آیا نگهداشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث سنگ مثانه گردد؟

به گزارش دَبی بلاگ، نگه داشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث رسوب املاح موجود در ادرار درون مثانه گردد. هر چه بیشتر ادارار را در مثانه نگه دارید، امکان رشد باکتری های افزایش پیدا می نماید و عفونت ادراری پدید می آید.

آیا نگهداشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث سنگ مثانه گردد؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - خیلی از آدم ها به نگه داشتن ادرار خود عادت نموده اند. اما این کار چه معایبی دارد؟ نوشیدن و خوردن مواد مایع باعث پر شدن مثانه می گردد. مثانه انسان میزان مشخصی مایع را می تواند نگه دارد و در صورت پر شدن به مغز پیغامی ارسال می گردد. اگر مثانه پر به موقع خالی نگردد محیطی مطلوب برای رشد باکتری محیا می گردد و در نتیجه عفونت مثانه به وجود می آید. در ادامه مطلب به معایب نگه داشتن ادرار می پردازیم.

سنگ مثانه و نگه داشتن ادرار چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

سنگ های مثانه، توده های فشرده ای از املاح معدنی در مثانه هستند. وقتی ادرار در مثانه برای مدت طولانی باقی می ماند، غلیظ می گردد. این عامل باعث رسوب املاح موجود در ادرار شده و در نتیجه سنگ های مثانه ایجاد خواهند شد. ادرار غلیظ شده و بدون حرکت اغلب در نتیجه تخلیه ناکامل مثانه است. گاهی اوقات سنگ های مثانه کوچک به صورت طبیعی دفع می شوند، اما برخی از آن ها را باید با یاری پزشک از بدن خارج کرد. عدم درمان سنگ های مثانه می تواند باعث ایجاد انواع عفونت گردد.

نشانه ها

برخی از افرادی که در مثانه آن ها سنگ وجود دارد، ب مشکل خاصی روبرو نمی شوند. حتی اگر سنگ های آن ها عظیم هم باشد، قضیه فرقی نخواهد نمود. اما اگر سنگ، دیواره مثانه را خراش دهد یا جهت جریان ادرار را ببندد (مسدود کند)، علائم و نشانه های این بیماری بروز خواهند کرد. این علائم عبارتند از:

  • درد در پایین شکم
  • ادرار همراه با درد
  • تکرر ادرار
  • مشکل در دفع ادرار، قطع شدن و ایجاد وقفه در جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار تیره رنگ یا ادرار با رنگ تیره غیرطبیعی

سایر عوارض نگه داشتن ادرار به مدت طولانی چیست؟

کشش مثانه

نگه داشتن ادرار به مدت طولانی و به دفعات بالا منجر به کشش مثانه می گردد که منقبض شدن و منبسط شدن مثانه را با مشکل رو به رو می نماید. وسیله ای به نام کاتتر می توانتد افرادی را که به کشش مثانه دچار شدن یاری کند.

سنگ کلیه

اگر بدن شخص مستعد برای تشکیل سنگ باشد یا در ادرارش مواد معدنی به کثرت یافت گردد با تاخیر انداختن در تخلیه ادرار یاری به تشکیل سنگ کلیه می نمایند. اسیداوریک و اگزالات کلیسم به وفور در ادرار یافت می گردد.

درد

اکثرا در اشخاصی که بیش از حد ادرار خود را نگه می دارند درد در نواحی مثانه و کلیه مشاهده می گردد. احتمال این نیز وجود دارد که تخلیه ادرار با درد انجام گردد. حتی ممکن است بعد از خارج شدن ادرار از بدن ماهبچه های درگیر منقبض بمانند و باعث گردد لگن دچار گرفتگی گردد.

عفونت معده

نگه داشتن ادرار علاوه بر درد مثانه و شکم باعث عفونت معده نیز می گردد، زیرا باکتری های موجود در ادرار از بدن دفع نشده و باعث عفونت معده خواهند شد.

تورم مثانه و خطر بروز سرطان

وقتی آب وارد بدن انسان می گردد مثانه به آرامی پر شده و اگر زیاد نگه داشته گردد، تورم مثانه به وجود می آید. اگر این وضع ادامه پیدا کند و تورم بیش از حد گردد احتمال بروز سرطان مثانه افزایش خواهد یافت.

صدمه به ماهیچه های کف لگن

اگر به صورت مکرر ادرار خود را نگه داریم، به ماهیچه کف لگن آسب وارد خواهیم کرد. یکی از این ماهیچه های آسیب پذیر، اسفنکتر ادرار است که از خروج ادرار جلوگیری می نماید. اگر این ماهیچه آسیب ببیند بی اختیاری در ادرار ایجاد می گردد. انجام ورزش هایی که مرتبط به لگن مانند کگل، باعث رشد و تقویت این ماهیچه شده و به داشتن اختیار بر ادرار یاری زیادی خواهد نمود.

پریشانی ذهنی

اگر به موقع ادرار نکنید، فشار ادرار باعث پریشانی ذهنی می گردد. اگر الکل مصرف کنید یا به مدت زمان زیاد نخوابید، پریشانی های موجود در این حالات با پریشانی ذهنی نگه داشتن ادرار برابری می نماید. این آشفتگی ذهنی در رانندگی بسیار خطرناک است.

عفونت دستگاه ادراری

نگه داشتن ادرار به مدت زیاد باعث رشد باکتری و عفونت مثانه می گردد. مطالعه علمی وجود ندارد که اثبات کند نگه داشتن ادرار باعث عفونت مثانه گردد، ولی پزشکان به نگه نداشتن ادرار در کسانی که دچار عفونت مثانه هستند توجه زیادی دارند. افرادی که کمتر از مایعات استفاده می نمایند، احتمال عفونت مثانه در آن ها بیشتر است، زیرا آب در مثانه آن ها جمع شده، در نتیجه کمتر ادرار می نمایند و باکتری های درون مثانه دفع نمی گردد که محیط را برای عفونت مطلوب می نماید.

علایم عفونت ادرار:

  • تیرگی دائمی رنگ ادرار
  • احساس دائم به پرشدن مثانه
  • درد لگن
  • خون در ادرار
  • تار شدن رنگ ادرار
  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار
  • بوی بد ادرار

نکته هایی برای نگه داشتن ادرار تا تخلیه

اگر به هنگام پر شدن مثانه و نیز داشتن به تخلیه آن دسترسی به دستشویی نداشتید بهتر است از نکات زیر بهره ببرید:

  • پا ها را به صورت ضربدری در حالی که ایستاده ایم قرار دهیم، این امر باعث می گردد که فشار روی مجاری ادرار قرار گیرد و تخلیه آن کمی به تعویق بیفتد.
  • اگر گازی در درون روده خود حبس نموده اید دفع کنید، زیرا باعث تحریک شدن مثانه می گردد.
  • هر وقت از خواب بیدار می شوید مثانه را خالی کنید، هرچند عجله داشته باشید، زیرا این امر باعث ایجاد یه چرخه منظم و درست برای ادرار کردن می گردد.
  • تا لحظه ای که دیگر توانی برای نگه داشتن ادرار ندارید، آن را نگه ندارید و قبل از رسیدن به این مرحله مثانه را خالی کنید.
منبع: setare.com
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15721

به "آیا نگهداشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث سنگ مثانه گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نگهداشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث سنگ مثانه گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید