کارآمد برای کاهش ضایعات غذایی و کاهش فراوری کربن این است که برای محل کار، خودتان از خانه غذا ببرید و غذا خوردن در رستوران را به حداقل برسانید. اگر زمان کافی برای تهیه غذا ندارید، می توانید یک روز چند غذا آماده و فریز کنید و در روزهای آینده از آن بهره ببرید.

18. تفاله قهوه آسیاب شده را دور نریزید

اگر عادت دارید که صبح ها قهوه بخورید، احتمالاً تفاله قهوه زیاد دارید. این تفاله ها که معولاً نادیده گرفته می شوند، فواید زیادی دارند. تفاله قهوه برترین کود برای گل و گیاه است. این پسماند، نیتروژن، فسفر و پتاسیم زیادی دارد که برای رشد گیاهان ضروری هستند. علاوه بر این، تفاله قهوه یک دورنماینده طبیعی حشرات است. جالب است بدانید که پاشیدن تفاله قهوه در محیط هایی که دارای چمن و گل و گیاه است، مانع ورود حشرات ماده و تخم گذاری آن ها می گردد در نتیجه جمعیت آفت ها و حشرات موذی را کاهش می دهد.

19. در آشپزخانه خلاقیت به خرج دهید

یکی از مجذوب کنندهیت های آشپزی در خانه این است که می توانید دستورات غذایی را به سلیقه خود تغییر دهید و طعم های تازه و غذاهای نو اختراع کنید. وقتی در آشپزخانه غذا می پزید می توانید با به جامانده مواد غذایی یا سبزیجات و میوه های به جامانده، چیزهای نوی بپزید. تهیه انواع سس و چاشنی، ترشی و مربا و… از نمونه کارهایی است که می توانید برای استفاده از مواد غذایی انجام دهید.

20. ماسک های خانگی تهیه کنید

اگر می خواهید اندازه زیادی پول پس انداز کنید و از محصولات مراقبت از پوست و مو که حاوی مواد شیمیایی هستند اجتناب کنید، برترین راه تهیه ماسک های خانگی است. مثلا آووکادو سرشار از چربی های سالم، آنتی اکسیدان و ویتامین E است که باعث می گردد برترین افزودنی برای تهیه ماسک صورت باشد. آووکادوی رسیده را با اندازهی عسل ترکیب کنید و یک ماسک عالی برای مو و پوست تهیه کنید.

مخلوط کردن اندازه تفاله قهوه یا اندازهی شکر با روغن زیتون می تواند یک اسکراب بدن عالی باشد که شما را از شر موهای زیرپوستی خلاص می نماید. کیسه های چای استفاده شده را خنک کنید و ب اسم ماسک زیر چشم بهره ببرید. پوست خیار هم برترین ماسک برای کاهش پف اطراف چشم است.

در آخر

روش های زیادی برای کاهش پسماند مواد غذایی، استفاده مجدد از مواد و بازیافت وجود دارد. روش هایی که بالاتر اسم کردیم نه تنها ضایعات مواد غذایی را کاهش می دهند بلکه در هزینه زندگی شما هم صرفه جویی می نمایند. شاید فکر کنید که این قدم های کوچک نمی تواند تأثیر عظیمی داشته باشد اما اگر همه خانواده ها به این نکات توجه نمایند، در مدت کوتاهی از ایجاد حجم زیادی از زباله پیشگیری می گردد.

حتی تغییرات کوچک در نحوه خرید، نوع مصرف و نوع پخت مواد غذایی می تواند در طولانی مدت نقش قابل توجهی در کاهش پسماند مواد غذایی داشته باشد. این روش ها سخت نیستند فقط کافی است قبل از هر کاری، به تأثیری که روی محیط زیست دارد توجه کنیم.

منبع: Healthline

راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.

تور انگلیس: تور انگلیس | تور انگلیس ارزان، تور لندن ارزان، تور انگلیس بهار 99، تور لندن تابستان 99 ارزان قیمت را از ما بخواهید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19261

به "20 روش ساده برای کاهش پسماند مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 روش ساده برای کاهش پسماند مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید