برداشتن خال گوشتی به روش های پزشکی و خانگی

به گزارش دَبی بلاگ، برداشتن خال گوشتی به وسیله روش های پزشکی مانند استفاده از لیزر درمانی، جراحی و استفاده از امواج رادیویی و نیز به یاری روش های خانگی مانند استفاده منظم از سرکه سیب، سیر، جوش شیرین، آب آناناس و نمک قابل انجام است.

برداشتن خال گوشتی به روش های پزشکی و خانگی

سرویس آرایش و زیبایی - آیا با انواع خال گوشتی و روش های سنتی و پزشکی برای برداشتن آن ها آشنایی دارید؟ خال های گوشتی از جمله زائده های پوستی خوش خیم و بدخیمی هستند که در شکل و اندازه های مختلف در بدن به وجود می آیند. بعضی از این خال های گوشتی ممکن است در ناحیه ای از بدن مانند جای ریش قرار داشته باشند که در این صورت به دلیل تحریک شدن مداوم احتیاج به درمان و از بین بردن آن ها وجود دارد. در این مطلب درباره علت و انواع روش های پزشکی و خانگی برداشتن خال گوشتی مطالبی عنوان شده است.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

  • مشخصات خال گوشتی
  • روش های پزشکی برداشتن خال گوشتی
  • روش های سنتی و خانگی برداشتن خال گوشتی
  • پاسخ به سوالات متداول

مشخصات خال گوشتی

انواع خال ها در اشکال مختلف به صورت دایره، بیضی و ... و نیز در رنگ های متفاوت آبی، قرمز، سیاه، قهوه ای و... در بدن اغلب انسان ها وجود دارند. همچنین این زائده های پوستی در اندازه های متفاوت و به صورت صاف و یا برآمده هستند. علت اصلی به وجود آمدن خال های گوشتی را می توان سلول های رنگدانه ای در پوست دانست. عمومآ قطر یک خال گوشتی کمتر از 6 میلیمتر است، هر چند که ممکن است خال های بزرگتر از این اندازه نیز وجود داشته باشد. شکل و اندازه خال های گوشتی ممکن است با افزایش سن افراد تغییر نموده و یا از بین برود. همچنین عوامل متعددی در نوع شکل، اندازه و رنگ این نوع خال ها موثر است.

بهترین روش برداشتن خال صورت چیست؟

درمان های پزشکی برداشتن خال گوشتی

امروزه در علم پزشکی روش های متعددی برای برداشتن انواع خال ها ازجمله خال گوشتی وجود دارد. از جمله رایج ترین این روش ها می توان موارد زیر را مطرح کرد:

1. برداشتن خال با لیزر

استفاده از امواج لیزر روشی رایج برای برداشتن انواع خال ها به شمار می آید. در این روش برای برداشتن خال احتیاج به هیچگونه برش و یا بخیه زدن پس از برداشته شدن خال وجود ندارد؛ در نتیجه هیچ گونه جای زخم در محل از بین رفتن خال باقی نخواهد ماند. برای استفاده از لیزر ابتدا ناحیه مورد نظر را به صورت موضعی بی حس نموده وسپس خال گوشتی با لیزر برش داده می گردد. این روش کاملا ایمن بوده و عموماً بدون درد است.

2. برداشتن خال گوشتی با روش جراحی

در صورتی که خال ها از نوع سرطانی و بدخیم باشند، از روش جراحی برای برداشتن آنها استفاده می گردد. این روش از برداشتن خال به صورت یک عمل سبک و سر پایی است، به طوری که ابتدا پزشک ناحیه اطراف خال گوشتی را بی حس نموده وسپس آن را با دستگاه مخصوص خارج می نماید وسپس جای زخم را با زدن بخیه می بندد. در این روش ممکن است جای زخم خال برای همواره باقی بماند. در روش دیگر پس از بی حس کردن ناحیه مورد نظر، با تیغ کوچک و مخصوصی خال و اطراف آن را می تراشند که در این روش معمولاً احتیاج به زدن بخیه وجود ندارد.

3. برداشتن خال گوشتی با روش رادیوفرکوئنسی

در این روش با استفاده از امواج رادیویی و با جریان و فرکانس های متفاوت اقدام بریدن بافت خال و اطراف آن می نمایند. پس از برداشته شدن خال با همین دستگاه خون را منعقد می نمایند؛ بنابراین احتیاج به زدن بخیه پس از برداشتن خال نیز در این روش وجود ندارد.

4. استفاده از کرم یا پماد های مخصوص

کرم و یا پماد هایی برای درمان و از بین بردن خال های گوشتی در بازار وجود دارند. مکانیسم این نوع کرم ها به این صورت است که به عنوان سفید نماینده و یا از بین برنده رنگدانه های خال باعث کمرنگ شدن و محو شدن این خال ها می شوند. این کرم ها عموما حاوی هیدروکینون هستند. بعضی دیگر از انواع این کرم ها حاوی ماده اسیدی به نام بلادروت هستند که استفاده مداوم از آن ها باعث از بین رفتن سلوله ای خال گوشتی می گردد.

روش های سنتی و خانگی برداشتن خال گوشتی

در صورتی که تمایل به استفاده از روش های پزشکی و درمان های دارویی برای برداشتن خال گوشتی خود نیستید، می توانید از روش های خانگی برای این کار بهره ببرید. در ادامه به معرفی تعدادی از این روش ها خواهیم پرداخت:

1. روغن کرچک

روغن کرچک ماده ای است که استفاده مکرر از آن به مرور زمان باعث نرم شدن و محو شدن ظاهر خال گوشتی خواهد شد.

2. گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا نیز گیاهی است که استفاده آن برای مدت طولانی می تواند باعث از بین رفتن خال گوشتی گردد. با این روش هیچ گونه جای زخمی پس از از بین رفتن خال بر جایی نخواهد ماند.

3. سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید ملایمی است که استفاده از آن به مرور زمان باعث تحریک و سوختن و در نتیجه از بین رفتن پوست خال و محو شدن آن می گردد.

4. محلول ید

مصرف طولانی مدت از محلول رقیق شده ید موجود در بازار یک روش خانگی برای از بین بردن پوست خال و درنتیجه کاهش سایز و ظاهر خال گوشتی است.

5. سیر

سیر نیز از جمله مواد طبیعی به شمار می آید که حاوی مقادیری از اسید های ملایم و طبیعی است و می تواند به خوبی خال گوشتی را از بین ببرد.

6. عسل

عسل یک نوع ماده طبیعی برای درمان انواع لکه های پوستی است. همچنین استفاده منظم از عسل باعث نرم شدن بافت خال گوشتی و نیز از بین بردن این زائده پوستی خواهد شد.

7. جوش شیرین

جوش شیرین نوعی اسید خانگی است که استفاده مداوم از آن بر روی پوست خال باعث کمرنگ شدن و از بین رفتن خال گوشتی خواهد شد.

8. استفاده از قرص آسپرین

استفاده از پودر قرص آسپرین به همراه آب بر روی خال گوشتی به مرور زمان باعث خشک شدن بافت خال و درمان آن خواهد شد. توجه کنید که از این روش با مشورت پزشک استفاده گردد.

9. استفاده از نمک و آب آناناس

نمک ماده ای است که استفاده مرتب از آن باعث خشک شدن پوست خال خواهد شد. همچنین اسید سیتریک موجود در آب آناناس نیز به کمرنگ شدن ظاهر و اندازه خال گوشتی یاری خواهد نمود. آناناس خاصیت ترمیم کردن و بازسازی پوست زیرناحیه خال را نیز دارد.

10. روغن درخت چای

در صورتی که روغن درخت چای به صورت موضعی در محل خال گوشتی به طور روزانه استفاده گردد، باعث از بین رفتن و محو شدن خال گوشتی خواهد شد. این روش از زمان های خیلی دور تا کنون برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می گرفته است.

11. استفاده از آب میوه های ترش

همه میوه های ترش از جمله لیمو، نارنج، سیب ترش و ... حاوی اسید سیتریک هستند. استفاده مداوم از این میوه ها به تدریج موجب از بین رفتن و درمان خال گوشتی خواهد شد.

12. استفاده از سفیده تخم مرغ

قرار دادن سفیده تخم مرغ بر روی خال گوشتی به طور منظم و مداوم باعث از بین رفتن سلول های مرده موجود در خال گوشتی در نتیجه محدود شدن آن خواهد شد. همچنین این ماده باعث بازسازی پوست زیر خال نیز می گردد.

زگیل تناسلی مردان چیست؟ + علت، علائم و راه های درمان آن

پاسخ به سوالات متداول

1. چه علائمی بیانگر غیر طبیعی بودن یک خال گوشتی است؟

اگرچه اکثر خال های گوشتی و دیگر خال های موجود در بدن افراد زوائد خوش خیمی به شمار می آیند، اما در مواردی ممکن است این خال ها غیر طبیعی و یا حتی سرطانی باشند. با مشاهده چنین علائمی مراجعه به پزشک متخصص امری ضروری به شمار می آید. از جمله این علائم می توان موارد زیر را مطرح کرد:

  • خال دچار خونریزی و یا دیگر ترشحات گردد
  • رنگ خال به مرور زمان تغییر کند.
  • خال گوشتی دچار خارش و یا سوزش گردد.
  • اندازه و سطح برآمدگی خال تغییر کند.
  • خال گوشتی دردناک گردد.
  • شکل خال دچار تغییر و تحول گردد.

2. در چه صورتی احتیاج به برداشتن خال گوشتی وجود دارد؟

علاوه بر علائمی که در قسمت قبلی بیان شد، در صورتی که خال گوشتی در ناحیه از بدن قرار داشته باشد که موجب تحریک شدن مداوم آن گردد، می بایست هر چه زودتر اقدام به برداشتن آن کنید. به عنوان مثال خال های موجود در ناحیه تناسلی، زیر بغل، کف پا و نیز زیر ریش و سیبیل آقایان همواره در معرض تحریک هستند.

3. راه های پیشگیری از به وجود آمدن خال های گوشتی بدخیم چیست؟

به غیر از خال های مادرزاد، به طور معمول خال های گوشتی بدخیم در نتیجه سرطان پوست به وجود می آیند؛ بنابراین بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری موارد زیر را رعایت کنید:

  • سعی کنید که از کرم های ضد آفتاب حاوی SPF مناسب در تمام طول سال بهره ببرید.
  • از روش های خطرناک برای تغییر رنگ پوست مانند استفاده از دستگاه های برنزه نماینده و یا دیگر دستگاه هایی که دارای اشعه های مضر مانند UV هستند، پرهیز کنید.
  • لایه برداری منظم از سطح پوست را نباید فراموش کنید
  • بهتر است به جز در مواقع ضروری از قرار دریافت در نور آفتاب خودداری کنید.
  • در صورتی که دارای تعداد خال های گوشتی زیاد و با اشکال و علائم غیر طبیعی هستید به سرعت به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
  • به طور مداوم همه نواحی پوست بدن خود را از نظر تغییر در شکل و اندازه خال ها آنالیز کنید.
  • در صورتی که خانواده و اقوام درجه یکتان دارای سابقه این بیماری هستند معاینات دوره ای را نباید فراموش کنید.

سخن خاتمهی

همانطور که مشاهده کردید، خال گوشتی به غیر از مواقع خاص مشکل بزرگی محسوب نمی گردد و می توانید با روش های پزشکی و خانگی آن را به راحتی درمان کنید. یکی دیگر از مسائل پوستی که باعث سردرگمی بیمار می گردد، جوش صورت است. اگر شما هم از این مشکل رنج می برید، پیشنهاد می کنیم مطلب همه چیز درباره جوش صورت را از دست ندهید. در خاتمه، منتظر دریافت سوالات، دیدگاه ها و تجربیات شما در مورد زائده خال گوشتی هستیم...

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: setare.com
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1733

به "برداشتن خال گوشتی به روش های پزشکی و خانگی" امتیاز دهید

21 کاربر به "برداشتن خال گوشتی به روش های پزشکی و خانگی" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشتن خال گوشتی به روش های پزشکی و خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید