بهترین آثار غیرداستانی 2020 به انتخاب تایم

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از تایم، در سالی که عناوین خبری به موضوعاتی چون نژاد، طبقه اجتماعی، جنسیت، سیاست، و دیگر عناصر هویتی مربوط بود که ما انسان ها را از هم متمایز می نماید، آثار غیرداستانی به این گروه بندی بی توجهی و انسانیت را ورای این عناصر آنالیز کردند. برخی نویسندگان موضوعات تاریخی را دستاویزی قرار دادند تا نشان دهند ایده آن ها از نژاد و مذهب جهانی ما را شکل داده است. برخی دیگر داستان زندگی خود را روایت کردند تا نشان دهند جامعه گاهی مردم را در خطر قرار می دهد اما در نهایت همه این آثار درخواست آگاهی و شفقت بیشتر در جهان دارند.

بهترین آثار غیرداستانی 2020 به انتخاب تایم

آثار غیرداستانی منتخبِ مجله تایم در سال 2020 به توضیح زیر است:

قبیله: ریشه نارضایتی ها نوشته الیزابت ویلکرسون

در سالی که تراژدی های متعددی در کشور آمریکا، به خصوص برای سیاه پوستان رخ داد، الیزابت ویلکرسون با داستانی تأثیرگذار درباره هویت به بازار کتاب بازگشت. نویسنده گرمای دیگر خورشیدها پس از یک دهه تحقیق و گزارش قبیله را نوشت و سیستم قضایی و عدالت آمریکا را سیستمی قبیله ای قلمداد کرد؛ درست مانند سیستم قبیله ای موجود در هند و آلمان نازی و نشان می دهد در آمریکا سیاه پوستان در اقلیت قرار دارند. نویسنده برنده جایزه پولیتزر با متخصصین و مردم عادی مصاحبه می نماید و در خصوص نقشی که همه ما در فرایند این موضوع بازی می کنیم سخن می گوید.

احساسات کوچک نوشته کتی پارک هونگ

پارک هونگ، شاعر آمریکایی در این مجموعه مقاله تجربه خود را به عنوان یک مهاجر کره ای روایت می نماید و معتقد است خصومت شخصی و جمعی موجب تبعیض نژادی علیه آسیایی-آمریکایی ها در ایالات متحده شده است.

اژدهایان، غول پیکر، زنان نوشته وایوتا مور

وایوتا مور پنج ساله بود که مادرش با دریافت بورسیه تحصیلی به دانشگاه نیویورک رفت و دخترک به همراه خانواده در لیبریا ماند. در این کتاب خاطرات، نویسنده نشان می دهد که چگونه خانواده در پی امنیت پای پیاده از کشور فرار می نمایند. کمی بعدتر ماجرا را از زاویه دید مادر، که دانشجو و تنها است روایت می نماید. روایت صداهای مختلف ویژگی منحصرفردی به این کتاب می بخشد.

سفر به یادماندنی نوشته ناتاشا ترتوی

در صفحات شروعین کتاب برنده پولیتزر متوجه قتل مادرش می شویم. در یک مونولوگ احساسی ناتاشا یک روز پس از قتل به آپارتمان مادرش می رود. شوک شدید و یادآوری آن روز موضوع اصلی کتاب است. از طرفی تقلای مادر برای جنگیدن با نژادپرستی را روایت می نماید و از طرف دیگر زبانی که با آن خطرات و فراغ را آنالیز می نماید به خواننده نشان می دهد. با اینکه در شروع از انتها ماجرا مطلع می شویم اما زبان و لحن کنترل شده نویسنده خواننده را درست مانند خواندن داستانی جنایی تا انتها صفحات پای کتاب می نشاند.

مرده ها برمی خیزند نوشته لو و تامارا پاین

پاین تحقیقات و مصاحبه های متعدد با مالکولم ایکس، فعال سیاه پوست و مسلمان حقوق انسانی را برای سی سال ضبط نموده است. متاسفانه قبل از انتشار از جهان رفت اما دخترش تامارا که یکی از محققین پروژه بود مأموریت پدر را تکمیل کرد.

پروازهای وِسپر نوشته هلن مک دونالد

وقتی با حمله کرونا جهان متوقف شد، مردم به جای شنیدن صدای بوق ماشین به آواز پرندگان گوش سپردند. مک دونالد در مجموعه مقالاتش به ما نشان می دهد چطور در اوج تاریکی به طبیعت پناه بردیم و باید کوشش کنیم ارتباط خود با مادر طبیعت را حفظ کنیم.

آمریکایی های ثبت نشده نوشته کارلا ویلاویسنیو

ویلاویسنیو، نامزد جایزه کتاب ملی آمریکا در این کتاب به سراغ آمریکایی هایی می رود که از رفاه برخوردار نیستند. مردمی که بیمه سلامت ندارند و کارگرهایی که پس از یازده سپتامبر اوضاعشان بدتر شد. نویسنده خود اهل اکوادور است و روایتش کاملاً دسته اول و بی واسطه است.

داشتن و داشته شدن نوشته یولا بیس

یولا بیس، نویسنده در این مجموعه مقالات، که درباره سرمایه داری و مزیت تملک است، از سختی های که در پی یک زندگی راحت به وجود می آید، می نویسد. بیس و شوهرش تازه خانه خریده اند و در کوشش است برای خانه وسیله بخرد و در پی خرید وسایل درمی یابد که بیشتر از اینکه او تملک اشیا را به دست بیاورد این اشیا هستند که او را تصاحب نموده اند.

هیتلر: فروپاشی نوشته وولکر اولریش

کتاب های زیادی تا به امروز برای درک رفتارهای هیتلر نوشته شده است اما زندگینامه دوجلدی اولریش، مورخ آلمانی بالاتر از همتایانش است. کتابی حماسی که نشان می دهد هیتلر چگونه به اوج قدرت رسید و تا فتح نیمی از اروپا نزدیک شد.

فقط ما: گفت وگوی آمریکایی نوشته کلودیا رانکین

کلودیا رانکین، نویسنده و شاعر با ترکیبی از شعر، مقاله، و تاریخ گفت وگوهایی بین خود و سفیدپوستان را روایت می نماید تا دلیل حکومت سفیدپوستان را درک کند. در انتها برخی از این مکالمه ها لحنی عصبانی دارد و دیگران لقب زن سیاه پوست عصبانی را به او می دهند. رانکین کوشش می نماید به خواننده بگوید آمریکایی ها با هر نژادی که هستند باید با صداقت و مهربانی بیشتری با یکدیگر گفت وگو نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14469

به "بهترین آثار غیرداستانی 2020 به انتخاب تایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین آثار غیرداستانی 2020 به انتخاب تایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید