برترین و بدترین نوشیدنی هایی که می توانید قبل از ورزش بنوشید

به گزارش دَبی بلاگ، نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز مهم است، به خصوص اگر ورزش می کنید و می خواهید برترین عملکرد را داشته باشید. نوع نوشیدنی ای که مصرف می کنید، به اندازه هیدراته نگه داشتن بدن اهمیت دارد. انتخاب هوشمندانه نوشیدنی قبل از ورزش به شما در حفظ عملکرد ورزشی، جلوگیری از کمبود انرژی و پیشگیری از بروز مسائل گوارشی یاری می نماید. با خبرنگاران مگ همراه باشید تا با بدترین نوشیدنی های قبل از تمرین و نوشیدنی هایی که باید به جای آن ها مصرف کنید، آشنا شوید.

برترین و بدترین نوشیدنی هایی که می توانید قبل از ورزش بنوشید

بدترین نوشیدنی قبل از ورزش

برخی از نوشیدنی ها به علت ترکیبات خود روی دستگاه گوارش یا سایر اندام ها تاثیر منفی می گذارند و عملکرد شما را در حین تمرین مختل می نمایند. از این نوشیدنی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. اسموتی سبزیجات

سبزیجات به علت داشتن فیبر زیاد از سلامتی بدن محافظت می نمایند. خوردن فیبر کافی برای حمایت از عملکرد روده و جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های مزمن مهم است؛ اما اگر بلافاصله قبل از ورزش از آن بهره ببرید، احتمالا مشکل گوارشی ایجاد می نماید.

غذاها و نوشیدنی های سرشار از فیبر برای هضم به زمان احتیاج دارند و ممکن است در طول تمرین باعث نفخ، فراوری گاز و سوء هاضمه شوند. این موضوع به ویژه درباره سبزیجات خانواده کلم و تربچه صادق است. برای جلوگیری از بروز مسائل گوارشی، باید از یک تا دو ساعت قبل از تمرین از نوشیدن اسموتی های حاوی سبزیجات خودداری کنید.

نکته: اسموتی با آب سبزیجات فرق دارد. وقتی آب سبزیجات را می گیرید، بیشتر فیبر آن حذف می گردد و فقط آب، ویتامین ها، مواد معدنی و قندها باقی می مانند. آب سبزیجات می تواند انرژی شما را قبل از تمرین افزایش دهد، بدون اینکه باعث سوء هاضمه گردد. برای افزایش انرژی، یک تا دو ساعت قبل از تمرین آب سبزیجات بنوشید و از اسموتی سبزیجات برای تغذیه بعد از تمرین بهره ببرید.

2. شیر کامل یا پرچرب

نوشیدنی های پرچرب طعم خوشایندی دارند، اما به علت داشتن چربی زیاد ممکن است در طول تمرین باعث سوء هاضمه شوند. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی منفی، باید قبل از ورزش مصرف غذاها و نوشیدنی های پرچرب را محدود کنید یا از خوردن آن ها بپرهیزید.

یک لیوان (240 میلی لیتر) شیر کامل حاوی هشت گرم چربی است، در حالی که شیر بدون چربی همان طور که از نام آن معین است چربی ندارد. شیر کامل را با شیر بدون چربی یا یک محصول غیرلبنی مانند شیر بادام که چربی کمتری دارد جایگزین کنید تا از بروز علائم آزاردهنده پیشگیری گردد.

3. کفیر

کفیر یک نوشیدنی سیرنماینده عالی برای بعد از تمرین است، اما به عنوان نوشیدنی قبل از ورزش انتخاب مناسبی نیست. این نوشیدنی از تخمیر شیر با دانه های کفیر که حاوی مخمر، پلی ساکاریدها و باکتری های اسید لاکتیک هستند، تهیه می گردد و به علت داشتن پروتئین باکیفیت، پروبیوتیک و چربی از ریکاوری بعد از تمرین حمایت می نماید.

همچون شیر، اگر خیلی نزدیک به زمان آغاز ورزش از کفیر بهره ببرید، چربی آن می تواند در طول تمرین باعث سوء هاضمه و سوزش معده گردد. یک لیوان کفیر تهیه شده از شیر کامل حاوی هشت گرم چربی است. از این رو، توصیه می گردد قبل از تمرین از نوشیدن کفیر خودداری کنید یا به سراغ کفیر کم چرب بروید.

4. نوشیدنی های الکلی

الکل نه تنها سلامت و امنیت شما را در طول تمرین به خطر می اندازد، بلکه می تواند توانایی شما را برای انجام تمرینات مختل کند. الکل به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) عمل می نماید و توانایی برای هیدراته نگه داشتن بدن را کاهش می دهد. اگرچه الکل حاوی آب است، اما تمام این ماده وارد سلول ها نمی گردد تا شما را هیدراته نگه دارد. در حقیقت، بخش بزرگی از آب به وسیله ادرار دفع می گردد.

برترین نوشیدنی قبل از ورزش

شما باید قبل از تمرین چیزی بنوشید که بدون الکل باشد و فیبر و چربی کمی داشته باشد. نوشیدنی های زیر می توانند به هیدراته نگه داشتن بدن و آماده شدن آن برای ورزش یاری نمایند، بدون اینکه خطر سوء هاضمه، نفخ یا فراوری گاز را افزایش دهند:

  • آب
  • آب همراه با چند قطره آب لیموترش
  • قهوه سیاه (بدون افزودن شکر، شیر یا خامه)
  • آبمیوه های 100 درصد طبیعی
  • نوشیدنی های ورزشی

به گفته محققان، باید حداقل چهار ساعت قبل از آغاز ورزش بین 16 تا 20 اونس (تقریبا 470 تا 590 میلی لیتر) مایعات بنوشید. نزدیک به زمان تمرین (حدود 15 دقیقه قبل از ورزش) می توانید 8 تا 12 اونس (تقریبا 235 تا 354 میلی لیتر) آب یا یک نوشیدنی مناسب دیگر بنوشید. برای اطمینان از رعایت این توصیه ها، بهتر است همواره یک بطری یا قمقمه آب در دسترس داشته باشید.

نکته: قهوه عملکرد ورزشی و قدرت عضلانی را بهبود می بخشد و خستگی ناشی از تمرین را به تاخیر می اندازد. اگر می خواهید اثرات مفید کافئین بر عملکرد ورزشی را به حداکثر برسانید، 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین قهوه بنوشید. دوز موثر کافئین برای بهبود عملکرد ورزشی، 3 تا 6 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. این مقدار کافئین برای یک فرد 68 کیلویی معادل 200 تا 400 میلی گرم کافئین یا دو تا چهار لیوان (475 تا 950 میلی لیتر) قهوه است.

کلام پایانی

دریافت مایعات کافی برای هیدراته نگه داشتن بدن و تنظیم دمای مرکزی بدن در طول تمرین بسیار مهم است. اگر به مقدار کافی از نوشیدنی قبل از ورزش استفاده نکنید، در حین تمرین با خطر خستگی زودهنگام و گرمازدگی روبرو می شوید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: livestrong

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 خرداد 1402 بروزرسانی: 15 خرداد 1402 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 30363

به "برترین و بدترین نوشیدنی هایی که می توانید قبل از ورزش بنوشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین و بدترین نوشیدنی هایی که می توانید قبل از ورزش بنوشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید