بایدها و نبایدهای نگهداری از شیرخشک

به گزارش دَبی بلاگ، بسیاری از مادران به علل مختلف نمی توانند نوزادان را با شیر خود تغذیه نموده و از شیرخشک استفاده می نمایند. بنابراین آشنایی با نحوه نگهداری شیرخشک، در جهت سلامت نوزاد بسیار مهم است.

بایدها و نبایدهای نگهداری از شیرخشک

سرویس مادر و کودک - همیشه به مادران توصیه می گردد تا حد امکان با شیر خود نوزاد را تغذیه نمایند؛ چراکه مزیت های تغذیه با شیر مادر بسیار زیاد است. اما گاهی به دلایلی امکان شیردهی با شیر مادر وجو ندارد؛ به همین دلیل همیشه مادران به دنبال بهترین نوع شیر خشک برای نوزادشان هستند. اما در این شرایط نگهداری صحیح از بسته های شیرخشک نیز برای سلامت نوزادان بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مطلب به آنالیز روش های نگهداری شیرخشک خواهیم پرداخت؛ با ما باشید.

روش نگهداری از شیرخشک

قوطی های شیرخشک نباید در معرض نور مستقیم خورشید و هیچ گونه گرمایی قرار بگیرند؛، پس از قفسه و کابینت هایی بهره ببرید که از نور خورشید، اجاق گاز، لوله های آب داغ و حتی سیستم های گرمایشی دور باشند. همچنین شیرخشک را باید خنک نگه دارید. اما لازم نیست قوطی شیرخشک را در فریزر قرار دهید؛ زیرا گرما و سرما مواد مغذی موجود در شیرخشک را از بین می برند. به این نکته توجه داشته باشید که نگهداری شیرخشک در محیط مرطوب یا یخچال نیز جای مناسبی نیست؛ چراکه باعث بهم چسبیدن پودر های شیر شده و در نتیجه غلظت شیرخشک را بیشتر می نماید. پس قوطی های شیرخشک نباید در معرض گرما، سرما و رطوبت قرار بگیرند.

دمای مناسب برای نگهداری شیرخشک بین 12 تا 24 درجه سانتی گراد است. همچنین قوطی های باز نشده شیرخشک را می توان بین 18 تا 24 ماه در جای خنک و خشک نگهداری کرد. اما در هنگام خرید شیرخشک حتما تاریخ انقضاء حک شده روی قوطی شیرخشک را چک کنید.

هنگام خرید شیرخشک، توجه کنید که قوطی آن هیچ گونه تورفتگی، نشتی یا هر آسیب دیگری نداشته باشد؛ از خرید این شیرخشک ها اجتناب کنید.

مزایا و معایب تغذیه با شیر خشک برای نوزادان چیست؟

مدت نگهداری از شیرخشک باز شده

در دستورالعمل روی قوطی شیرخشک، مدت زمان نگهداری از آن نوشته شده است. معمولا بین 3 هفته تا یک ماه باید یک قوطی شیرخشک را استفاده کرد. بهتر است بعد از باز کردن قوطی، شیرخشک پس از 3 هفته مصرف گردد. در غیر این صورت احتمال بروز عفونت در نوزاد بالا می رود. حتما توجه کنید که درب قوطی را کاملاً بپوشانید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

مدت زمان نگهداری از شیرخشک آماده

شیرخشک آماده شده باید بلافاصله مصرف شده و باقی مانده آن دور ریخته گردد. اما اگر می خواهید از باقی مانده شیر بهره ببرید باید شیرخشک را در یخچال قرار داده و ظرف مدت 24 ساعت مصرف کنید. توجه کنید که شیرخشک آماده شده را فقط می توان 1 ساعت خارج از یخچال نگه داشت. نگهداری شیرخشک آماده شده در یخچال و دوباره گرم کردن آن، باعث به وجود آمدن عفونت در نوزاد می گردد؛ در واقع وقتی کودک شیر را با شیشه می خورد، باکتری های دهان او وارد شیر شده و هنگامی که مجددا در یخچال قرار می گیرد باکتری ها درون آن تکثیر می شوند. تنها در صورتی می توان از رشد باکتری ها جلوگیری کرد که شیرخشک در یخچال قرار نگیرد و گرم نگردد؛پس سعی کنید شیرخشک را به اندازه مصرف نوزادتان درست کنید.

مسمومیت با شیرخشک

مسمومیت غذایی نوعی التهاب معده و روده است. با خوردن غذا های فاسد یا سمی که معمولاً آلوده به باکتری هستند این حالت پیش می آید. از شایع ترین باکتری های مسمومیت غذایی می توان به سالمونلا، شیگلا، استافیلوکوک اشاره نمود که از مهم ترین عاملان مسمومیت غذایی نوزادانی است که از شیرخشک تغذیه می نمایند.

علائم مسمومیت با شیرخشک

از علائم مسمومیت با شیرخشک می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تب
  • استفراغ نوزاد
  • اسهال (که ممکن است در آن چرک یا مخاط و حتی خون دیده گردد)
  • بی اشتهایی و بی تابی غیرطبیعی

اقدامات لازم در زمان مسمومیت نوزاد

اگر علائم مسمومیت به خصوص اسهال و استفراغ در فرزندتان به طور متداوم ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنید. این بیماری باعث بی آب شدن سریع بدن شده و می تواند خطرناک باشد. در این حین به موارد زیر هم توجه کنید:

  • ابتدا درجه حرارت بدن کودک را اندازه گرفته و ببینید آیا کودکتان تب دارد یا خیر.
  • مدفوع کودک خود را آنالیز کنید که آیا چرک یا مخاط و حتی خون در آن دیده می گردد یا خیر.
  • کودک خود را در بستر خوابانده و کوشش کنید به او آبی که مقدار کمی نمک و قند در آن حل شده است بدهید. (به مقدار کم و آهسته)

کلام آخر

علاوه بر وجود مواد مغذی فراوان در شیر مادر، شیر دادن به نوزاد برای مادران نیز پر اهمیت است؛ به طوری که کمبود آهن، احتمال پوکی استخوان، سرطان و ... برای مادران شیرده کم تر از سایر مادران است. بنابراین تا حد امکان از شیر خودتان به کودک بدهید. آیا شما هم از شیرخشک برای تغذیه فرزندتان استفاده می کنید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را در قسمت ارسال نظر با ما و مخاطبین خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا

منبع: setare.com
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1522

به "بایدها و نبایدهای نگهداری از شیرخشک" امتیاز دهید

7 کاربر به "بایدها و نبایدهای نگهداری از شیرخشک" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای نگهداری از شیرخشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید