آیا روستانشینان پولدار می شوند؟

به گزارش دَبی بلاگ، مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست مدیریت هوشمند روستایی با موضوع منابع انسانی در رشت، هوشمندسازی روستاها و توسعه مدیریت همه جانبه آن را عنوان کرد.

آیا روستانشینان پولدار می شوند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم ، مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست مدیریت هوشمند روستایی با موضوع منابع انسانی در رشت گفت: روستا محیطی طبیعی است که افراد در آن با محیط پیرامون خود کنش و واکنش دارند و محیط های روستایی به دلیل کاهش جمعیت آنها آسیب پذیر شده اند.

معصومه شهبازی با بیان اینکه روستاهای ایران غیرمولد شده اند مطرح نمود: به طور مثال خانم روستایی تخم مرغ خود را از بیرون تهیه نموده و از الگوی زندگی شهری تبعیت می نماید و یکی از دلایل این قضیه بحث کیفیت بیشتر زندگی در شهرها است.

وی با اشاره به توسعه روستایی توضیح داد: توسعه روستایی به معنای مدیریت همه جانبه برای روستاها و سازماندهی و از بین بردن آسیب ها و توسعه روستاها و ارتقاء کیفیت زندگی در آن و همچنین تقویت روحیه خوداتکایی افراد ساکن در روستا است.

مدیر محیط زیست منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه تکنولوژی به معنای تغییر مدل توسعه براساس نیازهاست اعلام نمود: باید آنالیز گردد که چگونه می توانیم با توسعه همه جانبه در روستاها از تکنولوژی های روز جهان استفاده کنیم.

شهبازی مدیریت هوشمند روستایی را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: در جهان به ویژه هند و آفریقا در این عرصه کارهای زیادی شده و در کشور ما نیز ابتدا هدف بردن اینترنت و انرژی به روستاها بود اما هم اکنون خواسته های متفاوتی وجود دارد.

وی مردم هوشمند را به عنوان سرمایه هوشمند یک جامعه معرفی کرد و بیان داشت: مردم هوشمند کسانی هستند که روحیه نوآوری، کارآفرینی، بهره وری و اثربخشی، خلاقیت، انعطاف پذیری و قابلیت مشارکت در زندگی اجتماعی را دارند.

شهبازی با بیان اینکه داشتن اقتصاد هوشمند نیازمند وجود مردم هوشمند است اضافه نمود: روستای هوشمند در 3 مؤلفه آموزش، انرژی و امنیت غذایی تعریف می گردد و روستای هوشمند بایستی کشاورزی و بازار هوشمند داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه انسان هوشمند شاخص ها را مشخص می نماید توضیح داد: استفاده از دیجیتال پیش شرط دهکده هوشمند نیست بلکه استقرار راهکار های دیجیتال مدنظر است و زیرساخت های فناوری اطلاعات به عنوان محرک های توسعه هستند.

ورود کارآفرینان به روستاها و تضمین خرید به مردم محلی و آشنا کردن آنان به چگونگی بازاریابی در جهانی کنونی از مهم ترین عوامل برای هوشمندسازی روستاها و توانمند کردن روستاییان است.

طبق پژوهش ها مراحل توانمندسازی در جوامع محلی شامل آموزش و تدوین اساسنامه صندوق خرد و اعتباری روستا با مشارکت و توافق اهالی روستا، آنالیز اساسنامه و تشکیل گروه های آبادانی، نیازسنجی آموزشی و ارتقاء معیشت و تناوب بخشی به مهارت و آموزش در سطح جوامع محلی می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4193

به "آیا روستانشینان پولدار می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا روستانشینان پولدار می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید