باید از مالکیت فکری بهره برداری مالی کرد

به گزارش دَبی بلاگ، تهران- خبرنگاران- مدیرکل دفترنوآوری و کسب وکار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت، ثبت اختراع به تنهایی بی فایده است و باید مالکیت فکری را به اقتصاد نزدیک و از آن بهره برداری کرد.

باید از مالکیت فکری بهره برداری مالی کرد

به گزارش روز یکشنبه خبرنگارعلمی خبرنگاران، در سمینار دو روزه تجاری سازی اختراعات در دانشگاه ها، پارک های علم وفناوری و استارتاپ ها که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید، مباحثی با موضوع تجاری سازی برای دانشگاه ها وتاثیرات اجتماعی، مالی ومالی آن، انتقال فناوری و ماموریت دانشگاه، تجاری سازی برای استارت آپ ها و اسپین اوت ها، اکوسیستم های کارآفرینی، ارزیابی افشاهای اختراع، تجاری سازی و بازاریابی فناوری در نتیجه نهایی و جلسه پرسش و پاسخ، فرآیند قبل از تجاری سازی، صدور مجوز نرم افزار در پروژه ها، معرفی قراردادها و موافقت نامه ها توسط دکتر مارتین جاکل از دانشگاه علمی وکاربردی zhaw زوریخ سوییس و جولین لوالوئیس دانشگاه unitec ژنو ارایه می گردد.

در ابتدای این سمینار دکتر حسام زند حسامی مدیرکل دفترنوآوری و کسب وکار نوین معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: در فضای مالکیت فکری کوشش کردیم از لحاظ حقوقی ومدیریتی ارتقاء داشته باشیم، این فعالیت از پنج سال گذشته شروع شده و با سهمی که در احیاء قانون مالکیت فکری داشتیم، این اقدامات را شروع کردیم.

این کارگاه دومین کارگاهی است که در حوزه تجاری سازی برگزار می گردد، کارگاه نخست را در زمستان سال 96 برگزار کردیم. این کارگاه با توجه به مسائل کشور درحوزه مالکیت فکری، از لحاظ خود مالکیت فکری و اختراع و هم مدیریتی که در مالکیت وجود دارد برگزار گردیده است.

این کارگاه درخصوص مالکیت فکری اعم از خود اختراع، ثبت اختراع، جستجوی اختراع و مشاوره هایی که درحوزه اختراع ارایه می گردد، پیش بینی شده است و کماکان در کشورمان در این حوزه ضعف داریم.

وی افزود: هم موتورهای جستجو(کسانی که این قابلیت را دارند ومی توانند جستجو نمایند، به سایر افراد هدایت بدهند) و هم وکلایی که در ارایه اظهارنامه می توانند یاری نمایند و حتی کسانی که قرار است ارزیابی نمایند، مطلعی کافی از این نظام ندارند.

حسامی افزود: به لحاظ تعداد و آمار در کشور وضعیت بدی در نظام مدیریتی و مالی مالکیت فکری نداریم؛ اما سوال این است که چقدر از اختراع هایی که ثبت نموده ایم تبدیل به یک جریان مالی شده و توانسته ثروت ایجاد کند؟ مهم است که آنالیز گردد چه تعداد از شرکت های ما به این سمت می روند که اختراع را ثبت نمایند یا اختراع هایی که اجرا شده را ارزش گذاری نمایند و در یک معامله پیروز به فروش برسانند و آن را مالی نمایند. وقتی با بدنه این حوزه کار می کنیم، می بینیم که احتیاج اساسی در این زمینه شفاف سازی و افزایش سطح مطلعی مردم راجع به اختراع است.

وی افزود: در فضای دانشگاهی وقتی از اختراع صحبت می گردد، بارها شنیده ام که می گویند تعدادی از افراد کارهایی به اسم اختراع انجام می دهند، از سوی دیگر مخترعین می گویند که معلوم نیست این اختراع ما را چه کسی ارزیابی و کار ما را رد می نمایند و خیلی سخت می گیرند. از سوی دیگر سراغ صنعتگران هم که می رویم می گویند این اختراع ها اصلا به درد نمی خورد، و در کل می بینیم که یک نامطلعی راجع به اختراع هست.

حسامی بیان نمود: اما با این اوصاف درحوزه های مختلف سیاستگذاری و مرکز مالکیت فکری، کار در حال اجرا است و خیلی از اختراع هایی که ثبت می گردد سختگیرانه است. باید این افراد را در دانشگا ه ها، مراکز نوآوری و پارک های فن آوری از این فرآیند مطلع کنیم و افراد را به سوی حرکت معکوس به سمت اختراع هدایت کنیم.

وی گفت: متاسفانه اختراع های ما معمولا بر اساس ضرورتی که در ذهن ما وجود دارد صورت می گیرد، این محصول فراوریی گاهی خیلی خواستار ندارد و این امر موجب سرخوردگی مخترع می گردد؛ در حالی که صنایع ما کلی مشکل دارند و اگر ما بتوانیم در پاسخ آن مسائل چیزی را فراوری کنیم قطعا قبل از اختراع، مشتری آن را دیده ایم و این می تواند حرکت مالی ایجاد کند.

حسامی یادآور شد: چیزی که ما 3 سال پیش تحت عنوان نظام مالکیت فکری وانتقال نظام مالکیت فکری شروع کردیم، این بود که سطح مطلعی عمومی همه اعم از دانشجو، فرد عادی و چه افرادی که در بنیاد نخبگان برای حمایت از این افراد حضور دارند و حتی کسانی که درمرکز مالکیت فکری برای ارزیابی هستند را با برنامه های مختلف بالا ببریم، بحث مالکیت فکری فقط بحث حقوقی و دریافت یک گواهینامه نیست.

*** اتکا شرکت های بزرگ جهان به دارایی فکری

دکتر مهرداد الیاسی رئیس اداره ثبت اختراع مرکزمالکیت معنوی نیز در این سمینار گفت: در حوزه رسالتی که داریم سعی کردیم بقیه حلقه های اکوسیستم فناوری اعم از خلق تکنولوژی، مطلعی بخشی و تجاری سازی را با فعالیت هایی در بعد ملی و فرا ملی و بین المللی با سازمان جهانی مالکیت معنوی به هم متصل کنیم.

وی بیان نمود: متاسفانه اقتصاد ما رقابتی نیست و قسمت اعظم اقتصاد ما دست دولت است. اگر در یک اقتصاد رقابتی بخش های خصوصی فعال باشند، قطعا شرکت ها سعی خواهند کرد از ظرفیت مالکیت معنوی برای رقابت استفاده نمایند، عمده اتکای کمپانی ها و شرکت های بزرگ در جهان برای توسعه فعالیت های خود استفاده از دارایی فکری است.

علمی ** 9340**1485

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 788

به "باید از مالکیت فکری بهره برداری مالی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید از مالکیت فکری بهره برداری مالی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید