اعلام وجود جوانان با ارکستر ایرانی در سالن بسطامی کرمان

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران/کرمان کنسرت نغمه عشاق هفته گذشته توسط گروه جانان در سالن ایرج بسطامی شهر کرمان برگزار شد کنسرتی با ژانر آیینی و حماسی که نوازندگان آن بیشتر از جوانان موسیقی کرمان بودند که با استقبال مخاطبین نیز همراه بود.

اعلام وجود جوانان با ارکستر ایرانی در سالن بسطامی کرمان

این کنسرت که به گفته سرپرست آن اولین کنسرت از ارکستر سازهای ایرانی گروه جانان است با این اجرا به جامعه موسیقی کرمان اعلام موجودیت می کند و می خواهد با این جوانان ارکستری قوی و خوب تشکیل دهد. برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این گروه به سراغ سهیل حسنی سعدی ، سرپرست گروه و مجتبی خوشرو ، آهنگساز گروه و علی یار محمدی، خواننده گروه رفتیم و با آن ها گفت وگو کردیم که گزارش آن را می خوانید.

نمی خواهند پیشرفت نسل جوان موسیقی را ببینند

سهیل حسنی سعدی سرپرست گروه جانان درباره شکل گیری گروه می گوید: گروه جانان از ابتدا تحت عنوان گروه دف نوازان جانان شروع به فعالیت کرد و بعد از اجراهایی که با گروه های مختلف داشتم تصمیم گرفتم که یک گروه در شهر کرمان ایجاد و در آن بیشتر از پتانسیل خود شهر کرمان استفاده کنم و اگر قرار است گروه هایی غیر بومی هم در شهر کرمان اجرا کنند با همکاری مشترک بین دو گروه باشد. مثل کنسرت دستان مستان که انجام شد.

او ادامه می دهد: گروه موسیقی جانان چند گروه در زیر مجموعه خود دارد که هم اکنون بصورت فعال گروه سازهای ایرانی و دف نوازان در حال فعالیت هستند. در ابتدای تشکیل گروه جانان، گروه دف نوازان اولین گروهی بود که شروع به فعالیت کرد. گروه سازهای ایرانی از سال گذشته با همکاری دوست عزیزم مجتبی خوشرو کارشناس آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران شروع به فعالیت کرد و بعد از پایه گذاری گروه سازهای ایرانی تصمیم به کنسرت گرفتیم تا دومین گروه از مجموعه جانان رو معرفی کنیم.

حسنی سعدی هدف گروه جانان را این گونه بیان می کند: هدف اصلی از تشکیل جانان استفاده از پتانسیل موسیقیایی است که در شهر کرمان وجود دارد و با اجرای این برنامه که بیشتر نوازندگان متولد دهه 70 بودند خودش تاییدی بر پتانسیل موجود در کرمان است.

این نوازنده دف می افزاید: نمی دانم چرا عده ای متاسفانه سعی در نفی این مسئله دارند و نمی خواهند موفقیت و پیشرفت نسل جوان موسیقی رو بیینند، این که نسل جوان هم بتواند خوب کار کند نشان دهنده پتانسیل موجود در شهر کرمان است که با اجرای این کنسرت تاکیدی بر این امر مهم داشتیم.

او از دلیل انتخاب نسل جوان هم می گوید: اصلی ترین دلیل این انتخاب انگیزه و مسئولیت پذیری است که بنظرم در نسل جوان موسیقی بیشتر وجود دارد. من به قطعیت می توانم بگویم با بچه هایی کار می کنم که همیشه در حال یاد گیری هستند، در گروه همدل اند و با جدیت کامل کار را دنبال می کنند. خیلی ساده تر بگویم ادعایی ندارند و درگیر خود بزرگ بینی نیستند. برای این اجرای اخیر 19 نوازنده بودیم؛ که 15 نوازنده متولدین دهه هفتاد بودند و 2 نفر متولدین دهه هشتاد،2 نفر هم متولدین دهه شصت؛ من به این مسئله افتخار می کنم که گروه جانان را جوانان شهر کرمان تشکیل دادند و مشغول فعالیت هستند.

سهیل حسنی سعدی سرپرست گروه جانان درباره کنسرت نغمه عشاق نیز می گوید: این کنسرتی در ژانر موسیقی آیینی و مذهبی بود. دلیل انتخاب این موسیقی این بود که در این حیطه شاید نسبت به بقیه حیطه ها مخصوصا در شهر کرمان کمتر کار شده است و ما همیشه سعی کرده در مسیرهایی حرکت کنیم که کمتر کسی کار کرده و بتوانیم در حد توان در موسیقی ایرانی کارهای فاخری انجام بدهیم.

او می افزاید: در آخر می خواهم از طرف خودم و گروه جانان از مجموعه شهرداری کرمان مخصوصا شهردار کرمان و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کمال تشکر را داشته باشم که در برگزاری این برنامه مارا حمایت کردند و حامی جوانان موسیقی کرمان هستند. همچنین از استاد آریا انوش ماهری که همیشه پشتیبان گروه هستند و ما را راهنمایی می کنند تشکر می کنم.

باید تربیت گروه نوازی را در کرمان بالا ببریم

مجتبی خوشرو آهنگساز گروه جانان است که کارشناس آهنگسازی از دانشگاه تهران است نیز درباره راه اندازی ارکستر سازهای ایرانی توسط گروه جانان به خبرنگاران می گوید: زمانی که در دانشکده هنر در دانشگاه تهران درس می خواندم بچه ها دور هم جمع می شدند و یک سری آهنگ ها از آهنگسازان مختلف و بعضا از کارهایی که توسط خودشان آهنگسازی شده را اجرا می کردند و حتی واحدی که بچه های موسیقی ایرانی می گذراندند واحد ارکستر بود. برای همین من دیدم کرمان یکی از شهرهایی است که اصلا ارکستر ایرانی در آن فعالیت نمی کند و شکل نگرفته و اگرکسانی هم کار کردند ارکسترشان ملی نبوده؛ یعنی ایرانی نبوده و بعضا سازهای غربی در آن بوده است.

خوشرو می افزاید: ما برای بالا بردن سطح موسیقی شهرمان هم برای این که ارکستر ایرانی در شهرمان داشته باشیم ارکستر را راه اندازی کردیم تا هم از آهنگ های آهنگسازان مطرح و هم از آهنگسازانی که نامشان کمتر شنیده شده استفاده کنیم .

او درباره مسائل آهنگسازی در کرمان هم می گوید: همه آهنگسازی، صرفا بحث درس دادن نیست، در کلاس های درس فقط تکنیک آهنگسازی را یاد می دهند و بقیه آن ذوق هنری خود آهنگساز است. ولی مشکل این است کسانی هستند که ذوق هنری دارند ولی باید کسی به آنها تکنیک یاد بدهد. در کرمان این بخش بعضا پایین است؛ برای همین ما تصمیم داریم از کارهای بچه های دیگر شهرها هم استفاده کنیم تا کم کم آهنگسازی کرمان رشد کند و بتوانیم از کرمانی ها هم استفاده کنیم.

او مهمترین دغدغه اش را برای ادامه راه ارکستر در کرمان را این گونه بیان می کند: ما اول باید بتوانیم تربیت گروه نوازی را در کرمان بالا ببریم. نه تنها در کرمان بلکه در ایران این اتفاق باید بیفتد. در حالی که چند سالی است که موسیقی ما به عنوان ارکسترال معرفی می شود اما این گونه شکل نگرفته است. دغدغه ما این است بچه ها بتوانند در قالب یک ارکستر ساز بزنند؛ سامان دهی سازها و بالانس کردن صداها را بدانند.

خوشرو دغدغه دیگرشان را محل تمرین ارکستر می داند و می گوید: ما نزدیک 30 نوازنده هستیم و این تعداد هم برای تمرین و هم اجرا مشکل داریم و دیگر این که نحوه صدابرداری ساز در ارکستر سخت است.

بین هنرجو بودن و هنر آموز بودن باید فاصله باشد

علی یار محمدی خواننده گروه جانان که سابقه 10 سال خواندن آواز ر دارد، درباره حضورش در گروه می گوید: من چند سال پیش که با سهیل حسنی آشنا شدم در کرمانی که معمولا گروه ها کم کار هستند آنها را فعال دیدم و چون تازه کار بودم و دوست داشتم یک گروه خوب و فعال داشته باشم، با گروه جانان کار کردم و در اجراهای کوچک و بزرگ با آنها هستم.

او می افزاید: ما چون در کرمان ارکستر ایرانی نداریم تشکیل این ارکستر که توسط گروه جانان و شخص سهیل حسنی سعدی اجرا شده می تواند تمام گروه های موسیقی کرمان یا معلم های خوب کرمانی را که همه یک تیم هستند کنار هم جمع کند و موسیقی کرمان در این گروه یکپارچه شود و الان هم بچه هایی که انتخاب شدند همه از تیم های مختلف موسیقی کرمان هستند.

این خواننده موسیقی سنتی مهمترین دغدغه اش را این گونه بیان می کند: دغدغه من همیشه این بوده که خواننده ها و نوازنده باید از کرمان بروند تا دیده شوند و من هم همیشه در این فکر بودم که بروم شاید جایگاه خوبی پیدا کنم ولی با این گروه، این پتانسیل در کرمان وجود دارد که بچه ها دور هم جمع شوند و کارهایی بزرگتر از تهران انجام دهند. از برنامه های ما برای این گروه این است که حتما اجراهایی در شهرهای دیگر هم داشته باشیم و این کمک می کند بچه ها دیده شوند .

او به آموزش موسیقی در کرمان انتقادهایی هم دارد که می گوید: نوازنده یا خواننده وقتی از دوران هنرجویی بیرون می آید هنر آموز می شود و شاگرد می گیرد در حالی که هیچ اجرایی ندارد. من فکر می کنم بین هنرجو بودن و هنر آموز بودن فاصله ای باید باشد. نوازنده یا خواننده باید اول دیده شوند بعد به آموزش بپردازند؛ در کرمان متاسفانه این گونه نیست؛ من خودم از این که در آموزشگاه تدریس کنم فعلا فراری ام؛ می خواهم کار کنم تا دیده شوم و من را به عنوان خواننده بشناسند بعد این کار را انجام دهم.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3841

به "اعلام وجود جوانان با ارکستر ایرانی در سالن بسطامی کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام وجود جوانان با ارکستر ایرانی در سالن بسطامی کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید