اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر؛ آخرین رمان محمود دولت آبادی

به گزارش دَبی بلاگ، هم زمان با زادروز 80 سالگی محمود دولت آبادی بود که خبر انتشار کتاب جدیدش با عنوان اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر منتشر شد. این رمان 131 صفحه ای توسط نشر چشمه منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. قهرمان اصلی کتاب یک پدر است که به عقیده بسیاری در واقع دولت آبادی در این اثر به نوعی درباره خودش حرف زده و شاید بتوان گفت خواننده به تعبیری با یک اتوبیوگرافی روبه رو است.

اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر؛ آخرین رمان محمود دولت آبادی

نثر اثر همچون دیگر آثار دولت آبادی، نثری غنی است و خواننده ابدا با یک متن روان و به اصطلاح آسان روبرو نخواهد شد. دولت آبادی به تازگی در مصاحبه ای درباره این اثر و نثر آن صحبت کرده و گفته است که: این من نیستم که نثر کارهایم را انتخاب می کنم. بلکه هر اثری، نثر خودش را همراهش می آورد. او در ادامه تأکید کرده که بسیار از نوشتن می ترسد. چرا که داستان ها و شخصیت های آثارش به ذهن و مغزش هجوم می آورند و او را مجبور به نوشتن می کنند.

محمود دولت آبادی، متولد 10 مرداد 1319 در سبزوار است. رمان ده جلدی کلیدر مشهورترین کار او محسوب می گردد. برخی از کارهای دولت آبادی به زبان های مختلف ترجمه و منتشر شده است. داستان بیشترِ نوشته های دولت آبادی در روستاهای خراسان شکل می گیرد و از رنج و مشقت روستاییان شرق ایران روایت می کند.

محمود دولت آبادی چندین نمایش نامه و فیلم نامه هم به نگارش درآورده است و همچنین سابقه بازیگری برای کارگردانان معتبری چون عباس جوانمرد، بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی در تیاتر و سینما را دارد. دولت آبادی در سال 2013 برگزیده جایزه ادبی یان میخالسکی سوییس شد و در سال 2014 جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه توسط سفیر دولت فرانسه در تهران به محمود دولت آبادی اهدا شده است. کلیدر، جای خالی سلوچ، سلوک، بنی آدم، میم و آن دیگران، قطره محال اندیش، این گفت و سخن ها، روزگار سپری شده مردم سالخورده، سر زلف عروسان سخن، طریق بسمل شدن و عبور از خود برخی از دیگر کتاب های محمود دولت آبادی هستند.

زوال کلنل، عنوان رمانی از دولت آبادی است که در سال های ابتدایی دهه 1980 میلادی به فارسی نوشته شد و اولین بار در سال 2009 توسط ناشری سوییسی به زبان آلمانی منتشر شد. این کتاب تا به امروز در ایران مجوز چاپ و انتشار نگرفته است.

  • به دنیای کتاب های محمود دولت آبادی سفر کنید

اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر

کتاب اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر مرداد ماه امسال، توسط نشر چشمه منتشر شد. دولت آبادی درباره نوشتن این کتاب می گوید: زمانی که این کتاب را می نوشتم می دانستم که جوابی برای سؤال هایش ندارم، من در آن لحظه فقط می دانستم که باید این ها را بنویسم و نوشتم!

موضوع کلی کتاب درباره رابطه های انسانی و گمشده های درونی در این زندگی کوتاه و کوچک است. دولت آبادی از فلسفه این دنیا سخن گفته است که چه زود می فهمی که دیر شده و رفته ها رفته اند و مانده ها، مانده و اینکه چه می خواهی بکنی با یاد رفته ها و عشق مانده ها! مثلا در جایی از کتاب در این خصوص می گوید: بعد از او شاید بعد از دست رفتن او، به صرافت افتاده ای کسی را به جایش پیدا کنی؛ همین نیست؟ شاید! اما هیچ کس جای دیگری را نمی تواند بگیرد.

اما اگر بخواهیم درباره قصه کتاب بگوییم، داستان درباره مردی به نام کریم مروا یا کریما می باشد که دچار سرگردانی بوده و به دنبال آدم هایی می گردد که فکر می کند قبلا آن ها را می شناخته است. این سرگردانی و شبگردی ها آخر او را به خانه پیرمردی به نام ملک پروان می رساند. ملک پروان دو پسر دارد که یکی از آن ها گم شده و خبری از او نیست و پسر دیگر در واقع فرزند خوانده اوست که کریما با این پسر آشنا می گردد.

کریما، ملک پروان و مردی، شخصیت های جدید کتاب اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر هستند. که همگی آن ها به دنبال گمشده ای هستند و روزگار سرگشته و حیرانی را می گذرانند.

در پشت جلد کتاب اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر می خوانیم:

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 12595

به "اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر؛ آخرین رمان محمود دولت آبادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر؛ آخرین رمان محمود دولت آبادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید