ASMR چیست؟ ، القای حس آرامش با استفاده از صدا و تصویر

به گزارش دَبی بلاگ، ASMR پدیده ای نوین است که از اصطلاحات خرده فرهنگ وب گردی متولد شده است. در این تکنیک حس شنوایی و بینایی فرد درگیر شده و حس خوشایند و آرامش بخشی به فرد القا می شود که می تواند باعث خواب آلودگی و کاهش استرس شود.

ASMR چیست؟ ، القای حس آرامش با استفاده از صدا و تصویر

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، اگر چرخی در اینستاگرام بزنید، حتما ویدئوهای خرد کردن صابون، له کردن اسلایم و اسکوئیشی (نوعی اسباب بازی برای ریلکس کردن) یا خوردن غذاهای مختلف همراه با ملچ ملوچ کردن به چشمتان می خورد. این پدیده ASMR یا آسمارا نام دارد که از طریق حس شنوایی و بینایی به طور مستقیم روی گیرنده های عصبی تأثیر می گذارد و حالتی خلسه مانند را در فرد ایجاد می کند. این حس از سر و شانه شروع شده و تا ستون فقرات ادامه پیدا می کند.

مضمون ویدئوهای ASMR شامل نجوا و زمزمه کردن، شانه کردن مو است که در قالب تقلید از اعمالی چون ماساژ دادن، مانیکور کردن، آرایش کردن، داستان گفتن یا خدمات دندان پزشکی انجام می شود. این ویدئوها، احساس آرام بخشی را در قسمت سر و بدن ایجاد می کنند که فرد را آرام می کند یا باعث خواب آلودگی وی می شود. درواقع توصیه می شود افرادی که مسائل خواب دارند از این روش برای راحت تر به خواب رفتن استفاده کنند.

ASMR چیست؟

ASMR یکی از ترندهای پرطرفدار یوتیوب است که حالا به اینستاگرام نیز راه پیدا کرده است و صفحات و اشخاصی که این ویدئوها را منتشر می کنند در این شبکه اجتماعی بسیار زیاد شده اند. تکنیک ASMR مبتنی بر ادراک شنوایی است و گوینده سعی می کند با ایجاد صداهای آرام بخش و زمزمه گونه حس شنوایی را درگیر کرده و نوعی نوازش را در ناخودآگاه تداعی کند که منجر به ایجاد آرامش و خواب آلودگی می شود. بسیاری از انسان ها حس آرام بخش را در اثر عواملی چون صداها یا تصویرهای خاص تجربه می کنند. البته برخی از افراد نیز هیچگاه این احساس را تجربه نمی کنند.

برخی از افراد با گوش دادن به صدای خرد کردن اشیا و نجوا کردن های گوینده احساس آرام بخشی پیدا می کند و برخی دیگر احساس خواب آلودگی می کنند. متخصصان بر این باورند که این پدیده با ذهن آگاهی همپوشانی دارد و به همین دلیل مطالعات مرتبط به چگونگی ایجاد احساس آرامش از طریق تکنیک ASMR روز به روز در حال افزایش است. با این حال تا به امروز مشخص نشده که چرا ویدئوهای ASMR مخاطبان زیادی را جذب کرده اند اما گمان می رود استقبال بسیار بالای کاربران فضای مجازی از این پدیده به دلیل القای حس آرامشی باشد که تماشای این ویدئوها به فرد منتقل می کند.

ASMR برای چه افرادی مناسب است؟

براساس تحقیقات، در افرادی که از تکنیک ASMR لذت می برند، ارتباط بیشتری میان نقاط مغز برقرار می شود. البته این روش پدیده جدیدی به شمار می رود و به همین دلیل تحقیقات در این خصوص کامل و جامع نیست، بنابراین محققان لذت بردن از این روش را بیشتر به جنبه های شخصیتی فرد مرتبط می دانند. در افرادی که از ASMR لذت می برند میزان ماجراجویی، استقلال، دسترسی عاطفی، خلاقیت و سازگاری با محیط بیشتر است. این افراد تمایل بیشتری به تجربه غذاهای جدید و سفر به مکان های جدید دارند.

با این حال بیشتر افراد در دوره زمانی خاصی از این تکنیک لذت می برند اما حالت روحی و خاطرات پیش زمینه ای می تواند باعث بیزاری از این نوع ویدئوها شود . برای مثال کسانی که سطح استرس متوسطی دارند از این روش لذت می برند اما زمانی که استرس از حد معینی بیشتر شود، گوش دادن به این صداها و نجواها برای فرد آزاردهنده خواهد شد. ASMR برای افرادی که از افسردگی فصلی رنج می برند، آرامبخش است اما افرادی که افسردگی مزمن دارند قادر به تحمل این صداها نیستند. همچنین افرادی که از نظر عاطفی در دسترس نیستند و اختلال وسواس شدید یا OCD دارند نیز این روش آزاردهنده است.

انواع و ژانرهای مختلف ASMR

تنوع در محرک های ASMR بسیار زیاد است که نمی توان تمامی آنها را نام برد. با این حال در ادامه چند مورد که بیشتر در فضاهای مجازی دیده شده را معرفی می کنیم. وکال هیپنوتیزم یکی از ژانرهای ASMR است که می تواند حالت داستانی یا یادگیری داشته باشد، در این روش ناخودآگاه فرد فعال می شود و معمولا برای یادگیری زبان خارجی به کار می فرایند.

آسمارا ایتینگ یا همان خوردن غذاهای مختلف با صدای ملچ ملوچ برای کاهش اشتها به کار می رود. معمولا افرادی که نمی توانند اشتهای خود را کنترل کنند یا به نوع خاصی از غذا اعتیاد دارند، می توانند با این روش اراده خود را در برابر خوردن غذای مورد نظر کنترل کنند. این نوع ویدئو باعث می شود که حس فرد، نسبت به غذا خوردن ارضا شده و کمتر غذا بخورد. از سوی دیگر تماشای این نوع ویدئو در برخی افراد باعث می شود که اشتهای فرد تقویت شده و درواقع به نوعی آب از دهانش راه بیفتد.

برای مثال شنیدن صدای خوردن غذایی مانند ماکارونی از فرد دیگری باعث می شود که کاربر نسبت به طعم آن احساس تنفر پیدا کند و تا مدت ها هوس خوردن این غذا را نکند یا تمایل زیادی به خوردن آن پیدا کند. البته این ویدئوها برای هر کسی آرامش بخش نیست و بسیاری دوست ندارند که صدای غذا خوردن دیگران را بشنوند.

ASMR اعتیادآور است؟

نتایج مطالعات حاکی از آن است که تجربه موقعیتی آرامش بخش مشابه منشأ ASMR است. به عبارت دیگر فرد در گذشته تجربه ای داشته که باعث انتقال احساس آرامش و خواب آلودگی شده، مانند زمانی که فرد دیگری موهایتان را شانه می کند یا برایتان قصه می گوید. این تجربه قدیمی باعث می شود وقتی فرد ویدئوهای ASMR را تماشا می کند همان تجریه حس آرامش به وی تلقین شود.

براساس تحقیقات ASMR باعث آرام تر شدن ضربان قلب می شود و حس آرامش را در فرد ایجاد می کند. درواقع این حس نوعی احساس سرخوشی یا نئشگی در مقدار کم است که با احساس مثبت و مور مور شدن ترکیب می شود. برخی از پزشکان بر این باورند که حس آرامش و خوشایندی که فرد بعد از دیدن ویدئوهای ASMR پیدا می کند ناشی از ترشح ترکیب شیمیایی مانند دوپامین، اندروفین و اکسی توسین در مغز است که می تواند اعتیار آور باشد. بنابراین اگر فرد مدت زمان زیادی را به تماشای ویدئوهای ASMR اختصاص دهد، به نوعی معتاد به آنها و ترشح مواد شیمیایی ناشی از تماشای آنها می شود.

4021/

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10228

به "ASMR چیست؟ ، القای حس آرامش با استفاده از صدا و تصویر" امتیاز دهید

1 کاربر به "ASMR چیست؟ ، القای حس آرامش با استفاده از صدا و تصویر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ASMR چیست؟ ، القای حس آرامش با استفاده از صدا و تصویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید