المپیاد جهانی رنکینگ کشورها را قبول ندارد

بعضی از اعضای تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک ایران می گویند دلیل افت رتبه ایران نسبت به سال گذشته، متفاوت بودن سوالات سال جاری نسبت به دوره های قبلی، شرایط بد برگزاری آزمون در مجارستان و عملکرد باشگاه دانش پژوهان جوان بوده است.

المپیاد جهانی رنکینگ کشورها را قبول ندارد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، برخی از اعضای تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک ایران می گویند دلیل افت رتبه ایران نسبت به سال گذشته، متفاوت بودن سوالات امسال نسبت به دوره های قبلی، شرایط بد برگزاری آزمون در مجارستان و عملکرد باشگاه دانش پژوهان جوان بوده است. این در حالی است که مسئول کمیته نجوم و اخترفیزیک باشگاه دانش پژوهان جوان می گوید: هیچ قانونی وجود ندارد که تعیین کند کشورها چه طور طبقه بندی شوند. می توان فرمولی برای طبقه بندی کشورها ساخت که ایران به جای رتبه یازده رتبه دیگری را کسب کند.

سیزدهمین المپیاد نجوم و اخترفیزیک از تاریخ 11 تا 19 مرداد ماه امسال در شهر Keszthely مجارستان برگزار گردید. ایران مثل سال گذشته دو تیم الف و ب به این مسابقات اعزام کرد که در نهایت هفت مدال نقره و سه برنز برای کشور به ارمغان آوردند. نتیجه ای که یکی از اعضای تیم می گوید بدترین نتیجه ایران در تاریخ المپیاد نجوم بوده است.

این دانش پژوه می گوید: در طول 12 سال گذشته، ایران در المپیاد دنیای نجوم جزو سه کشور برتر بوده و همواره در نتایج آن مدال طلا وجود داشته، اما امسال اولین سالی بود که هیچ طلایی نداشت و رتبه یازدهم را به دست آورد.

از تغییر رییس کمیته نجوم و اخترفیزیک تا برگزاری کلاس ها با یک ماه تاخیر

وی یکی از مسائل تیم المپیاد نجوم را تغییر مسئول کمیته می داند و می گوید: امسال یکی از مسائل این بود که رییس کمیته را تغییر دادند. تغییر رییس کمیته باعث شد که مسائلی به وجود بیاید. مثلا ما چهار پنج ماه کلاس نداشتیم و بعد که کلاس ها، شروع شد، استادان خیلی با رییس کمیته جدید آشنایی نداشتند. ما حدود دو ماه کلاس داشتیم و بعد مسائلی برای ثبت نام پیش آمد، مثلا حضور تیم ب در المپیاد دنیای، نزدیک به یک هفته قبل از شروع المپیاد قطعی شد.

این دانش پژوه درباره تغییر رییس کمیته نجوم و اخترفیزیک می گوید: باشگاه تصمیم گرفت بعد از المپیاد سال گذشته، چندین رییس کمیته را تغییر دهد و ما هم نمی دانیم چرا.

این عضو تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک با اشاره به پرواز 18 ساعته ای که دو روز قبل از برگزاری آزمون دنیای داشتند، می گوید: از تهران تا مجارستان حدود 6 ساعت راه است؛ اما چون پرواز مستقیمی از تهران وجود ندارد، باید ابتدا به کشور دیگری برویم. باشگاه برای این که بلیت پرواز ارزان قیمت تری بخرد راستا طولانی تری را انتخاب کرد و ما 18 ساعت در راه بودیم. یعنی 8 ساعت در فرودگاه قطر ماندیم؛ البته در قطر هم پرواز بهتری وجود داشت که مجبور نباشیم هشت ساعت در فرودگاه بمانیم.

یکی دیگر از اعضای تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک با بیان این که آزمون دنیای امسال نسبت به سال قبل خیلی متفاوت بود، گفت: فکر می کردم نتیجه متفاوت باشد، ولی نه تا این میزان! به نظرم باید سر جلسه بیشتر حواسمان را جمع می کردیم، چون از آمادگی خوبی برخوردار بودیم.

وی ادامه می دهد: یک هفته قبل از المپیاد دنیای می خواستیم به رصد برویم، ولی کنسل شد. شاید اگر رصد آخر را می رفتیم، نتیجه تاحدودی بهتر می شد. آزمون رصد در شرایطی برگزار گردید که رطوبت هوا خیلی زیاد بود و تلسکوپ ها بخار نموده بود و برگه ها مرطوب شده بودند. یک نفر از اعضای تیم در آزمون رصد نفر اول کل شد.

این دارنده مدال طلای کشوری درباره برگزاری کلاس های آماده سازی المپیاد نجوم می گوید: زمانی که کلاس ها برگزار می شد، منظم برگزار می شد؛ اما کلاس های ما از دی ماه شروع شد، در حالی که کلاس های بچه های المپیاد فیزیک یک ماه قبل تر شروع شده بود.

آزمون غیراستاندارد بود، مسئولان همراه تیم، کم کاری نکردند

یکی دیگر از دانش آموزان المپیادی می گوید: به علت مسائلی که باشگاه دانش پژوهان جوان دارد، کلاس هایی که امسال برای ما برگزار گردید کلاس های خیلی خوبی نبود. مثلا برخی کلاس های دوره تیم (دوره ای که پس از آن تیم الف و ب مسابقات تعیین می گردد) کاملا بی ربط به مباحثی بود که در المپیاد دنیای قرار بود از آن ها سوال بیاید. آزمون هایی که از ما می گرفتند کاملا بی ربط بود و سنجش آن آزمون ها هم متفاوت با آزمون دنیای بود، ولی با همه این تفاسیر من و دوستانم آمادگی خیلی خوبی برای آزمون دنیای داشتیم. مشکل دیگری هم که وجود داشت، این بود که ما در مجارستان مشکل غذایی داشتیم و من به شخصه مریض شدم؛ علاوه بر آن، از آن جایی که مجارستان کشوری است که پایه قوی ای در المپیاد نجوم ندارد، آزمون آن خیلی غیراستاندارد برگزار گردید.

این دانش پژوه با تاکید بر این که مسئولانی که همراه ما آمده بودند، اصلا کم کاری نکردند، گفت: ما اصلا مشکل ترجمه و یا کم کاری مسئولانی که با ما آمده بودند را نداشتیم. ترجمه سوالات بر عهده اعضای کمیته نجوم و اخترفیزیک است و فکر کنم اولین سالی بود که ترجمه سوالات هیچ اشکالی نداشت. هر سال ایرادات ریزی در ترجمه وجود داشت که باعث می شد برخی از بچه ها در حل سوالات دچار مشکل شوند، اما امسال هیچ ایرادی وجود نداشت؛ یعنی آقای میرترابی همه کوشش خود را کردند. در المپیاد دنیای، سه آزمون تئوری، تحلیل داده و رصد برگزار می گردد. آزمون تئوری خوب بود، ولی آزمون تحلیل داده و رصد، فوق العاده نامرتبط بود. در کل این چند سال چنین آزمون تحلیل داده ای نداشتیم. شرایط برگزاری آزمون رصد هم خوب نبود. من در آزمون رصد آن قدر تلسکوپم بخار نموده بود که نمی توانستم چیزی را ببینم.

وی درباره شرایط برگزاری آزمون رصد گفت: خانمی که از مجارستان پیش بچه ها ایستاده بود، انگلیسی نمی فهمید که من به او بگویم تلسکوپ را تمیز کند. کشورهای دیگر هم این مشکل را داشتند، ولی به آن ها ضرری نرسید، چون خیلی هم آماده نبودند. فکر می کنم تعدادی از کشورها تا حدودی می دانستند که شرایط محیطی در مجارستان چگونه است و به همین دلیل هم پیش از المپیاد دنیای یک اردوی مشترک با مجارستان برگزار کردند. البته عمده ترین مشکل ما، استاندارد نبودن سوالات مجارستان بود.

این عضو تیم ملی المپیاد نجوم با اشاره به تغییر رییس کمیته نجوم، گفت: امسال رییس کمیته نجوم تغییر کرد و همان موقع بسیاری از افرادی که در المپیاد نجوم صاحب نام هستند، پشت میرترابی، رییس کمیته نجوم و اختر فیزیک باشگاه دانش پژوهان جوان را خالی کردند. خود رییس کمیته هم بعد از مدتی دوری به فضای المپیاد نجوم برگشتند و شاید خیلی در جریان کار نبودند. بعد از مدتی ما دیدیم که میرترابی خیلی کوشش می نمایند تا اردوها را سامان دهند، اما شرایط این اجازه را نمی داد و باشگاه هم از وی خیلی حمایت نمی کرد.

دانش آموزان برای المپیاد دنیای انگیزه ندارند

این دارنده مدال طلای کشوری المپیاد نجوم درباره بی انگیزگی دانش آموزان نسبت به المپیاد دنیای می گوید: به طور کلی سطح المپیاد دنیای خیلی پایین تر از المپیاد کشوری است. سطح سوالات المپیاد دنیای بین سوالات مرحله یک و مرحله دو کشوری است. بچه ها در ایران، برخلاف دانش آموزان بقیه کشورها، خیلی بیشتر از این حد برای المپیاد دنیای درس می خوانند. یکی از بچه های خارجی می گفت یک سال است که به یاری اینترنت برای المپیاد درس می خواند، در حالی که ما در ایران کلاس های فشرده داریم و رقابت سنگینی برای مدال های کشوری در جریان است. بچه ها با سطح خوبی از آمادگی مدال های طلای کشوری خود را می گیرند؛ اما در این یک سالی که به المپیاد دنیای منتهی می گردد، باشگاه حمایت چندانی از بچه ها نمی نماید. کلاس های خوبی برگزار نمی گردد و بچه ها بی انگیزه می شوند. بچه ها برای طلای کشوری خیلی انگیزه دارند؛ چرا که آن ها را از کنکور معاف می نماید، اما المپیاد دنیای هیچ تاثیری در هیچ کجای زندگی ندارد. ما از معلم های مدال دار سال های قبل می پرسیدیم که این مدال های دنیای در اپلای تاثیرگذار است یا خیر و آن ها می گفتند که نه، اصلا تاثیری ندارد. بچه ها نسبت به المپیاد دنیای بی انگیزه اند.

این فرد با تاکید دوباره بر تغییر کردن سبک سوالات نسبت به دوزاده دوره پیشین المپیاد نجوم، گفت: کلا در سال های قبل چنین آزمون تحلیل داده ای وجود نداشت و سوالات تئوری هم بسیار حفظی بود. مجارستانی ها 88 تلسکوپ خریده بودند، ولی افرادی که کار با تلسکوپ را بدانند، نداشتند. علاوه بر آن، کشوری که ما در آن آزمون دادیم، در نیکره شاقتصادی قرار داشت و بنا بر تجربه سال های گذشته غیرمنطقی بود که در بخشی از سوالات رصد، از آسمان نیمکره جنوبی به ما سوال بدهند؛ اما امسال از سه تا سوال آسمان نما یک سوال از آسمان نیمکره جنوبی آمد که ما برای آن آمادگی نداشتیم.

یکی دیگر از اعضای تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک ایران می گوید کلاس هایشان نامنظم برگزار گردیده و چون مسئول کمیته نجوم تغییر پیدا نموده بود، کلاس ها با یک ماه تاخیر شروع شده است. این دانش پژوه می گوید: به ما گفتند آذرماه، کلاس های دوره تیم شروع می گردد و بعد همان موقع گفتند که مسئول کمیته تغییر پیدا نموده است. آقای خاکیان تا آذر ماه هم مسئول کمیته بودند، البته قرار بود این تغییر زودتر اتفاق بیفتد؛ ولی چون می خواستند دوره های دنیای قبلی تمام گردد، آذر ماه از این سمت کنار رفتند.

از وی درباره دلیل تفاوت نتیجه امسال تیم ملی المپیاد نجوم نسبت به سال های قبل می پرسم و او پاسخ می دهد: به نظر من، حدود 30 الی 40 درصد این تفاوت نتیجه به بچه ها ربط داشت، ولی برخی برنامه ها قرار بود انجام گردد که نشد. مثلا ما در دوره تابستانه سه اردوی آموزشی رصد رفتیم، ولی در کل یک سال منتهی به آزمون دنیای فقط دو رصد رفتیم.

این عضو تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک با بیان این که یک سری ناسازگاری هایی بعد از تغییر کمیته ایجاد شد که بچه ها را در خود درگیر کرد، گفت: علاوه بر آن، سطح سوالات دنیای امسال مقداری متفاوت بود. مسائل دیگری هم وجود داشت؛ مثلا استادان به ما گفته بودند آسمان نیمکره شاقتصادی را بلد باشید، چون کشورهایی که در محدوده نیمکره شاقتصادی قرار دارند، معمولا از نیمکره جنوبی سوال نمی دهند؛ اما این طور نشد و مجارستان با وجود این که در نیمکره شاقتصادی است، از آسمان نیم کره جنوبی سوال داد.

این دانش پژوه، کیفیت برگزاری آزمون رصد در مجارستان را بد توصیف کرد و اضافه نمود: قرار بود دوره آمادگی برای آزمون دنیای از بهمن ماه شروع گردد و به صورت موازی با دوره تیم پیش برود؛ ولی این اتفاق نیفتاد و گفتند که اول باید تیم الف و ب تعیین گردد و بعد برای دنیای کار کنیم. عملا شروع این دوره به اردیبهشت موکول شد.

خوابگاه دانش پژوهان جوان اینترنت ندارد

این دانش پژوه درباره تجربه خود از اقامت در خوابگاه می گوید: اینترنت در خوابگاه باشگاه وجود ندارد و می گفتند اگر اینترنت وصل کنیم، ممکن است از سوی بچه ها مسئله ای ایجاد گردد، مثلا بچه ها کاری نمایند که صلاح نباشد یا مسئله ای امنیتی به وجود بیاید. نزدیک شروع دوره دنیای، تیم حراست خوابگاه تغییر کرد و ما خیلی اذیت شدیم؛ مثلا قرار بود از سفارت برای بچه ها بسته پستی بیاید، ولی نگهبان ها می گفتند که ما قبول نمی کنیم و به شما زنگ هم نمی زنیم یا مثلا اگر مساله ای پیش می آمد و ما مجبور بودیم در ساعات خاصی بیرون برویم، اجازه نمی دادند.

وی با بیان این که اگر بخواهیم نتیجه بهتری داشته باشیم، باید فرصت چند بار شرکت کردن در آزمون دنیای را به بچه ها بدهند، گفت: برخی از اعضای تیم های خارجی برای سومین بار در المپیاد دنیای شرکت می کردند. بچه ها بیشتر نگران دوره کشوری هستند، چون این مدال طلای دوره کشوری است که برای بچه ها معافیت از کنکور را به دنبال دارد.

عضو دیگر تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک می گوید اصلا پیش بینی نمی نموده که نتیجه با سال های گذشته متفاوت باشد. این دانش پژوه ادامه می دهد: من فکر می کردم ما آمادگی این را داریم که 10 تا طلا داشته باشیم؛ چرا که آزمون های سال های قبل را حل کردیم و نتایج را با پاسخنامه های المپیاد دنیای چک می کردیم و می دیدیم که اکثرا مدال طلا می آوردیم. من هنوز این نتیجه را باور نمی کنم.

هنگام آزمون رصد لنز تلسکوپ ها بخار نموده بود

وی با بیان این که شرایط برگزاری آزمون خوب نبود و شاید این یکی از دلایل افت رتبه باشد، گفت: در آزمون رصد، تلسکوپ های بچه ها به دلیل رطوبت هوا بخار نموده بود و سشوار برای خشک کردن آن ها نبود. علاوه بر آن، در سال 2018 به 26 نفر مدال طلا دادند، ولی امسال فقط به 17 نفر مدال طلا دادند. اگر امسال نیز به تعداد سال گذشته توزیع مدال طلا انجام می شد، شاید من و سه چهار نفر دیگر نیز طلا می گرفتیم. توزیع مدال های طلا را فاصله امتیاز شرکت نمایندگان تعیین می نماید. جایی که فاصله ایجاد گردد، طلا و نقره از آن جا تعیین می گردد؛ امسال فاصله امتیاز بین نفر 17 و 18 و نفرات 27 و 28 بود، البته اگر می خواستند می توانستند بین 27 و 28 را محل برش درنظر بگیرند و به تعداد بیشتری مدال طلا بدهند.

این دانش پژوه با اشاره به باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: به نظرم باشگاه هم امسال بی نظم بود. مسئول کمیته ما خیلی ناگهانی تغییر کرد. هنگام شروع کلاس های دوره تیم به ما اعلام شد که مسئول کمیته تغییر پیدا نموده است. با توجه به این موضوع، کلاس های ما با تاخیر و از دی ماه شروع شد و برخی از جلسات رصد هم به این دلیل که استادان همراهی نمی کردند و یا آب وهوا بد بود، کنسل می شد. فکر می کنم سال گذشته کلاس ها از آبان یا آذر شروع شد. امسال، کلاس های آمادگی برای دوره دنیای نیز بعد از امتحانات نهایی یعنی نزدیک تیرماه شروع شد.

نتیجه امسال المپیاد نجوم و اخترفیزیک خیلی با سال های دیگر متفاوت نیست

در حالی که برخی از اعضای تیم ملی المپیاد نجوم و اختر فیزیک افت نتایج تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک را در سیزدهمین دور دنیای این مسابقات پذیرفته اند، مسئول کمیته نجوم و اخترفیزیک می گوید نتیجه امسال المپیاد نجوم و اخترفیزیک خیلی با سال های دیگر متفاوت نیست و بستگی به این دارد که مردم چه طور حساب می نمایند.

دکتر محمدتقی میرترابی، مسئول کمیته نجوم و اخترفیزیک با بیان این که قانونا، المپیاد دنیای رنکینگ کشورها را قبول ندارد، گفت: در سال های ابتدایی ای که المپیاد، بنیان گذاری شد؛ قانونی برای طبقه بندی کشورها وجود داشت و تعیین می کرد چه کشوری اول است و چه کشوری دوم. در سال دوم این قانون رد شد. بنای المپیاد بر این است که یک مسابقه فردی بین دانش آموزی باشد. در گروه بین المللی ای که نمایندگان کشورها حضور دارند و اسم آن برد بین المللی المپیاد است، تصمیم بر این است که المپیاد رقابت بین ملت ها را تشویق نکند.

میرترابی ادامه داد: علم دنیای است و به مرزهای جغرافیایی بستگی ندارد. بنابراین یک دانشمند یک فرد دنیای به حساب می آید. هیچ قانونی وجود ندارد که تعیین کند کشورها چه طور طبقه بندی شوند؛ اما چون برخی کشورها خیلی به طبقه بندی کردن علاقه مندند و برایشان مهم است که از کدام کشورها بالاترند، قانون هایی برای خودشان تعیین نموده اند که اصلا رسمیت ندارد. هرکسی آن قانون را طوری توصیف می نماید و روش محاسبه را می سازد که خودش بالاتر باشد. در سال های گذشته که من مسئول کمیته بودم، دوستان ما طوری این فرمول را می ساختند که رتبه ما بهتر گردد و کسانی که با ما مخالف بودند، طوری این فرمول را می ساختند که رتبه ما بدتر گردد.

مسئول کمیته نجوم و اخترفیزیک در پاسخ به سوالی درباره این که گفته می گردد ایران رتبه یازدهم را در سیزدهمین دوره المپیاد دنیای نجوم و اخترفیزیک کسب نموده، گفت: باید ببینیم چه طور این رتبه 11 را حساب نموده اند. این فرمول رسمیت ندارد. من می توانم فرمولی داشته باشم که رتبه ایران خیلی بهتر گردد. مثلا به جای این که بگوییم تعداد مدال های طلا مهم است، بگوییم به نوع مدال ها امتیاز می دهیم؛ مثلا طلا سه امتیاز دارد، نقره دو امتیاز و برنز نیز یک امتیاز دارد. اگر این گونه حساب کنیم، نتیجه ما خیلی هم بد نبوده؛ زیرا دارای هفت مدال نقره بودیم. می گردد فرمول های دیگری ساخت که نتیجه بهتر از این گردد، اما هیچ کدام رسمیت ندارد. المپیاد مثل مسابقات ورزشی نیست که فرمولی به تصویب رسیده باشد و همه با آن موافق باشند. معمولا این طور است که مجریان داخلی المپیاد چون علاقه مندند که کار خود را خوب جلوه دهند، فرمول را طوری می سازند که رتبه ایران خوب گردد و آن هایی که منتقدند، فرمول را طوری می سازند که رتبه ایران خوب نگردد.

المپیاد دنیای کشورها را به رتبه بندی تشویق نمی نماید

میرترابی در پاسخ به سوالی درباره این که با توجه به صحبت های وی رتبه اول ایران در سال گذشته نیز بی اعتبار می گردد، گفت: نمی دانم. شما باید نتایج مدال های کل کشورها را آنالیز کنید و بعد برمبنای فرمول های مختلف آن را طبقه بندی کنید. المپیاد دنیای اصلا این را تشویق نمی نماید، چون علم با ورزش متفاوت است. علم کاملا موضوعی دنیای است و اصلا رنگ ولعاب منطقه ای نمی گیرد و هیچکس حق ندارد بنا بر ملیت خود، خود را صاحب علمی بداند. در واقع وظیفه یک دانشمند این است که علم را بی دریغ بین همه انسان ها منتشر کند و حق ندارد بگوید این علم ایرانی است یا آن علم آمریکایی. ما اصلا چنین چیزی را تشویق نمی کنیم.

وی درباره سیزدهمین دوره المپیاد دنیای نجوم و اخترفیزیک که در مجارستان برگزار گردید، گفت: امسال دو رخ داد که تا حدودی به ضرر ما بود؛ اتفاق اول این بود که کشور برگزارنماینده که مسئول طراحی سوالات است، تصمیم گرفته بود که سوالاتی توصیفی را وارد آزمون کند. روال کار المپیاد همواره این طور بوده که تحلیلی باشد و رنگ و لعاب ریاضی داشته باشد. دانش آموزان هم برای آمادگی در آزمون مساله حل می نمایند، در حالی که امسال سوالاتی از تاریخ نجوم آمده بود و بچه های ما خیلی با سوالات حفظی خوب نیستند و تصور می نمایند درس حفظی برای آدم درس نخوان است. بچه های تیم المپیاد نجوم و اخترفیزیک اصلا نتوانستند این سوالات را جواب دهند.

وی اضافه نمود: امسال مشکل دیگری نیز وجود داشت که گویا در کمیته قبلی تصویب شده بود و آن این بود که روش محاسبه مدال ها تغییر پیدا نموده بود؛ یعنی فرمول های قبلی محاسبه مدال را تغییر دادند. به هر حال کشور برگزارنماینده چون از دانشمندان خود برای طراحی سوال استفاده می نماید، معمولا این دانشمندان در یک بخشی از نجوم متخصص هستند و در بخش های دیگر نیستند. ممکن است در بخش هایی که متخصصند، سوالات خاصی طراحی نمایند.میرترابی در خاتمه اعلام نمود: به هر حال ما امسال شاید کوشش کنیم که به بچه ها تاریخ نجوم نیز یاد بدهیم، اما این کار دشواری است؛ زیرا این بچه ها از مطالب حفظی خوششان نمی آید.

تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک ایران در دوازدهمین دوره المپیاد دنیای نجوم و اخترفیزیک رتبه اول را در دنیا کسب نموده بود. دستاورد دوره قبلی المپیاد نجوم و اخترفیزیک برای کشورمان 6 مدال طلا و چهار نقره بود. نتیجه ای که به گفته رییس باشگاه دانش پژوهان جوان یکی از بهترین نتایج تاریخ باشگاه دانش پژوهان بوده است. با توجه به گفته های اعضای تیم ملی المپیاد نجوم، نمی توان مقصر اصلی افت رتبه ایران در سیزدهمین دوره المپیاد دنیای نجوم و اخترفیزیک را صرفا باشگاه دانش پژوهان جوان دانست، اما این باشگاه با وجود این که در چند سال اخیر از مسائل اقتصادی شکایت داشته، می توانست در هموار کردن راستا موفقیت تیم های المپیاد ایرانی قدم های موثرتری بردارد. معاون باشگاه دانش پژوهان جوان در گفت وگویی که داشت، درباره مسائل اقتصادی باشگاه گفته بود: مصوبه استقلال باشگاه دانش پژوهان از وزارت آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی شهریور و مهر ماه سال 1397 تصویب شده، ولی هنوز به ما ابلاغ نشده است. ما تا زمانی که به سبک گذشته بازنگردیم، نمی توانیم تضمینی برای نبود مسائل اقتصادی داشته باشیم. به نظر می رسد مواردی مانند برگزاری منظم کلاس ها و اردوهای رصد، تهیه اینترنت برای خوابگاه دانش پژوهان و ... احتمالا از آن دسته مواردی نیستند که به دلیل وابسته بودن باشگاه به آموزش وپرورش محقق نشدند. با این حال امید می رود امسال با تصمیم گیری مسئولان باشگاه دانش پژوهان جوان، مسائل دانش آموزان المپیادی که بارها به آن ها پرداخته شده، کمتر گردد و دانش پژوهان ایرانی راستا موفقیت را آسان تر طی نمایند.

منبع : ایسنا

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "المپیاد جهانی رنکینگ کشورها را قبول ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "المپیاد جهانی رنکینگ کشورها را قبول ندارد"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید