اگزینوس 2200 در مقابل اسنپدراگون 8 نسل 1 حرفی برای گفتن ندارد

به گزارش دَبی بلاگ، زمانی که سامسونگ و AMD برای اولین بار تأیید کردند که در حال همکاری برای ساخت یک پردازنده گرافیکی برای تراشه اگزینوس هستند، انتظارات از آن ها بسیار بالا رفت. این انتظارات بعلاوه با انتشار گزارش هایی به اوج خود رسید که می گفتند پردازنده گرافیکی اگزینوس 2200 AMD ممکن است حتی از پردازنده گوشی های هوشمند اپل که عموما در بازار گوشی ها برترین محسوب می گردد، پیشی بگیرد. اکنون به نظر می رسد که آن گزارش ها به شدت اغراق آمیز بوده است.

اگزینوس 2200 در مقابل اسنپدراگون 8 نسل 1 حرفی برای گفتن ندارد

وقتی که سامسونگ پردازنده اگزینوس 2200 را برخلاف وعده ها هفته پیش معرفی نکرد، حدس زده شد که ممکن است معرفی این تراشه به علت مسائل عملکردی به تأخیر افتاده باشد. اما سامسونگ بالاخره دیروز این تراشه را معرفی کرد و همان طور که انتظار می رفت، هسته های پردازشی این پردازنده بر اساس تازهترین معماری Armv9 هستند که سریع تر و کارآمدتر از معماری خاصی است که چیپست اگزینوس 2100 بر اساس آن ساخته شده است.

این تراشه بعلاوه از فناوری ساخت نسبتا پیشرفته تر 4 نانومتری بهره می برد و عملکرد NPU دو برابری را در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی اگزینوس 2100 ارائه می نماید. این تنها اطلاعات مقایسه ای است که سامسونگ ارائه نموده است. از نظر ترکیب هسته های پردازنده، این تراشه شباهت زیادی به تازهترین تراشه های پرچم دار مدیاتک و کوالکام دارد و به همین دلیل بار دیگر با یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 سروکار داریم.

اگرچه گفته می گردد که پردازنده گرافیکی تازه آن به نام Xclipse که مبتنی بر معماری RDNA2 شرکت AMD است، می تواند بازی های کنسول های پلی استیشن و ایکس باکس را به سری پرچم داران آینده این شرکت یعنی گلکسی S22 بیاورد، اما هیچ مدرکی دال بر این حرف ها وجود ندارد زیرا این تراشه گوشی هوشمند از نظر تعداد هسته های پردازنده گرافیکی، سرعت و دیگر مشخصه ها حرفی چندانی برای زدن ندارد.

اسنپدراگون 8 نسل 1 در برابر اگزینوس 2200

سامسونگ احتمالا هفته های آینده اطلاعات بیشتری را درباره این پردازنده فاش خواهد نمود. اما در حال حاضر، نتایج بعضی از بنچمارک ها در خصوص عملکرد این پردازنده دریافت نموده ایم که به وسیله MySmartPrice منتشر شده است. این اطلاعات از افشاگری به نام ایشان آگاروال، که سابقه خوبی در این حوزه دارد به دست آمده است. امتیازات گلکسی S22 اولترا با پردازنده اگزینوس 2200 به توضیح زیر است.

  • بنچمارک AnTuTu: امتیاز 965874
  • تست تک هسته ای گیک بنچ: 1108
  • تست چند هسته ای گیک بنچ: 3516
  • تست Aztec ruins normal GFXbench: امتیاز 109 فریم بر ثانیه

برای مقایسه بد نیست نتایج پردازنده اگزینوس S21 اولترا سال گذشته را مرور کنیم.

  • بنچمارک AnTuTu: امتیاز 657150
  • تست تک هسته ای گیک بنچ: 1081
  • تست چند هسته ای گیک بنچ: 3463
  • تست Aztec ruins normal GFXbench: امتیاز 71.54 فریم بر ثانیه

به نظر می رسد عملکرد این پردازنده گرافیکی به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما آزمون واقعی این است که آیا این تراشه تازهترین پردازنده پیشرفته کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 که در بعضی از بازارها قلب تپنده گلکسی S22 را تشکیل می دهد را شکست داده یا نه. با توجه به نتایج بنچمارک های اسنپدراگون 8 نسل 1 درمی یابیم که این پردازنده در هر دو مقوله CPU و GPU عملکرد بهتری از اگزینوس 2200 دارد و این اختلاف، در عملکرد گرافیکی بارزتر است که می توان به نوعی گفت با توجه به انتظاراتی که از آن می رفت، بسیاری از تحلیگران و کارشناسان را ناامید نموده است. امتیازات یک گوشی مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 در بخش زیر نشان داده شده است.

  • بنچمارک AnTuTu: امتیاز 977616
  • تست تک هسته ای گیک بنچ: 12351
  • تست چند هسته ای گیک بنچ: 3837
  • تست Aztec ruins normal GFXbench: امتیاز 139.25 فریم بر ثانیه

افشاگر با سابقه یعنی Ice Universe نیز، امتیازهایی را منتشر نموده که باز هم نشان می دهد که استفاده از پردازنده گرافیکی AMD تفاوت چندانی ایجاد ننموده است. بر اساس این اعداد و ارقام، به نظر می رسد که مدل های گلکسی S22 مجهز به پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 کوالکام عملکرد بهتری نسبت به مدل های اگزینوس 2200 خواهند داشت.

برای یادآوری بد نیست اشاره کنیم که سامسونگ از خانواده گلکسی S22 در تاریخ 8 فوریه (19 بهمن) رونمایی خواهد نمود و پیش فروش آن ها نیز از روز بعد عرضه شروع و از تاریخ 24 فوریه (5 اسفند ماه) در فروشگاه ها در اختیار کاربران قرار می گیرد. بر اساس آخرین گزارش وب سایت SamMobile، قدرتمندترین مدل این سری یعنی گلکسی S22 اولترا با حافظه داخلی یک ترابایتی در دسترس خواهد بود.

منبع: Phonearena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 22999

به "اگزینوس 2200 در مقابل اسنپدراگون 8 نسل 1 حرفی برای گفتن ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگزینوس 2200 در مقابل اسنپدراگون 8 نسل 1 حرفی برای گفتن ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید