من نسل چهارم گرافیک هستم ، مسعود نجابتی بر تمام زوایای طراحی ایرانی مسلط است
به گزارش دَبی بلاگ، کوروش پارسانژاد معتقد است یک طراح گرافیک باید اثری خلق کند که به واسطه آن بتواند با مخاطبش وارد گفت وگوی تصویری گردد. وی که از دوستان مسعود نجابتی است به مناسبت بزرگداشت او از دوران دوستی و ویژگیهای این طراح و خوشنویس معاصر می گوید.
از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کوروش پارسانژاد متولد سال 1346 در تهران است. فعالیت حرفه ای اش را از سال 1367 آغاز کرد؛ فارغ التحصیل گرافیک از دانشگاه هنر و دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است و عضویت در انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران نیز در سابقه فعالیتش دیده می گردد. شرکت در بسیاری از مسابقات بین المللی، داخلی و اخذ جوایز ارزنده ازجمله فعالیت های این هنرمند است. به بهانه پنجمین برنامه اوج هنر، با او در خصوص آثار و محتوای گرافیک بروز و همچنین آشنایی و رفاقتش با استاد مسعود نجابتی گفت وگو نموده ایم.
خبرنگاران : چند سال است در عرصه طراحی گرافیک فعالیت می کنید؟
از سال 1367 وارد این حیطه شدم.
خبرنگاران : اولین طرح جلدی که کارکردید چه بود؟
طراحی روی جلد نشریه رشد تکنولوژی آموزشی اولین طرح جلدی بود که در سال 68 طراحی کردم.
خبرنگاران : آیا هنوز هم از اولین آثارتان چیزی به یادگار دارید؟
با توجه به اینکه آن موقع بیشتر کارها به صورت دستی انجام می گرفت، اکنون آن آثار را در دسترس ندارم و متأسفانه خیلی از آن ها را از دست دادم ولی از آن موقعی که کارها دیجیتال شد، مثل سایر طراحان گرافیک فایل طرح هایم را نگه داری می کنم.
خبرنگاران : به نظر شما طراح های گذشته که با ابزارهایی غیر از ابزارهای امروزی طراحی می کردند، چطور خودشان را با ابزارهای حرفه ای امروزی وفق دادند ؟
چون نسل من پس از چند سال کار با دست به سرعت با کامپیوتر آشنا شد بهتر است این سؤال را نسل قبل از ما پاسخ بدهند که سال های زیادی کارشان را به صورت دستی و با ابزارهای مختلف، با یاری لابراتوار عکاسی، چسب و قیچی و دستگاه فتوکپی و مجموعاً با دست انجام می شد و طبیعتاً از سال هایی که کامپیوتر وارد شد، کم کم این احتیاج احساس شده که به سمت استفاده از کامپیوتر بروند.
به صورت کلی اگر قائل به نسل بندی باشیم، بنده جزو نسل چهار گرافیک قرار می گیرم و تصور می کنم باوجود ابر ابزار کامپیوتر طراحان گرافیک با سرعت بالاتر ، بسیار حرفه ای تر و تمیزتر به نتیجه میرسند.
خبرنگاران : طراحی جلد یک کتاب چقدر میتواند در شاخص کردن این اثر تأثیر داشته باشد؟
مخاطب در مواجهه با کتاب اول میبیند و بعد میخواند ، مکانیزم مغز بشر این گونه است. درنتیجه طراحی مناسب جلد یک کتاب، میتواند درکشش مخاطب به سمت کتاب و ورق زدن و ارتباط گرفتنش با محتوای کتاب مؤثر باشد.
خبرنگاران: از آشنایی تان با استاد مسعود نجابتی برایمان بگویید.
رفاقت ما نخستین بار بعد از آشنایی با آثار همدیگر رخ داد. در آن موقع من کارهای مسعود را بسیار دوست داشتم و آن ها را مفصل می دیدم و تحسین میکردم. جالب است بدانید گپ زنی های ما در اولین برخورد به قدری صمیمی بود که گویا ما چندین سال است همدیگر را میشناسیم و به سرعت بین ما یک رفاقت خوبی شکل گرفت و اکنون سالهاست توفیق این را دارم که در کنار مسعود نجابتی باشم و خوشحالم که چنین رفیقی دارم و بسیار برای خودش و کارش احترام قائل هستم. ضمن اینکه ما علاوه بر اینکه هم نسل هستیم هر دو متولد سال 1346 هم هستیم.
خبرنگاران : به نظر شما چه چیزی استاد نجابتی را متمایز نموده است؟
علاوه بر اینکه مسعود نجابتی به نوشتار و تایپ اهمیت ویژه ای میدهد و این مشخصه نسلی است که نجابتی در آن قرار می گیرد، میتوان گفت ایشان چند خصیصه دارند که کارهایشان از بقیه طراحان گرافیک منفک میگردد. یکی از آن ها بهره گیری از خوشنویسی است. مسعود نجابتی خوشنویس است و بسیار خوش مینویسد و جزو معدود طراحان گرافیکی است که بسیار آگاهانه از خط در آثارش بهره میگیرد. علاوه بر این به واقع میتوان گفت مسعود نجابتی بر تمام زوایای دیزاین ایرانی مسلط است و همیشه در حال حرکت در جهت رو به رشد و به سمت تعالی است.
خبرنگاران : به نظر شما چگونه میگردد به وسیله طراحی و گرافیک با مخاطب ارتباط برقرار کرد؟
ارتباط با مخاطب جزو ذات طراحی گرافیک است و بسته به موضوعی که یک طراح سفارش می گیرد و تعداد و نوع مخاطبش. بر اساس این ها باید کاری ارائه دهد که با مخاطب گفت وگو کند. ضمن این که باید با این گفت وگوی دست مخاطب را بگیرد و او را نسبت به مقوله تصویر باسوادتر کند.
خاطرم هست زمانی که آرماندو میلانی طراح ایتالیایی به ایران آمده بود و جلسه ای با او داشتیم، آنجا برای آغاز جلسه پرزنته یک کلمه ای به ایتالیایی نوشت و به حضار گفته شد که اینجا من به ایتالیایی و زبان مادری خودم نوشتم سیب. این را در جهان 40 میلیون ایتالیایی و چند میلیون دیگری که در جهان ایتالیایی بلدند میدانند که چه نوشتم بعد تصویر بعدی نوشته بود اپل و گفت این به انگلیسی نوشته شده احتمالا خیلی از شما می دانید که من چه نوشتم به دلیل اینکه انگلیسی زبان بین المللی است و خیلی از مردم جهان بالاخره کم وبیش با این زبان آشنا هستند درنتیجه خیلی بیشتر از 40 میلیون در جهان الآن اگر اینجا بودند می فهمیدند که من چه نوشتم. سپس تصویر ساده شده ای از یک سیب را نشان داد یک تصویر آیکونیک از سیب و گفت این را هرکسی که در جهان سیب خورده باشد و سیب دیده باشد تا این را ببیند می فهمد که من منظورم سیب است فقط یکجاهایی که طرف در عمرش سیب ندیده باشد مثل اسکیموها ممکن است ندانند منظور من چیست. در حقیقت داشت ارتباط با مخاطب را با توجه به نوع مخاطب عنوان می کرد. یک طراح گرافیک هم بسته به این که قرار است برای 30، یا 40 میلیون ایتالیایی کار کند یا برای قشر کوچک یا برای همه جهان و یا حتی برای یک قشر ده بیست نفره باید اثری خلق کند که به واسطه آن بتواند با مخاطبش وارد گفت وگوی تصویری گردد و ارتباط بگیرد.
خبرنگاران : نکته آخر؟
دوست داشتم این گفت وگو بیشتر پیرامون مسعود نجابتی عزیز باشد که فکر می کنم نکات کلی را در رابطه با ایشان گفتم. نکته دیگر این است که علی رغم این که اعتقاددارم هر کار و اثری که از یک نفر ساطع و منتشر می گردد، حتماً بخشی از خصوصیات درونی آن هنرمند نیز در آن وجود دارد اما در کنار این باید تأکید کنم که علاوه بر حرفه ای بودن کار ایشان، به جهت شخصیت خودش نیز آدم درجه یکی است و من فکر می کنم که با دیدن کارهایش این حس در ذهن متبادر می گردد که خالق این آثار هم باید آدم مطلوبی باشد که الحمدالله همین طور هست.
منبع: تسنیمbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا