بهترین کباب های ایران را کجا بخوریم؟

به گزارش دَبی بلاگ، در سال های اخیر گردشگری غذا تبدیل به پدیده ای نو در صنعت گردشگری شده است. ابتدا در شبکه های اجتماعی سروکله عاشقان غذا پدیدار شد و به تدریج مشتاقان غذا راهی مقاصد مختلف گردشگری شدند؛ از خوردن یک وعده غذای دریاییِ شیک و باکلاس در کنار کانال های ونیز تا ماجراجویانی که برای تجربه غذاهای عجیب و غریب راهی نقاط دورافتاده دنیا شدند. ما هم در این مطلب می خواهیم به محبوب ترین غذای ایرانی ها و گردشگران خارجی در ایران بپردازیم: کباب.

بهترین کباب های ایران را کجا بخوریم؟

همراه ما باشید تا با هم بگردیم ببینیم کباب، این سلطان سفره ایرانی که در پیک نیک و عروسی و عزا ستاره سفره های ماست، در کجاهای ایران بهتر، خوشمزه تر و مرغوب تر طبخ می گردد. در ادامه با شهرهایی که بهترین کباب ایران را می توانید در آن ها نوش جان کنید، آشنا می شوید.

1- شیشلیک شاندیز، بهشتی ترین نوع کباب

شهر شاندیز ییلاقی پرآب است که با درختان سر به فلک کشیده در خراسان رضوی قرار گرفته. شاندیز جای باصفایی است اما مسافران و اهالی خراسان و عاشقان کباب آن را با یک نماد دیگر می شناسند؛ شیشلیک! رستوران های شاندیز برای شیشلیک، گوشت دنده گوسفند را در مواد مزه دار می خوابانند و به روش خاصی به سیخ می کشند و کباب می نمایند. یکی دیگر از عوامل شهرت شیشلیک شاندیز، پیش غذا و مخلفاتی است که همراه آن سرو می گردد. پدیده شاندیز، رستوران ارم شاندیز، ماهان، شایان، اکبرجوجه و شبدیز از معروف ترین رستوران های شاندیز برای امتحان کردن لذیذترین کباب شیشلیک شاندیز هستند.

2- رشت، سرزمین مادری کباب دوش و ترش

رشت میان گردشگران جوان ایرانی محبوبیت خاصی دارد. علاوه بر این که سرسبزی، بافت شهری زیبا، میدان سنگفرش شهرداری و مردم خونگرمش مسافران را جذب می نماید، اگر در شبکه های اجتماعی بچرخید، کباب رشت معروف است و اسم رشت را همراه کباب زیاد می بینید. کباب دوش و کباب ترش دو کباب معروف گیلان و به خصوص شهر رشت هستند که حرف های زیادی برای گفتن دارند. کبابی های رشت برای مزه دارکردن گوشت تکنیک های مخصوص خود را دارند و برای تهیه کباب ترش به جای رب انار از آب انار ترش استفاده می نمایند که باعث می گردد گوشت روی آتش نسوزد و طعم خوبی بگیرد. شهر رشت رستوران های معروفی برای کباب خوردن دارد که رستوران های محرم، اردشیر، دنیاگیر از رستوران های معروف قدیمی رشت هستند. رستوران های شورکولی، رازقی و پلاکباب نیز به نسبت این ها قدیمی ترند اما هرکدام روش طبخ و سرو مخصوص خودشان را دارند. برای تجربه کباب های خوشمزه خیابانی به شما راسته کبابی های پیاده روی شهرداری رشت را پیشنهاد می کنیم که کباب خوردن در کنار بساطشان از لذتبخش ترین تجربه های کباب رشت است.

3- سراغ کباب ناب را فقط از بناب بگیرید

حتما شما هم در تهران یا شهرهای دیگر کباب کوبیده معمولی را به اسم کباب بناب بهتان خورانده اند، اما اگر کباب اصیل بناب می خواهید باید به شهر بناب بروید؛ جایی که به جای فست فود، قدم به قدم کبابی می بینید. روش بنابی ها برای تهیه ملات کباب این طوری است که به جای چرخ کردن، گوشت را روی کنده درخت (که معمولش کنده گردو است) با ساتور آن قدر می کوبند تا شبیه گوشت چرخ نموده گردد. پیاز را هم همین طور له می نمایند و ملات را با سیخ هایی که طول و عرضشان با کباب کوبیده متفاوت است کباب می نمایند. کبابی کاج، کبابی تک بناب و فرزانه بناب از معروفترین کبابی های بناب هستند.

4- کباب تبریزی را متری بخرید نه سیخی

تبریز اصولا برای لذت بردن از کباب انتخاب خوبی است. حالا چرا؟ اگر وقت ندارید تا بناب بروید، در تبریز هم می توانید کباب بناب مرغوب و خوشمزه پیدا کنید. اینجا برای تجربه کباب بناب رستوران های معروف زیادی وجود دارد، اما کباب بناب با قیمتی نه چندان گران را در رستوران حاج علی پیدا می کنید؛ رستورانی که نزدیک 100سال سابقه دارد. البته چون حاج علی در بازار است، فقط برای ناهار باز است.

خانه کباب مظفریه در تبریز نیز خودش به تنهایی یکی از جاذبه های توریستی این شهر است! انواع و اقسام کباب در این رستوران به بهترین شکل ممکن سرو می گردد و میزبان بسیاری از ستارگان و چهره های محبوب هنری و ورزشی از سراسر کشور نیز بوده است. یک کباب دیگر هم تازگی ها در تبریز خیلی محبوب شده به اسم اوزون کباب یا کباب متری. کباب متری در واقع همان کباب خانواده خودمان است. یک سیخ کباب یک و نیم متری را در رستوران جلویتان می گذارند. حالا این شمایید که می توانید همه اش را یک نفری بخورید یا همراه با دوستان و خانواده! کبابی های زیادی هم در خیابان شهناز هستند که آنجا می توانید کباب تبریز لذیذ نوش جان کنید.

5- کرمانشاه؛ یک سیخ کباب بخر، 3 سیخ ببر

دنده کباب اصیل کرمانشاهی از غذاهای معروف و پرطرفدار کرمانشاه است و همان طور که از اسمش پیداست، از دنده ی گوسفند تهیه می گردد. گوشت همراه با استخوان دنده را مزه دار می نمایند و یک شب به آن استراحت می دهند. سپس سیخ را طوری از گوشت عبور می دهند که استخوان ها به سیخ عمود باشند و آن را روی آتش کباب می نمایند. بعد از تماشای حجاری های طاق بستان یک دنده کباب کرمانشاهی عالی در محوطه طاق بستان می چسبد و رستوران های حیدری، تخت جمشید و رضایی در محدوده طاق بستان دنده کباب مرغوب سرو می نمایند.

کباب سه سیخ سنقر نیز در کرمانشاه محبوب است که در اصل متعلق به شهر سنقر بوده ولی بعدها به کرمانشاه نیز رسیده است. این کباب در واقع شبیه کباب برگ است، اما از سه سیخ برای کباب کردنش استفاده می گردد. در سطح شهر کرمانشاه رستوران های چلچله، ارگ و شایلی نیز دنده کباب خوبی دارند.

6- در گلپایگان کباب کوبیده از نو تعریف می گردد

گلپایگان با دو خوراکی اش مشهور است: کباب و ماست. به همین دلیل هم پیشنهاد می کنیم کباب را با دوغ گلپایگان میل کنید. یک نکته دیگر هم این است که آن کباب هایی که به اسم گلپایگان خورده اید، با آنچه در این شهر می بینید فرق دارد. کباب کوبیده اصیل گلپایگان از گوشت گوسفند تازه ذبح شده درست می گردد و موقع خوردن به اصطلاح مثل کره توی دهان آب می گردد. کبابی تک هاشمی و کبابی حقیقت از معروف ترین کبابی های گلپایگان هستند.

مزه تنورچه زاهدان از دهانتان نخواهد رفت

سیستان و بلوچستان مقصد نوی گردشگری در ایران است و اسم آن را زیاد می شنویم. علاوه بر هنرهای دستی، آداب و رسوم، مناظر طبیعی و غیره،جامپ یا دنده کباب نیز از جاذبه های کمترشناخته شده این استان است. این کباب که از گوشت راسته گوسفند که به ادویه های بلوچی آغشته شده تهیه می گردد، خوراکی متفاوت و به غایت خوشمزه است. بریانی دومین کباب محبوب این منطقه است که از گوشت آغشته به ادویه تهیه می گردد. اگر خوش شانس باشید و بتوانید راهی به میان عشایر سیستان و بلوچستان باز کنید، از شما با تنورچه پذیرایی می نمایند؛ برای تهیه این کباب گوشت به سیخ هایی می کشند که از برگ نخل تهیه شده و آن را در تنور گداخته می گذارند و درش را می پوشانند تا تنوری گردد.

برای لذت بردن از کباب های خوشمزه سیستان و بلوچستان را می توانید به رستوران خان دنیا و هامون در زاهدان بروید.

تهران، شعبه بزرگی از کبابی های کل ایران

و اما ببینیم بعد از این همه شهر ایران که کباب سردمدار لیست غذاهای اصیلشان است، بهترین چلوکبابی تهران برای پیدا کردن کباب ناب کجاست. رستوران شمشیری در بازار تجریش یکی از بهترین کبابی های تهران است که اتفاقا فرصت خوبی است به بهانه این کبابی و کباب های کم نظیر آن سری هم به بازار تجریش بزنید و حال و هوایتان را عوض کنید.

اگر دنبال بهترین کباب کوبیده تهران هستید البته از نوع کم چرب آن به رستوران کبابی حاج عبدالله سر بزنید. اینجا یک کبابی واقعی است و طبیعتا نباید از یک کبابی انتظار فضای لوکس داشته باشید.کبابی حاج عبدالله در تهران دو شعبه مختلف در خیابان ایران و خیابان ولی عصر دارد، آدرس کامل کبابی حاج عبدالله را پایین برایتان می نویسیم:

  • آدرس کبابی حاج عبدالله شعبه ایران: خیابان ایران، بین بانک ملت و دبیرستان علوی، مقابل کوچه گل محمدی.
  • آدرس کبابی حاج عبدالله شعبه ملت: خیابان ولیعصر، روبه روی پارک ملت.

اگر در مرکز شهر تهران و سمت خیابان انقلاب دنبال چلوکبابی معروف و بهترین کبابی تهران هستید اسم کبابی حاج فضل الله گلپایگانی و پسران را به خاطر داشته باشید. اینجا به رسم کبابی های گلپایگان گوشت تازه را جلوی چشم خودتان چرخ می نمایند و به سیخ می کشند تا خیال شما از محتوای کبابی که نوش جان می کنید راحت باشد. ناگفته نماند که چلوکبابی گلپایگانی و پسران خیلی فضای خوبی برای نشستن ندارد و بهتر است بیشتر به عنوان بیرون بر روی آن حساب کنید. برای نوش جان کردن کباب در کبابی گلپایگانی ضروری است تا خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، تقاطع خابان لبافی نژاد، پلاک 198 بروید.

احتمالا شما هم اسم معروف ترین چلوکبابی های تهران در بار را شنیده اید؛ کبابی مسلم و شرف الاسلامی منظورمان است. این دو که علاوه بر کباب در آنها انواع غذاهای ایرانی هم سرو می گردد بهترین گزینه برای مسل کردن بهترین کباب کوبیده، کباب ترکی و انواع دیگر کباب در بازار تهران هستند.

بهترین کباب ایران برای شما کجاست؟

بهترین کباب ایران برای هر کس یک جا است. ما مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم. ما را از تجربه ها و نظرات خودتان بی نصیب نگذارید.

منبع: علی بابا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2166

به "بهترین کباب های ایران را کجا بخوریم؟" امتیاز دهید

17 کاربر به "بهترین کباب های ایران را کجا بخوریم؟" امتیاز داده اند | 4.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین کباب های ایران را کجا بخوریم؟"

2 دیدگاه

Azizi 26 اردیبهشت 1400

ما به روز رفتیم به شهر بناب و کباب هاشو خوردیم واقعا معرکه بود بهترین و خوشمزه ترین کباب بود که تا به حال خورده بودم ممنون از سایت خودتون که شهر بناب رو به ما معرفی کردین

پاسخ به Azizi

حمید معصومی 28 آذر 1399

ما خودمان اهل خوانسار هستیم که نزدیکترین شهر به گلپایگان است .
در گلپایگان کبابی های زیادی هست ولی بهترین کبابی همان کبابی حقیقت است ماهم فقط از حقیقت کباب می گیریم

پاسخ به حمید معصومی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید